Doğru Sayısı | %%SCORE%% |
Yanlış Sayısı | %%WRONG_ANSWERS%% |
Soru 1 |
Peirce'a göre İnançlarımızın ve kanılarımızın insani olmayan, dışsal olarak kalıcı bir şey olarak sabitlenmesi yöntemine ne ad verilir?
inatçılık | |
Bilim | |
Sağduyu | |
Otorite | |
Doğal tercihler |
Soru 2 |
Aşağıdakilerden hangisi Devvey’in Bilgibilimin Doğallaştırılması ile ilgili varsayımlarından biri değildir?
Bilen-bilinen ayrımı, en baştan doğru bir ayrım olmadığından böyle bir varsayıma dayalı bir bilgi anlayışı kabul edilemez. | |
Biz insanlar dünyanın edilgen izleyicileri değilizdir. | |
Kesinliğe farklı ve karşıt yaklaşımları ile birbirlerinden ayrılan ampirisist ve rasyonalist felsefe anlayışlarının her ikisi de sorunludur. | |
Temsile dayalı dilgibilimsel anlayışlara şiddetle karşı çıkmaktayız. | |
Bize verilenin ötesinde varsayımlar öne sürmekten kaçınmalı, savlarımızı ve düşünüş biçimlerimizi doğrudan temas ettiğimiz zihinsel içeriklerle sınırlamalıyız. |
Soru 3 |
Aşağıdakilerden hangisi Peirce'ın Bir konudaki kanıların ya da inançların muğlaklıkların ya da şüphelerin ortadan kaldırılarak sabitlenmesi konusunda geliştirdiği yöntemlerden biri değildir?
Doğal tercihler yöntemi | |
Bilim yöntemi | |
inatçılık yöntemi | |
Otorite yöntemi | |
Sağduyu yöntemi |
Soru 4 |
Peirce’a göre İnatçılık Yönteminde itiraz eden bir kişinin kendisinden şüphe duymasına neden olan temel etken nedir?
Eleştirel sağduyuculuk | |
Pratik bir fiil | |
Toplumsal bir dürtü | |
Edimsel bir eylem | |
Düşünsel bir eylem |
Soru 5 |
Aşağıdaki felsefecilerden hangisinin kullandığı araçsalcılık teriminin Peirce’in kullandığı pragmatizim terimiyle çok yakın bağları vardır?
Kant | |
Ockham | |
Darwin | |
Dewey | |
Frege |
Soru 6 |
Kant'a göre hangi tür yargılar hem bilgimizi genişletmekte, hem de duyu deneyimine ihtiyaç göstermeksizin doğru olabilmektedir?
metafiziksel | |
analitik a priori | |
analitik a posteriori | |
sentetik a posteriori | |
sentetik a priori |
Soru 7 |
Euklidesçi olmayan geometrilerin bir modele sahip olabileceğini ilk kez aşağıdaki hangi bilim adamı ortaya koymuştur?
Legendre | |
Gauss | |
Lobachevsky | |
Eugenio Beltrami | |
John Playfair |
Soru 8 |
Analitik felsefenin merkezinde yer aldığı biçimiyle anlambilim, hangi yaklaşımların bir eleştirisine dayanmaktadır?
Psikolojist | |
Matematiksel | |
Mantıksal | |
Geometrik | |
Sosyolojisi |
Soru 9 |
Tractatus adlı eseriyle felsefenin dilin sınırları içerisine çekilmesi sürecine son noktayı koyan felsefeci kimdir?
Kant | |
Poincare | |
Wittgenstein | |
Hilbert | |
Frege |
Soru 10 |
Henry Poincare geometrinin aksiyomlarının ne olarak düşünülmeleri gerektiğini söyler?
Görünün biçimi | |
Sentetik a priori yargılar | |
Örtük tanımlar | |
Mantıksal bir zorunluluk | |
Olgusal içerik |
Soru 11 |
Moore'un karşı çıktığı felsefe geleneği aşağıdakilerden hangisidir?
idealist | |
Pozitivist | |
Dilsel | |
Araçsal | |
Analitik |
Soru 12 |
Analitik felsefenin başlamasıyla birlikte neyi ne ölçüde ifade edebileceğimiz sorusu felsefenin asli konusu haline gelmiştir.
Felsefedeki bu odak kaymasına ne ad verilir?
Anlam felsefesi | |
Dilsel felsefeye sapış | |
Mantıksal atomculuk | |
Mantıksal pozitivizm | |
ideal felsefe |
Soru 13 |
Russell'ın küme kuramında yer alan paradoksları çözmek üzere Alfred North Whitehead'le Principia Mathematica da geliştirdiği kuram aşağıdakilerden hangisidir?
idealist kuram | |
Tipler kuramı | |
Çelişki kuramı | |
Bağıntılar kuramı | |
Özgün kuram |
Soru 14 |
Aşağıdakilerden hangisi Moore Paradoksu için bir örnek olarak kabul edilebilir?
Bu bardağın sarı olduğu öne sürülemez. | |
Ben bu bardağın sarı olduğuna inanıyorum ve inanmıyorum. | |
Bu bardak sarı ise sarı değildir. | |
Bu bardak sarıdır ama ben sarı olduğuna inanmıyorum. | |
Bu bardağın sarı olduğuna da olmadığına da inanıyorum. |
Soru 15 |
Moore a göre iyi nedir?
Doğal olmayan bir özellik | |
Bilimsel bir özellik | |
Test edilebilen bir özellik | |
Doğrulanabilir bir özellik | |
Doğal olan bir özellik |
Soru 16 |
Wittgenstein Esasen sözcüklere dökülemeyecek şeyler vardır. Bunlar kendilerini aşikâr kılarlar. derken sözcüklerin ne olduğunu düşünmektedir?
Önermeler | |
Resimler | |
Mistik olanlar | |
Nesneler | |
Olgusal olanlar |
Soru 17 |
Wittgenstein, içinde yaşadığı çağın ve geçmiş çağlardan o güne aktarılan felsefi sorunların çözümü için anahtarı aşağıdakilerden hangisinde görmektedir?
Tanrı | |
Metafizik | |
Bilim | |
Mantık | |
Akıl |
Soru 18 |
Wittgenstein’in felsefe çalışmaları boyunca etkili olan temel kaygısı nedir?
Nasıl değişime açık oluruz? sorusuna bir cevap bulmak | |
Nasıl yaşamalıyız? sorusuna bir cevap bulmak | |
Nasıl konuşmalıyız? sorusuna bir cevap bulmak | |
Nasıl konuşulanları anlayabiliriz? sorusuna bir cevap bulmak | |
Nasıl sessiz kalmalıyız? sorusuna bir cevap bulmak |
Soru 19 |
Wittgenstein Açıktır ki etik sözcüklere dökülemez. derken neyi kastetmektedir?
Dünya sınırlı bir bütündür. | |
Etik aşkınsaldır. | |
irademle iyi ve kötüyü ayırt edebilirim. | |
Etik bu dünyaya aittir. | |
Dünya iradem olduğu sürece vardır. |
Soru 20 |
Tractatus’un son önermesi aşağıdakilerden hangisidir?
Dünyada şeylerin nasıl olduğu değil, onun var olması mistiktir. | |
Dünya irademden bağımsızdır. | |
Bir önerme anlamını gösterir. | |
Dünya olgulara bölünmüştür. | |
Konuşamadığımız hakkında sessizliğimizi korumalıyız. |
Liste |