Doğru Sayısı | %%SCORE%% |
Yanlış Sayısı | %%WRONG_ANSWERS%% |
Soru 1 |
Augustinus’a göre aşağıdakilerden hangisi doğuştan beraberimizde getirdiğimiz şeyler arasında değildir?
Ahlak yasası | |
Bilinç | |
Mutluluk | |
Ölümsüz ruh | |
Seçme iradesi |
Soru 2 |
Augustinus, Platon’un anamnesis öğretisinin yerine aşağıdakilerden hangisini koyar?
Beatitudo | |
Trinitate | |
Arbitrum | |
İII uminatio | |
Credo |
Soru 3 |
Augustinus’un varlık ve bilgi anlayışı ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
Aklın birincil ödevi olan bilmek, inanmaktan sonra gelmelidir. | |
Önce iman etmek, sonra da iman edileni anlamak için çaba göstermek gerekir. | |
Tanrı, hakikatin kendisidir. | |
insan aklı, kendi başına bırakıldığında hakikate ulaştıran bir etkinlik gerçekleştirir. | |
Aklı terbiye eden imandır ve imanın nesnesi de hakikattir. |
Soru 4 |
Augustinus’un Tanrı ile karşı karşıya kalınan yer olarak belirlediği, aynı zamanda Tanrı’nın yüceliğinin övülmesi için de bir zemin karakter olan mekan aşağıdakilerden hangisidir?
Metempsykhosis | |
Euterpe | |
Thalia | |
Memoria | |
Polymnia |
Soru 5 |
Scito te Ipsum başlıklı eserinde çeşitli ahlak sorunlarını ele alan, ahlak anlayışında bireyi ön plana çıkaran ve daha çok adcı diyebileceğimiz bir çizgide yer alan ortaçağ filozofu aşağıdakilerden hangisidir?
Abelardus | |
Anselmus | |
Scotus | |
Thomas Aquinas | |
Bonaventura |
Soru 6 |
“İnsan kanatlı at, tek boynuz gibi pek çok gerçek dışı şey hakkında düşünebilir. Fakat bunların hiçbiri, düşüncede var oldukları için gerçeklikte de var olmayı başaramazlar.” Gaunilon’un bu sözleri aşağıdakilerden hangisine bir itiraz olarak dile getirilmiştir?
Türüm teorisi | |
Tanrı’nın varlığı | |
Ontolojik Tanrı kanıtlaması | |
Teslis Öğretisi | |
Kozmolojik Tanrı kanıtlaması |
Soru 7 |
Abelardus’a göre bir elmanın yuvarlaklık, yumuşaklık, lezzet gibi özelliklerini görmezden gelip sadece kırmızılık özelliği üzerine odaklanan biri aşağıdaki zihinsel etkinliklerden hangisini gerçekleştirmiş olur?
Sentezleme | |
Ayrımsama | |
Soyutlama | |
Analiz | |
Algılama |
Soru 8 |
Aristoteles’in ikincil töz, Porphyrios’un ise katholou şeklinde andığı kavram aşağıdakilerden hangisine karşılık gelir?
Akıl | |
Tikel | |
Tanrı | |
Madde | |
Tümel |
Soru 9 |
Abelardus’un tümel anlayışı ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
Doğada, ilki duyular, İkincisi de anlama gücü diyebileceğimiz, soyutlama yapan yeti olarak ikili bir ayrımdan söz edebiliriz. | |
Tümeller, kavramlar olarak sadece zihnimizde bulunmaktadırlar. | |
Aklın oluşturduğu iki tip kavrayış vardır. | |
Temel olarak her şey tikeldir. | |
Tek bir tümel tarafından imlenen bireysellerin tümü ortadan kalksa dahi tümel tümellik olarak karakterini kaybetmez. |
Soru 10 |
Eriugena’nın imago dei olarak andığı şey aşağıdakilerden hangisine karşılık gelir?
Tanrı | |
Doğa Düzeni | |
insan Ruhu | |
insan bedeni | |
Yasa |
Soru 11 |
(I) Periphyseon'da dördüncü ayrıma genel olarak analiz adı verilir. (II) Bu süreci en iyi tarif eden ifade: Her şeyin nihai hedefi olarak Tanrfdır. (III) Analiz sürecini anlatırken Eriugena Grekçedeki füsis ve ousia ile Latince natura ve essentia kavramlarını kullanır. (IV) Ona göre Grekler sıklıkla ousia için füsis, füsis içinde ousia kelimesini kullanmışlardır. (V) Füsis Grekçede öz anlamına gelir ve bu yüzden bozulma, azalma söz konusu değildir.
Yukarıda Eriugena'nın Periphyseon adlı yapıtında savunduğu fikirler ile ilgili numaralandırılmış ifadelerden hangisi yanlıştır?
I | |
II | |
III | |
IV | |
V |
Soru 12 |
Tanrı’nın yarattıklarından ve onların niteliklerinden yola çıkılarak anlaşılabileceğini savunan ve böylece yaratılandan yaratana doğru bir nitelik aktarımına dayanan disiplin aşağıdakilerden hangisidir?
Doğal ilahiyat | |
Negatif ilahiyat | |
Olumsuz ilahiyat | |
Pozitif ilahiyat | |
Vahiy esaslı ilahiyat |
Soru 13 |
Eriugena’ya göre bütün bir yaratılış beş parçaya ayrılmıştır. Aşağıdakilerden hangisi bu parçalardan biri değildir?
Akı İsal varlık | |
Gerçek varlık | |
Canlı varlık | |
Beden | |
Zihinsel varlık |
Soru 14 |
Thomas Aquinas’a göre aşağıdakilerden hangisi yaratılış düzeninde en aşağıda bulunan formdur?
Temel öğelerin formları | |
Bileşik formlar | |
Bitkisel formlar | |
Hayvansal ruhlar | |
Böcekler ve omurgasızlar |
Soru 15 |
Thomas Aquinas bileşik varoluş (compositum) ifadesini aşağıdakilerden hangisine karşılık gelecek şekilde kullanmıştır?
insan | |
Tanrı | |
Ruh | |
irade | |
Akıl |
Soru 16 |
Thomas Aquinas’a göre aşağıdakilerden hangisi doğal yasanın akıl sahibi varlıkları yönlendirirken kullandığı doğal eğilimlerden biri değildir?
Mülk ve servet edinmek | |
Sağlığı korumak | |
Çoğalmak | |
Sosyal erdemle büyümek | |
Akı İsal hayatı geliştirmek |
Soru 17 |
Thomas Aquinas’ın Tanrı’yı kanıtlarken izlediği beş yoldan birincisinde Tanrı’yı kanıtlarken ağırlıklı olarak aşağıdaki kavramların hangisinden yararlanır?
Zorunluluk | |
Özgürlük | |
Ruh | |
Ereksellik | |
Hareket |
Soru 18 |
Thomas Aquinas’a göre felsefedeki gerçek ilerleme aşağıdakilerden hangisiyle birlikte ortaya çıkmıştır?
Tanrı varsayımının mutlak biçimde kanıtlanmasıyla | |
Madde ile tözsel form arasındaki ayrımın farkına varılmasıyla | |
Antik Yunan düşüncesinden tam anlamıyla kopulmasıyla | |
insanın sorumluluk sahibi bir ahlaki eyleyen olarak belirmesiyle | |
Ruhun maddenin önüne geçirilmesiyle |
Soru 19 |
Thomas Aquinas’ın varlık anlayışı ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
Tanrı’da potansiyel herhangi bir unsur bulunmadığından Tanrı fizik harekete tabi değildir. | |
Yaratılmış olanların varoluşları ile özleri özdeştir. | |
Birbirinden farklı varoluşlar olduğu gibi birbirinden farklı pek çok form da vardır. | |
Yaratılmış olan her varlık sınırlı ve belirlenmiştir. | |
insan kısmen maddi, kısmen de ruhsal bir varoluşa sahiptir. |
Soru 20 |
Aşağıdakilerden hangisi Plotinos’un Enneades isimli eserinde savunulan tezlerden biridir?
Evren, özü gereği iyidir. | |
Gerçekliğin en yüksek formu maddidir. | |
Hiçbir form ölümsüz olamaz. | |
Zihinsel görüden ziyade tecrübi formları tercih etmelidir. | |
Görülebilir olanın ötesinde bir gerçeklik yoktur. |
Liste |