Doğru Sayısı | %%SCORE%% |
Yanlış Sayısı | %%WRONG_ANSWERS%% |
Soru 1 |
İslam hukukunun oluşum sürecinde temel özellikleri tedrice riayet, kolaylık ilkesi, toplumun maslahatının gözetilmesi olan dönem aşağıdakilerden hangisidir?
Sahabe dönemi | |
Hz. Peygamber dönemi | |
Tabiûn dönemi | |
Müçtehit imamlar dönemi | |
Taklit dönemi |
Soru 2 |
I. Tavsiye edici nitelikte olması
II. Emredici nitelikte olması
III. Tecviz edici nitelikte olması
Yukarıdakilerden hangileri kuralların bağlayıcılığı açısından fıkhın hukuktan farklı olduğu hususlar arasında yer alır?
Yalnız I | |
Ive II | |
İve III | |
II ve III | |
I, II ve III |
Soru 3 |
İslam hukukunun kazuistik bir metoda sahip oluşuyla ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur?
Nasla bildirilen hukuk kuralları da dahil olmak üzere İslam hukuku bilimsel yorumun konusudur. | |
İslam hukuku kurallarının Kitap ve Sünnet’ten dolaylı olarak çıkarılması, kıyas gibi içtihat yöntemleri ile sağlanmalıdır. | |
İslam hukuk kuralları ilahi iradeye dayandığı için, bir kuralın ihlalinin hem hukuki hem de dinî sorumluluk doğurur. | |
İslam hukuku, fukaha tarafından devletsel yetki kullanılmaksızın kişisel içtihat yöntemiyle geliştirilmiştir. | |
İslam hukukçuları hukuki fiil ve olaylardan benzer olanlar için ortak hükümler belirlemek yerine, onların hükümlerini özel olarak açıklama yöntemini benimsemişlerdir. |
Soru 4 |
İslam hukukunun Roma hukuku ile ilişkisi bağlamında aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur?
Roma hukuku fethedilen bölgelerin örf ve adeti yoluyla İslam hukukunu etkilemiştir. | |
Hz. Peygamber, seyahatlerinde Doğu Roma hukukunu öğrenmiş ve Roma hukuku bu yolla İslam hukukunu etkilemiştir. | |
İslam hukukunun Roma hukukundan iktibas edildiği iddiasının yanlışlığı ispatlanmıştır. | |
İslam hukukunun Roma hukukunu etkilemesinde Bologna hukuk okulunun çalışmalarının rolü büyüktür. | |
İslam hukukunun Roma hukukunu etkilediği bilimsel verilerle ortaya konulmuştur. |
Soru 5 |
Müctehid İmamlar döneminin temel özellikleriyle ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
Fıkhın tedvin edilmesi bu dönemin önemli özelliklerindendir. | |
Hukuk alanında hadis ekolü ve re’y ekolü gibi ekolleşmeler ortaya çıkmıştır. | |
Şahıs merkezli yeni bir hukuki yapılanma doğmuştur. | |
Kurucu kabul edilen hukukçuların görüşleri çerçevesinde mezhep adı verilen yapılanma ortaya çıkmıştır. | |
Ortaya konulan içtihatların naslarla bağlantısını ve tutarlılığını göstermek amacıyla fıkıh usulü bu dönemde ortaya çıkmıştır. |
Soru 6 |
İslâm’ın, Câhiliye hukuku karşısındaki tutumuyla ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
Mehir, selem, kısas diyet gibi kurallar ibkâ edilmiştir. | |
Mudarabe hakkında ibkâ tutumu benimsenmiştir. | |
Mehirsiz ve mübadele suretiyle evlenme ilga edilmiştir. | |
Faizin yürürlükten kaldırılması, ıslâhın örneğidir. | |
iddet, miras ve vasiyet gibi kurallar ıslah edilmiştir. |
Soru 7 |
Aşağıdakilerden hangisi sahabe dönemindeki hukuk kaynaklarından biridir?
İctihad | |
Mürsel maslahat | |
icmâ | |
istihsan | |
Istıshab |
Soru 8 |
Aşağıdakilerden hangisi fıkhın tanımında yer alan unsurlardan biri değildir?
Şer'î hüküm | |
Amelî hüküm | |
Tafsili delil | |
Hükümlerin bilinmesi | |
icmali delil |
Soru 9 |
Mecelle ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
Eşya, borçlar ve yargılama hukukuyla ilgili kısımları kapsamaktadır. | |
1869-1876 yılları arasında hazırlanmış, 1851 maddelik bir kanundur. | |
Belli bir mezhebin görüşlerine bağlı kalınmadan hazırlanmıştır. | |
İslam hukukunda kanunlaştırma hareketinin ilk örneğidir. | |
Tam adı Mecelle-i Ahkam-ı Adliye’dir. |
Soru 10 |
Aşağıdakilerden hangisi hadis taraftarlığının Hicaz bölgesinde, re'y taraftarlığının Irak bölgesinde yoğunlaşmasının nedenlerinden biri değildir?
Hicaz bölgesinde çok sayıda hadis ve sahabe fetvası bulunması | |
Siyasi karışıklıklar dolayısıyla İraklıların hadis kabul kriterlerinin daha sıkı olması | |
Irak'taki sosyal şartların re'yin daha yoğun kullanımını gerektirmesi | |
Moğol istilasının Irak'taki ilmi faaliyeti olumsuz etkilemesi | |
Irak'ta yeterli yoğunlukta rivayet malzemesinin olmaması |
Soru 11 |
“es-Sünnetu kâdiyetün ale'l-kitâb” anlayışı aşağıdakilerden hangisini ifade eder?
Sünnet'in Kur'an'ın anlamını belirlemede etkili olduğunu | |
Sünnetin tek başına bir kaynak olduğunu | |
Sünnetin vahiy ürünü olduğunu | |
Kur'an ile Sünnetin temel kaynaklar olduğunu | |
Sünnetin farklı birçok çeşidinin olduğunu |
Soru 12 |
Aşağıdakilerden hangisi Hanefi mezhebinde fetvaya esas teşkil eden görüşlerin toplandığı muteber dört eserden (mütûn-ı erbaa) biri değildir?
Mecmau’l-bahreyn | |
el-Vikâye | |
el-Hidâye | |
Kenzu’d-dekâik | |
el-Muhtâr |
Soru 13 |
Aşağıdakilerden hangisi Şii çevrede teşekkül eden ekollerden biridir?
Hanbeli | |
Sevri | |
Maliki | |
Zahiri | |
Caferi |
Soru 14 |
İstihsanla ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
Unutarak yiyip içmekle ilgili hadis, kurala aykırı bir nassın bulunduğu istihsan çeşididir. | |
Maliki usulcülerin kullanmadığı bir yöntemdir. | |
Kıyası bırakıp insanlara en uygun olanı almaktır. | |
Birbiriyle çatışan iki kıyasın bulunduğu durumda kapalı kıyas istihsanı söz konusu olur. | |
Mezhebi rasyonel temeller üzerine kurma anlayışının bir gereğidir. |
Soru 15 |
“Kıyas hükmü ispat etmez, izhar eder.” sözüyle asıl anlatılmak istenen aşağıdakilerden hangisidir?
Yapılan her kıyas işlemi meşru ve geçerli değildir. | |
Kıyas ile ulaşılan hüküm kesinlik değil, zan ifade eder. | |
Kıyas, sınırlı naslarla sınırsız hayat olaylarını çözmenin yoludur. | |
Kıyas, asılda potansiyel olarak bulunan hükmün açığa çıkarılmasıdır. | |
Nasların zahiri yeterlidir; kıyas şer'î bir yöntem olarak kullanılmamalıdır. |
Soru 16 |
Mecbur kalmadıkça kıyasa başvurmayan, mürsel ve zayıf hadisleri kıyasa tercih eden mezhep imamı aşağıdakilerden hangisidir?
Ahmed b. Hanbel | |
Şafii | |
Davud b. Ali | |
Mâlik | |
Ebu Hanife |
Soru 17 |
Aşağıdakilerden hangisi istihsan yöntemini kabul etmeyen ekollerden biridir?
Hanefî | |
Malikî | |
Şafiî | |
Evzaî | |
Hanbelî |
Soru 18 |
Aşağıdakilerden hangisi Caferi ekolünün hukuki konulardaki başvuru kaynaklarından biri değildir?
Sünnet | |
Akıl | |
icmâ | |
Kitâb | |
Kıyas |
Soru 19 |
İslam hukukunun kaynakları ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
İslam hukuku, kaynakları itibariyle sui generis bir nitelik taşımaktadır. | |
İslam hukukunun kaynakları kitab sünnet ve içtihaddır. | |
İslam hukukunun kaynakları, fıkıh usulü ilminin konusudur. | |
İslam hukukunun kaynakları son dönem literatürde 'asıl' ve 'ma'kul-ı asıl' şeklinde sınıflandırılmıştır. | |
Kıyas, diğer yöntemlere nazaran objektif bir niteliktedir. |
Soru 20 |
İcmâ delili ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
icmâın hükmü, inkarının küfrü gerektirmesidir. | |
inkırâz-ı asr, icmâın ittifak edilen bir şartıdır. | |
Hz. Peygamber sonrasında ortaya çıkan otorite boşluğu, icmâ ile doldurulmuştur. | |
icmâ, ümmetin yanılmazlığı fikrine dayanır. | |
icmâ, deliller arasında kuvvet sıralamasında birinci sırada kabul edilmiştir. |
Liste |