Doğru Sayısı | %%SCORE%% |
Yanlış Sayısı | %%WRONG_ANSWERS%% |
Soru 1 |
Aşağıdakilerden hangisi Türk edebiyatı metinlerinin kaynaklarından biri değildir?
Cönk | |
Divan | |
Mesnevî | |
Mecmua | |
Tezkiretü’ş-Şuarâ |
Soru 2 |
Aşağıdakilerden hangisi tabakât türünde bir eser değildir?
Şehname | |
Atrabü’l-âsâr | |
Hoşsadâ | |
Tomar-ı Turuk-I Aliyye | |
Tuhfe-i Hattâtîn |
Soru 3 |
Divanlar ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
Gazeller kafiye harflerine göre sıralanır. | |
Türk şiirinin en önemli yazılı kaynaklarındandır. | |
Bütün şairler divanlarını kendileri tertip etmiştir. | |
Şiirler nazım şekillerine göre sıralanır. | |
Kasideler her zaman gazellerden önce yer alır. |
Soru 4 |
Aşağıdakilerden hangisi İslamlaşma öncesi dönemde şairlere verilen isimlerden biri değildir?
Bahşı | |
Kam | |
Oyun | |
Sufi | |
Ozan |
Soru 5 |
Aşağıdakilerden hangisi doğrudan tasavvuf? edebiyatın türlerinden biridir?
Gülbank | |
Esmâ-yi Hüsnâ | |
Mevlid | |
Hilye | |
Kısas-ı Enbiyâ |
Soru 6 |
Dinin terim olarak pek çok tanımı yapılmıştır. Edebiyat açısından dinin iki tarifi yapılabilir: Birincisi din, edebiyatın kaynağıdır. İkincisi ise din; tanınmasında, yayılmasında ve kültürel değerlerin oluşmasında edebî eserin dil, ifade ve formlarından yararlanan sosyal bir kurumdur.
Yukarıdaki din tanımına göre aşağıdakilerden hangisi Türk İslam Edebiyatına ait dinî-edebî türler arasında yer almaz?
Manzum Kur’an Tercümeleri | |
Koşuklar | |
Kırk hadisler | |
Hilye-i Şerifler | |
Siyer-i Nebîler |
Soru 7 |
Tanınmış müelliflerin eserlerinden yapılmış manzum-mensur derlemelere ne ad verilir?
Divan | |
Tabakât | |
Terâcim | |
Mesnevî | |
Müntehabât |
Soru 8 |
Sehl-i müntenî üslûbu ile yazdığı şiirleri hem halk tarafından kolayca anlaşılmış hem de yazılı ve sözlü edebiyatın yeni bir forma girmesine sebep olmuştur. Bu şair ve onun izinden gidenler dinî-tasavvufî düşüncenin Anadolu ve Rumeli’de yaygınlık kazanmasını sağlamışlardır.
Yukarıda söz edilen şair aşağıdakilerden hangisidir?
Süleyman Çelebi | |
Yazıcızâde Muhammed Bîcân | |
Yunus Emre | |
Mevlana | |
Âşık Paşa |
Soru 9 |
Aşağıdakilerden hangisi Türklerin İslamlaşması ile birlikte Türk Edebiyatı’nda meydana gelen değişikliklerden biri değildir?
Dinî metinleri açıklamayı ve öğretmeyi amaçlayan edebî eserler ortaya çıkmıştır. | |
Türk edebiyatı islami ilimlerin mantık ve metodundan yararlanarak gelişmeye başlamıştır. | |
Kur’an ve sünnet edebiyatın iki temel kaynağı olmuştur. | |
Destanların sadece nazım biçimleri değişmiştir. | |
Yeni edebî türler ortaya çıkmıştır. |
Soru 10 |
Aşağıdakilerden hangisi sanatı önceleyip kullandığı dil, sembol ve mazmunlarla İslam dinine ilginin oluşmasını sağlayan eserlerden biri değildir?
Şem ü Pervane | |
Hamza-nâme | |
Bülbül-nâme | |
Leylâ vü Mecnûn | |
Hüsn ü Aşk |
Soru 11 |
Manzum yahut mensur bir ifadede söze destek sağlamak, onu daha kolay benimsetmek için herkesçe kabul edilmiş bir başka sözü, özellikle atasözünü kullanma sanatına ne ad verilir?
irsâl-i Mesel | |
iktibas | |
Tazmîn | |
Telmih | |
Leff ü neşr |
Soru 12 |
Bir şairin gazeline, aynı vezin ve kâfiyede benzer bir gazel söyleyerek meydana getirilen şiirlere ne ad verilir?
Medhiye | |
Tegazzül | |
Nazîre | |
Fahriye | |
Müzeyyel |
Soru 13 |
Bir gazelin beyitleri arasına aynı vezinde ve anlam bütünlüğünü koruyacak şekilde iki, üç veya dört mısra ilave edilerek oluşturulan nazım şekline ne ad verilir?
Tesbî’ | |
Terbi' | |
Tahmîs | |
Tanzîr | |
Taştîr |
Soru 14 |
Aşağıdakilerden hangisi meânî ilminin konularından biri değildir?
istiare | |
itnâb | |
îcâz | |
Müsavat | |
Nida |
Soru 15 |
Hikemî düşüncelerin, dinî-tasavvufî konuların ve toplumsal eleştirilerin ele alındığı nazım şekli aşağıdakilerden hangisidir?
Mani | |
Tardiye | |
Semai | |
Terkîb-bend | |
Varsağı |
Soru 16 |
Kasidenin bölümlerinden biri olan “girizgâh”ın tanımı aşağıdakilerden hangisidir?
Şairin kendisini ve sanatını övdüğü bölümdür. | |
Şairin medhiyeye geçtiğini bildiren bölümdür. | |
Şiirde övgüsü yapılan kişiye iyi dileklerde bulunulan bölümdür. | |
Kasidenin giriş bölümüdür. | |
Şairin mahlasını söylediği beytin yer aldığı bölümdür. |
Soru 17 |
Eşcâr-ı bâğ hırka-i tecrîde girdiler
Bâd-ı hazân çemende el aldı çenârdan
Yukarıdaki beyit istiâre sanatının aşağıdaki türlerinden hangisine örnektir?
İstiâre-i asliyye | |
İstiâre-i tebeiyye | |
İstiâre-i temsiliyye | |
İstiâre-i müsamaha | |
istiâre-i mekniyye |
Soru 18 |
Mensur bir sözün son kelimesinin, şiirde ise mısranın son kelimeleri olan ve kafiyesini meydana getiren iki fasılanın bir harfte birleşmesine ne ad verilir?
i’câz | |
inşâ | |
Secî | |
Vasıl | |
Itnâb |
Soru 19 |
Divan edebiyatındaki “tuyuğ”un karşılığı olarak kabul edilen, başta aşk olmak üzere hemen her konuda yazılabilen halk edebiyatı nazım şekli aşağıdakilerden hangisidir?
Müstezâd | |
Koşma | |
Türkü | |
Mani | |
Destan |
Soru 20 |
Başka bir şâire ait olan bir mısranın bir şiirde kullanılmasına ne ad verilir?
Tahmis | |
Tazmin | |
Ta’riz | |
Telmih | |
Taştir |
Liste |