Doğru Sayısı | %%SCORE%% |
Yanlış Sayısı | %%WRONG_ANSWERS%% |
Soru 1 |
Aşağıdakilerden hangisi Orhan Okay’a göre, Necip Fazıl’ın ilk şiirlerini hazırlamasındaki etmenlerden biri değildir?
Muhteva olarak tasavvufî motifler | |
Romantizm akımın etkileri | |
Yahya Kemal ve Ahmet Hâşim’in başlattığı saf şiir akımı | |
Batı’dan alınan sembolist ve empresyonist şiirin izleri | |
Freud’un şuuraltı, libido gibi nazariyeleri |
Soru 2 |
Aşağıdakilerden hangisi Hecenin II. Kuşak şairlerini birleştiren ortak noktalarından biri değildir?
Ses ve ahenk öğeleriyle, özgün imge ve anlam öğelerinin sıkı bir kaynaşma içerisinde olması | |
Eserlerinde halk şiiri özelliklerine hiç yer vermemeleri | |
Kavramın şiire sokulması yerine anlamın sezdirilmesine önem vermeleri | |
“Şiirin amacı yine şiirin kendisidir.” ifadesi çerçevesinde saf şiir anlayışını benimsemeleri | |
Şiirlerinde Fransız sembolistlerinin belirgin bir etkisinin olması 3 |
Soru 3 |
Faruk Nafiz ile birlikte yazdığı “Onuncu Yıl Marşı” şiiriyle tanınan, Atatürk’e bağlılığını dile getirdiği şiirleriyle Memleket Edebiyatı’nın temsilcileri arasında yer alan şair aşağıdakilerden hangisidir?
Arif Nihat Asya | |
Cahit Sıtkı Tarancı | |
Zeki Ömer Defne | |
Behçet Kemal Çağlar | |
Yahya Kemal |
Soru 4 |
Âsaf Hâlet Çelebi’nin şiir hakkındaki görüşlerini açıkladığı “İstanbul” adlı dergideki dizi yazısının adı aşağıdakilerden hangisidir?
Poetika | |
Şiir Hakkında Bazı Mülahazalar | |
Benim Gözümle Şiir Davası | |
Dişimizin Zarı | |
Om Mani Padme Hum |
Soru 5 |
Aşağıdakilerden hangisi Türkçülük akımının özelliklerinden biri değildir?
Önce edebiyat alanında ortaya çıkıp daha sonra siyasal bir nitelik kazanmış olması | |
II. Meşrutiyetten sonra ittihat ve Terakki iktidarının da desteği ile ideolojik olarak gelişmesi | |
Temel amacının Müslümanların birleşmesi, güçlenmesi ve Batı karşısında geri kalmışlıktan kurtulması şeklinde olması | |
Şemseddin Sami ve Ahmet Vefik Paşa’nın Türk dili üzerine yaptığı çalışmaların bilimsel öncülleri arasında sayılması | |
Tanzimatın ilk kuşağında görülen edebiyat dilinin sade Türkçe olması gerektiği düşüncesinin benimsenmesi 6 |
Soru 6 |
Hece vezniyle şiir kitabı yazarak, bu konudaki ilk önemli girişimi gerçekleştiren şair ve kitabı aşağıdakilerden hangisidir?
Ziya Gökalp/Türkçülüğün Esasları | |
Mehmet Âkif Ersoy/Safahat | |
Ahmet Hâşim/Piyâle | |
Mehmet Emin Yurdakul/Türkçe Şiirler | |
Halit Fahri Ozansoy/Cenk Duyguları |
Soru 7 |
Aşağıdakilerden hangisi 1940 Kuşağı toplumcu gerçekçi şairlerin ortak özelliğidir?
1970’li yılların edebiyatı üzerinde sanatsal nitelikte öncülük etmeleri | |
Duygusallıktan ziyade duyarlılığı önemsemeleri | |
Şiirde dil, imge ve ses gibi temel öğeleri titizlikle kullanmaları | |
Nazım Hikmet’in etkisinde kalmaları | |
Nazım Hikmet’in şiirlerindeki teknik nitelikleri tam olarak yansıtmaları |
Soru 8 |
Aşağıdakilerden hangisi 1970-1980 yılları Türk şiiri için yapılan adlandırmalardan biridir?
Tıkanma Dönemi | |
Gerginlik Dönemi | |
Erginlik Dönemi | |
Arayış Dönemi | |
Belirsizlik Dönemi |
Soru 9 |
Cumhuriyet dönemi şiiri içinde sanatçıların “aşk” algıları ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
İ. Berk, C.Süreya, E. Cansever gibi ikinci Yeni şairlerinde aşk, modern şehrin içinde bir sevme eylemidir. | |
Nazım Hikmet’te ve ondan sonra gelen birçok “toplumcu gerçekçi” şairde aşk, ideolojik bir yoldaşlıktır. | |
Garip şiiri’nde aşk, pratik hayatın en canlı damarlarından biridir. | |
Attilâ ilhan şiirinde, aşktaki öznelerin siyasal, hüzünlü ve içli duruşları vardır. | |
Ahmet Hamdi Tanpınar’da aşk, modern bireyin eşya ve mekân algısındaki korkulu, tutkulu tavrıdır. |
Soru 10 |
Güven Turan’ın şiirlerinin, kuşağının genel havasından ayrıldığı yönü aşağıdakilerden hangisidir?
Divan edebiyatı biçim özelliklerinden yararlanması | |
Kısa, kesik söyleyişler kullanması | |
içe dönük ve izlenimci olması | |
Şiirde kendisine özgü didaktik bir tavır geliştirmiş olması | |
Zaman zaman metafiziğe yönelmesi |
Soru 11 |
İlhan Berk’in İkinci Yeni ve modern dünya şiiri anlayışı ile yazmaya başladığı kabul edilen şiir kitabı aşağıdakilerden hangisidir?
Günaydın Yeryüzü | |
Türkiye Şarkısı | |
Galile Denizi | |
Güneşi Yakanların Selamı | |
İstanbul Kitabı |
Soru 12 |
İsmet Özel’in, 1974’ten sonra İslâmî dünya görüşüne yönelişinin simgelerinden biri olan şiiri aşağıdakilerden hangisidir?
Âmentü | |
Geceleyin Bir Koşu | |
Evet isyan | |
Cinayetler Kitabı | |
Bir Yusuf Masalı |
Soru 13 |
Namık Kemal ile başlayan divan edebiyatını yıpratma ve eleştirme sürecini devam ettiren yazar ve eseri aşağıdakilerden hangisindir?
Ahmet Hamdi Tanpınar/Yaşadığım Gibi | |
Abdülbaki Gölpınarlı/Divan Edebiyatı Beyanındadır | |
Fuat Köprülü/Türk Edebiyatında ilk Mutasavvıflar | |
Mümtaz Turhan/Kültür Değişmeleri | |
Mehmet Kaplan/Nesillerin Ruhu |
Soru 14 |
Elbiseler, paketler, tahtalar artığı
Düğmeler, ipler, paslı çiviler
Yukarıdaki dizelerde aşağıdaki sanatlardan hangisi yapılmıştır?
Hüsn-i talil | |
Tevriye | |
Leff ü neşr | |
Tenasüp | |
Teşbih |
Soru 15 |
1980’lerde yazılan Türk şiirinin genel özelliği aşağıdakilerden hangisidir?
Siyasal merkezli katı şiir teorilerinin giderek yok olması | |
Şiirin, farklı biçimsel özelliklere sahip bir yapıya bürünmesi | |
Şiirde metafizik algıya eğilimin giderek artmaya başlaması | |
Şiir diline yeniden biçim verme ve ona içerik sağlama yoluna gidilmesi | |
Şiirin, söylevci-slogancı anlayıştan saf şiire doğru değişmesi |
Soru 16 |
Behçet Necatigil ve onun çağdaşları İkinci Yeni ile Atilla İlhan’ın, geleceğe yönelişlerindeki ortaklığın merkezi aşağıdakilerden hangisidir?
Kelime | |
imge | |
Ses | |
Kavram | |
imaj |
Soru 17 |
İkinci Yeni Şiiri ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
Dil bir iletişim aracı olarak kullanılır. | |
Garip anlayışına tepki olarak doğar. | |
Türk şiirinde modernizm adına atılmış en önemli adımdır. | |
Sözdizimsel sapmalar görülür. | |
Düz mantığa aykırı ifadeler kullanılır. |
Soru 18 |
Garip akımı ve Sürrealizm arasındaki fark aşağıdakilerden hangisidir?
Sürrealizm’de imaja dayanan bir söyleyişin; Garip akımında ise imajı dışlayan bir anlayışın hakim olması | |
Sürrealizm’de anlamın; Garip akımında ise biçimin daha önemli olması | |
Sürrealizm’de geleneğin önemine inanılması; Garip akımında ise geleneğin reddedilmesi | |
Sürrealizm’de şiire sınırlar getirilmesi; Garip akımında ise şiirde sınırsızlığın önemsenmesi | |
Sürrealizm’de dize güzelliğine; Garip akımında ise şiirde bütünlüğe önem verilmesi |
Soru 19 |
“Her sanat dalının kendine has özellikleri ve ifade araçları vardır. Şiirde müzik ve resim sanatlarına öykünmek zayıf sanatçıların işidir. Şiiri şiir yapan yalnızca edasındaki özelliktir ve o da manaya aittir.”
Garip Önsözü’nden alınan yukarıdaki düşünceler aşağıdakilerden hangisine karşıt olarak söylenmiştir?
Ahmet Hâşim’in “Şiir Hakkında Bazı Mülâhazalar” başlıklı yazısında belirttiği görüşlerine | |
Behçet Necatigil’in, “Bile/Yazdı” adlı eserinde yazdığı şiir hakkındaki görüşlerine | |
Ziya Gökalp’in “Şiir Nasıl Sânih Olur” adlı manzumesindeki görüşlerine | |
Mehmet Emin Yurdakul’un “Biz Nasıl Şiir isteriz” adlı manzumesindeki düşüncelerine | |
Ahmet Hamdi Tanpınar’ın “Şiir Hakkında” başlıklı yazısındaki görüşlerine |
Soru 20 |
Mavi hareketi ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur?
Bütün eleştirmenlerce bir hareket olduğu kabul edilir. | |
ilk sayıdan itibaren etkili bir edebiyat ortamı oluşturmuştur. | |
ikinci Yeni akımına dâhildir. | |
Etkisi sonraki yıllarda da devam etmiştir. | |
imgeyi öne çıkarması Garip şiir anlayışını yıpratmıştır. |
Liste |