Doğru Sayısı | %%SCORE%% |
Yanlış Sayısı | %%WRONG_ANSWERS%% |
Soru 1 |
Sâhib-i tîg u kalem mâlik-i câm u hâtem
Âsaf-ı Cem-azamet dâver-i Cemşîd-vekār
Âsmân-pâye hümâ-sâye Alî Pâşâ kim
İremez tâk-i celâline kemend-i efkâr
Şâh-ı gül neşv ü nemâ bulsa nem-i lutfından
Ola her gonce-i ter bülbül-i şîrîn-güftâr
Bakî'nin Semiz Alî Paşa’ya sunduğu kasideden alınan yukarıdaki beyitler, bu kasîdesinin aşağıdaki bölümlerinden hangisinde yer alır?
Girizgâh | |
Medhiyye | |
Fahriyye | |
Nesîb | |
Duâ |
Soru 2 |
________ , bir düşünce ya da duygunun yerinde ve zamanında, manası en açık şekilde ve akıcı bir dille ifade edilmesidir.
Yukarıdaki cümlede boş bırakılan yeri aşağıdakilerden hangisi doğru şekilde tamamlar?
Selâset | |
Estetik | |
Belâgat | |
Gramer | |
Fesâhat |
Soru 3 |
1. Güneş
2. Ay
3. Utarit
4. Mirrîh
5. Müşterî
A. Kadı
B. Komutan
C. Katip
D. Vezir
E. Sultan
Yukarıdaki Divan şiirinde yer alan gezegenler ve özellikleri ile ilgili aşağıdaki eşleştirmelerden hangisi doğrudur?
1-A, 2-E, 3-C, 4-B, 5-D | |
1-B, 2-D, 3-C, 4-A, 5-E | |
1-C, 2-D, 3-A, 4-B, 5-E | |
1-D, 2-E, 3-C, 4-B, 5-A | |
1 -E, 2-D, 3-C, 4-B, 5-A |
Soru 4 |
Aşağıdakilerden hangisi Genceli Nizamî’nin Hamsesi’nde yer alan eserlerden biri değildir?
Husrev ü Şîrîn | |
Heft-peyker | |
Mahzenüî-Esrâr | |
Yûsuf ve Zelîhâ | |
Leylî vü Mecnûn |
Soru 5 |
Genellikle iki veya iki beyitten uzun, matla ve mahlas beyti olmayan nazım biçimine ne ad verilir?
Kıt'a | |
Tuyuğ | |
Rüba'î | |
Nazım | |
Kaside |
Soru 6 |
I. Tek bir edebî gelenekten oluşmuştur.
II. Günümüzdeki kullanım şekline göre Türk Edebiyatının, XIII. yüzyılın sonlarından XIX. yüzyılın ikinci yarısına kadar olan sürecini kapsar.
III. Nazarî ve estetik esaslarını müşterek İslâmî kültürden almıştır.
IV. Sadece Farsça kökenli kelimelerin geniş oranda yer aldığı bir Türkçe ile eserler verilmiştir.
V. Osmanlı döneminde ortaya konulan edebiyat ürünlerini esas alır.
Eski Türk Edebiyatı Dönemi ile ilgili yukarıdaki ifadelerden hangileri yanlıştır?
I ve II | |
I ve IV | |
II ve III | |
III ve IV | |
IV ve V |
Soru 7 |
Bursalı Mehmed Tahir tarafından yazılan ________ , biyografik bir eser niteliğindedir.
Yukarıdaki cümlede boş bırakılan yeri aşağıdakilerden hangisi doğru şekilde tamamlar?
Sicill-i Osmanî | |
Esâmî | |
Eslâf | |
Hadîkatü'l-Mülûk | |
Osmanlı Müellifleri |
Soru 8 |
Dalmışam şol bahre kim pâyânı yok
Batmışam şol gence kim hüsranı yok
Bulmuşam şol bedri kim noksanı yok
Girmişem ol şehre kim vîrânı yok
Yukarıda şiirin nazım biçimi aşağıdakilerden hangisidir?
Rüba'î | |
Mesnevi | |
Muhammes | |
Tuyuğ | |
Kıta |
Soru 9 |
Sen kim gelesin meclise bir yer mi bulunmaz Baş üzre yerin var Gül goncesisin gûşe-i destâr şenindir Gel ey gül-i ra’nâ
Yukarıdaki şiirin nazım biçimi aşağıdakilerden hangisidir?
Tuyuğ | |
Kıt’a | |
Müstezad | |
Murabba | |
Ziyâde |
Soru 10 |
Degüldüm men sana mâ’il sen itdün aklumı zâ’il
Mana ta'n eyleyen gafil seni görgeç utanmaz mı
Yukarıdaki beyitin Türkiye Türkçesindeki karşılığı aşağıdakilerden hangisidir?
Benim sana ilgim yoktu, aklımı başımdan sen alıp beni kınıyorsun; senin güzelliğin karşısında ne yapabilirdim? | |
Benim sana ilgim yoktu, aklımı başımdan sen aldın; beni kınayan gafil kişi, senin bu güzelliğini görünce beni kınadığı için utanmaz mı? | |
Benim sana ilgim yoktu, aklımı başımdan sen almadın mı? Beni kınayan gafil kişi, senin bu güzelliğini görünce utanıp beni kınamaz mı? | |
Benim sana ilgim yoktu, aklımı başımdan sen aldın; beni kınayan gafil kişinin de aklını almaya utanmıyor musun? | |
Benim sana ilgim yoktu, aklım başımda değildi; beni kınayan gafil kişi, senin bu güzelliğini görünce beni kınadığı için utanmaz mı? |
Soru 11 |
Kaçar eşşek acıyarak canı
Dökilüp yaşı yirine kanı
Bâtıl isteyü hakdan ayrıldum
Boynuz umdum kulaktan ayrıldum
Yukarıdaki şiirin nazım biçimi aşağıdakilerden hangisidir?
Mesnevi | |
Tuyuğ | |
Kaside | |
Gazel | |
Rübâ'î |
Soru 12 |
Divan şiirinde, bütün mısraları kafiyeli gazellere ne ad verilir?
Müzeyyel gazel | |
Yek-âvâz gazel | |
Yek-âhenk gazel | |
Mülemma gazel | |
Müselsel gazel |
Soru 13 |
A. Divan Edebiyatı
B. Klasik Türk Edebiyatı
C. Osmanlı Edebiyatı
1. Hammer Purgstall
2. Ömer Seyfettin
3. Fuat Köprülü
Yukarıdaki edebiyat dönemleri ve onları isimlendiren şahıslar ile ilgili aşağıdaki eşleştirmelerden hangisi doğrudur?
1-A 2-B, 3-C | |
1-A, 2-C, 3-B | |
1-B, 2-A, 3-C | |
1-B, 2-C, 3-A | |
1-C, 2-A, 3-B |
Soru 14 |
Mecmû'atü’n-Nezâ’ir adlı eseri derleyen kişi aşağıdakilerden hangisidir?
Ömer b. Mezid | |
Eğridirli Hacı Kemal | |
Edirneli Nazmi | |
Pervane Bey | |
Sehi Bey |
Soru 15 |
Mesnevilerde ara söz olarak kullanılmış manzumelere ne ad verilir?
Tardiyye | |
Şarkı | |
Mu’aşşer | |
Müseddes | |
Tercî-i bend |
Soru 16 |
İkinci grup musammatlar en az kaç bendden meydana gelir?
2 | |
3 | |
4 | |
6 | |
10 |
Soru 17 |
Türk edebiyatında XIV. yüzyıldan itibaren görülen ________ , vasıta beyitleri dışında her bend kendi içinde, diğer bendlerden bağımsız olarak kaside ve gazel gibi kafiyelenmiştir.
Yukarıdaki cümlede boş bırakılan yeri aşağıdakilerden hangisi doğru şekilde tamamlar?
mu'aşşerlerde | |
terkîb-i bendlerde | |
müseddeslerde | |
tercî'-i bendlerde | |
muhammeslerde |
Soru 18 |
Aşağıdakilerden hangisi müseddes kafiye düzenlerinden biri değildir?
aaaaaa, bbbbcc, ddddee,... | |
aaaass, bbbbşş, cccctt,... | |
aaaaaa, bbbbbb, cccccc,... | |
aaaaAA, bbbbAA, ccccAA,... | |
aaaaaa, bbbbba, ccccca,... |
Soru 19 |
Kafiye düzeni aaaaA, bbbbA, ccccA,... ya da aaaAA, bbbAA, cccAA,... şeklinde devam eden nazım biçimi aşağıdakilerden hangisidir?
Mütekerrir müsemmen | |
Mütekerrir müsebbâ | |
Terkib-i bend | |
Mütekerrir muhammes | |
Terci'-i bend |
Soru 20 |
1. Terkib-i bend
2. Murabba şarkı
3. Muhammes
A. Tard u rekb
B. Bendiyye
C. Miyân
Yukarıdaki nazım biçimleri ve onlarla ilişkili terimler ile ilgili aşağıdaki eşleştirmelerden hangisi doğrudur?
1-A, 2-B, 3-C | |
1-A, 2-C, 3-B | |
1-B, 2-C, 3-A | |
1-C, 2-A, 3-B | |
1-C, 2-B, 3-A |
Liste |