Doğru Sayısı | %%SCORE%% |
Yanlış Sayısı | %%WRONG_ANSWERS%% |
Soru 1 |
Aşağıdakilerden hangisi bilincin maddeyle kurduğu ilişkinin bir sonucudur?
Bilincin sürem olması | |
Hafızanın devinimi | |
Bedenin dış dünya algısı | |
Bilinçte sezginin gelişmesi | |
Alışkanlık hafızasının zekayı doğurması |
Soru 2 |
Kökenlerinden biri Aristoteles’in felsefesi olan Heidegger’in düşüncesinin diğer kökeni aşağıdakilerden hangisidir?
Husserl’in fenomenolojisi | |
Jean Paul Sartre’ın varoluşçuluğu | |
Cari Braig’in ontolojisi | |
Yeni Kant’çılık | |
Spinoza’nın varlık anlayışı |
Soru 3 |
Bilincin temel işlevini hafıza olarak tanımlayan felsefeci aşağıdakilerden hangisidir?
Hume | |
Bergson | |
Lemark | |
Darwin | |
Descartes |
Soru 4 |
Husserl'in “Bilincin birliği nasıl kurulur?” sorusuna verdiği yanıt aşağıdakilerden hangisidir?
Yönelimselliğin çözümlenmesiyle kurulur. | |
Belirişin birliğiyle kurulur. | |
A priori görü yoluyla kurulur. | |
Şüpheyle kurulur. | |
Zamansallaşmayla kurulur. |
Soru 5 |
Heidegger fenomenolojinin a priori ve aşkın özlerini dönüştürmüş ve yepyeni bir anlayış getirerek özleri aşağıdakilerden hangisi olarak yorumlamıştır?
Mekansallık | |
Öznellik | |
Zamansallık | |
Doğallık | |
Yapaylık |
Soru 6 |
Sartre’a göre özgürlüğe mahkum olmak ne anlama gelir?
Seçimlerimizin sorumluluğunu başka kimseye yükleyemiyeceğimiz | |
Özgürlüğün çeşitli belirlenimlerin farkında olmaktan ibaret olduğu | |
Başkalarının bizim özgürlüğümüzü ele geçirmeye çalıştığı | |
Özgür olmadığımızı kabul etmekte zorlandığımız | |
insanın her daim masum olduğu |
Soru 7 |
Sartre’a göre, başkası karşısında hissettiğim utanç duygusu aşağıdakilerden hangisine delalet eder?
Benin çekingenliğine | |
Kendime yeterince saygı duymadığıma | |
Başkasının ahlaki bakımdan yüksekliğine | |
Başkasının beni kendi gerçekliğimle yüzleştirdiğine | |
Başkasının değerlerini sorgulamadan kabul ettiğime |
Soru 8 |
Sartre’a göre başkası ile ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
Özgürlüğümü elimden alabilendir. | |
Benim hakkımda hüküm verendir, | |
Başkasıyla ilişki barışçıldır. | |
Beni kendimle yüzleştirendir. | |
Kendisine karşı sorumlu olduğumdur. |
Soru 9 |
Sartre’a göre ego ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur?
Bilince hakim aşkın bir bendir. | |
Kendinde varlıkla özdeştir. | |
Düşünümün ürünü bir varlıktır. | |
Yanlış bilinçten tamamen kurtulması imkansızdır. | |
Yönelimselliğin öznesidir. |
Soru 10 |
Sartre, Varlık ve Hiçlik eserinde özgürlüğü hangi çerçevede ele almıştır?
Siyasal özgürlük ve özerklik | |
irade ve belirlenimcilik sorunsalı | |
Kültürel nihilizm | |
Tarihsel materyalizm | |
Bilincin ontolojik özellikleri |
Soru 11 |
Aşağıdaki girişimlerden hangisi Levinas’ın felsefesiyle il işkilendir ilebil ir?
Felsefenin vahiyle ilişkisini yeniden kurmak | |
Mistisizme felsefede yer açmak | |
Özgürlüğün başkasının özgürlüğüyle sınırlandığını göstermek | |
Aşkınlığın anlamını ve imkanını sorgulamak | |
Husserlci fenomenolojiyi Heidegger’e karşı savunmak |
Soru 12 |
Levinas bütünlüğü eleştirdiğinde aşağıdakilerden hangisini sorunsallastırmaz?
Devletin gerekliliği | |
Totaliter rejimlerin herkesi aynı fikirde olmaya zorlanması ve farklı seslerin çıkmasına izin vermemesi | |
Totaliter rejimlerin çoğulculuğu yok etmesi | |
Başkasının aynıya indirgenmesi | |
Savaş ve şiddeti |
Soru 13 |
Levinas’a göre tanrı fikrinin anlamı nerede aranmalıdır?
Başkasıyla etik ilişkide | |
insanın içinde | |
ibadethanelerde | |
Kutsal topraklarda | |
Kutsal kitapta |
Soru 14 |
Levinas’a göre anlamın kökeni ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur?
ideal anlamlar insanın praxis’inde temellenmiştir. | |
Anlam etik ilişkide başkasının söyleyişinden kaynaklanır. | |
Anlam kullanımdır. | |
Anlam tarihseldir ve dil yoluyla kuşaktan kuşağa aktarılabilir. | |
Bilincin dünyaya anlam vermesidir. |
Soru 15 |
Derrida'ya göre, karar verilemezlik ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur?
Diyalektik düşünme sayesinde aşılacak bir uğraktır. | |
Farklı ilkelere göre düşünmenin bir sonucudur. | |
Öznenin a’yı veya b’yi seçmek için geçerli argümanlar bulamamasıdır. | |
Varoluşsal bir kesinlikten uzak olma, kararsızlık ve tereddüttür. | |
Gösterenlerin oyunundan kaynaklanan bir biçimde dilin çokanlamlılığından doğar. |
Soru 16 |
Logosmerkezcilik ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
Hakikatin düzeninin dilin maddi tarafından bağımsız olarak akla verildiği yanılsamasıdır. | |
Tanımlamayı düşünmenin esası olarak ele alır. | |
Hakikatin ilkin bir logosta(sözde) mevcut olduğu fikridir. | |
Yazının ikincilliğinin reddidir. | |
Mevcudiyet fantezisine bağlıdır. |
Soru 17 |
Derrida’nın difference kavramı aşağıdakilerden hangisine işaret eder?
Toplumsal inşanın boyutlarına | |
Anlamın farkların oyunuyla kurulduğuna | |
Metafiziğin gereksizliğine | |
Ayrımcılıkla yüzleşmenin zorluğuna | |
Yeni değerlendirmeler yapma olanağına |
Soru 18 |
Aşağıdakilerden hangisi metafizik karşıtlıklara dayanarak düşünmenin sonuçlarından biri değildir?
Çoğul farkların ikiye indirgenmesi | |
Anlamın dinamik hareketine gözlerin kapatılması | |
Argümantasyonu kolaylaştıran sağlam bir mantık kurulması | |
Gerçekliğin kendisiyle temas edilmesi | |
Hayatın şematik ve basit bir hale getirilmesi |
Soru 19 |
Derrida’ya göre toplumun, devletin ve hukukun kuruluşu neye dayanır?
Doğal haktan vazgeçişe | |
Kurucu bir edimin performansına | |
Toplumsal sözleşmeye | |
Mitik bir anlatıyı kabul etmeye | |
Kendini bir bütüne vermeye |
Liste |