Doğru Sayısı | %%SCORE%% |
Yanlış Sayısı | %%WRONG_ANSWERS%% |
Soru 1 |
İslâm belâgatçıları tarafından aşağıdakilerden hangisi belâgatın en mükemmel örneği olarak gösterilir?
Şehname | |
Hadis | |
Kur’an | |
Muallakat-ı Seb’a | |
Tefsir |
Soru 2 |
Tezkirelerde “selîs” ve “selâset” gibi kavramlar sözün ________ işaret eder.
Yukarıdaki cümlede boş bırakılan yeri aşağıdakilerden hangisi doğru olarak tamamlar?
ahenk ve akıcılığına | |
anlamına ve kafiyesine | |
okuyucu üzerindeki etkisine | |
rekâketine ve redifine | |
beyitte oluşturduğu kompozisyona |
Soru 3 |
Eserin değeri problemiyle ilgilenen, eser hakkında iyi yahut kötü, güzel yahut çirkin, faydalı yahut zararlı tarzında yargıya varan eleştiri türü aşağıdakilerden hangisidir?
Dış Eleştiri | |
Hüküm Eleştirisi | |
iç Eleştiri | |
Niteleyici Eleştiri | |
Açıklayıcı Eleştiri |
Soru 4 |
Belagatla ilgili Arapça ve Farsça Kaynakları ilk kez Türkçeye uyarlayan Şeyh Ahmet Bardahî aşağıdaki Türk devletlerinden hangisinin himayesinde yetişmiştir?
Osmanlılar | |
Karakoyunlular | |
Selçuklular | |
Akkoyunlular | |
Safeviler |
Soru 5 |
Namık Kemal’in, edebiyatı her şeyden önce bir dil meselesi olarak gördüğü ve dilin milletin her anlamda gelişmesinde başat rolü oynadığını ileri sürdüğü “Tasvir-i Efkâr”da yayımlanan yazısı aşağıdakilerden hangisidir?
Bahâr-ı Dâniş Mukaddimesi | |
Lisân-ı Osmanî’nin Edebiyatı Hakkında Bazı Mülâhazatı Şâmildir | |
irfan Paşa Mektubu | |
Tahrib-i Harâbât | |
intibâh Mukaddimesi |
Soru 6 |
Devrinin popüler edebiyat anlayışı olan romantizmi eleştiren bu eser, aynı zamanda Türk edebiyat tarihinin ilk tenkitli monografisidir. Türk edebiyatı tarihinde “Hayâliyyûn-Hakikiyyûn” tartışmasını da bu eser başlatmıştır.
Yukarıda söz edilen eser aşağıdakilerden hangisidir?
Demdeme | |
İntikad | |
Victor Hugo | |
Mektuplarım | |
Zemzeme |
Soru 7 |
“Bana lâzım değil beyân ü bedi” mısrasında Abdülhak Hamit aşağıdakilerden hangisini reddetmiştir?
Yeni şiir ve yeni eleştiri anlayışını | |
Eski eleştiri anlayışını | |
Kronolojik tarih anlayışını | |
Dil bilgisi kurallarını | |
Eski şiir ve sanat anlayışını |
Soru 8 |
Estetik için “âsâr-ı nefîsenin felsefesi” diyen yazar aşağıdakilerden hangisidir?
Hüseyin Cahit | |
Manastırlı Rıfat | |
Ali Nizamî | |
Ali Feyzi | |
Fazlı Necip |
Soru 9 |
Ara Nesirde şiir ve şaire dair görüşlerini açıklayan sanatçılar aşağıdakileri n hangisinde birlikte ve doğru olarak verilmiştir?
Mehmet Ziver-Nabizade Nazım-Mehmet Celâl | |
Nigar Binti Osman-Nabizade Nazım-ismail Safa | |
Menemenlizâde Mehmet Tahir-Nabizade Nazım- Mehmet Celâl | |
Menemenlizâde Mehmet Tahir-Ali Kemal-Mehmet Celâl | |
Menemenlizâde Mehmet Tahir-Nabizade Nazım- Mehmet Refet |
Soru 10 |
Ziya Paşa’nın Türk halk şiirini yüceltip, divan şiiririni yerdiği makalesi aşağıdakilerden hangisidir?
Defter-i Amâl | |
Şiir ve inşâ | |
Terkib-i Bend | |
Mukaddime-i Celâl | |
Fâtin Tezkiresi |
Soru 11 |
Yeni Lisan faaliyetlerini; Genç Kalemler Öncesi, Genç Kalemler Devresi ve Genç Kalemler Sonrası olmak üzere üç döneme ayıran araştırmacı aşağıdakilerden hangisidir?
Olcay Önertoy | |
Abdullah Uçman | |
Kaya Bilgegil | |
İsmail Parlatır | |
Bilge Ercilasun |
Soru 12 |
Hece ile aruzun iki kardeş nehir gibi olduğunu iddia eden yazar aşağıdakilerden hangisidir?
Ziya Gökalp | |
Yahya Kemal Beyatlı | |
Halit Fahri Ozansoy | |
Faruk Nafiz Çamlıbel | |
Orhan Seyfi Orhon |
Soru 13 |
II. Meşrutiyet Döneminde, millî edebiyat anlayışı içerisinde, şiir üzerine yapılan tartışmalar daha cok aşağıdaki konuların hangisi etrafında gelişmiştir?
Hece-Aruz | |
Lafız-Mana | |
Kafiye örgüsü | |
Şiir dili | |
Hayaliyyûn-Hakikiyyûn |
Soru 14 |
“Yeni Eleştiri” kuramını edebi metinlere uygulayarak Türk edebiyatında nesnel eleştirinin önemli öncülerinden biri olan, ölümünden sonra dergilerdeki yazılarının “Çağının Eleştirisi” adlı iki ciltlik yapıtta bir araya getirilen eleştirmen aşağıdakilerden hangisidir?
TahirAlangu | |
Eser Gürson | |
Nurullah Ataç | |
Nurullah Berk | |
Hüseyin Cöntürk |
Soru 15 |
Aşağıdakilerden hangisi 1990 sonrasında göstergebilime dayalı eleştirileriyle dikkat çeken Mehmet Rifat Güzelşen’in eserlerinden biri değildir?
Eleştiri Seçkisi, Eleştirel Bakış Açıları | |
Göstergebilimin ABC’si | |
Gösterge Bilime Giriş | |
Genel Göstergebilim Sorunları | |
XX. Yüzyılda Dilbilim ve Göstergebilim Kuramları |
Soru 16 |
Nesnel bir eleştiri yapmak niyetiyle Nurullah Ataç’ın eleştiri anlayışına karşı çıkarak eleştirmenliğe başlayan ve “Bilimden Yana” adlı kitabın da sahibi olan eleştirmen aşağıdakilerden hangisidir?
TahirAlangu | |
Berna Moran | |
Vedat Günyol | |
Asım Bezirci | |
Mehmet Fuat |
Soru 17 |
“Eleştiri” ve “eleştirmen” konuları ile ilgili görüş farklılıkları, 1938'de aşağıdaki yazarlardan hangisi arasında edebî bir tartışmaya dönüşmüştür?
ilhan Geçer-Hasan Ali Yücel | |
Halide Edip Adıvar-Peyami Safa | |
Nahit Sırrı Örik-Ahmet Hamdi Tanpınar | |
Nurullah Ataç-Yaşar Nabi Nayır | |
Yusuf Atıgan-Kemal Tahir |
Soru 18 |
1941’de Tasvir-i Efkâr’da çıkan “Tenkit İhtiyacı” adlı yazısında Batı'dan Türk edebiyatına giren roman, öykü, tiyatro gibi türlerin kendi yazarlarıyla birlikte; ancak eleştirinin eleştirmensiz geldiğini ve Türk edebiyatında eleştirinin en büyük zaafının da bu olduğunu belirten yazar aşağıdakilerden hangisidir?
Ahmet Hamdi Tanpınar | |
Suut Kemal Yetkin | |
Mehmet Kaplan | |
Hüseyin Cöntürk | |
Fuat Köprülü |
Soru 19 |
Mehmet Behçet Yazar’ın dogmatik eleştiri ile pozitivist eleştiriyi benimsemediğini gösteren yazılarına yer verdiği eseri aşağıdakilerden hangisidir?
Yazarlarımız ve Türk Edebiyatı | |
Sanatçılarımız ve Kültürümüz | |
Münevverlerimiz ve Türkçe Edebiyat | |
Edebiyatçılarımız ve Türk Edebiyatı | |
Aydınlarımız ve Türk Yazını |
Soru 20 |
Aşağıdakilerden hangisi, 1960'ların ortalarından itibaren Toplumcu Gerçekçi-Marksist anlayışa karşın, milli-manevi değerleri ön plana çıkarmaya çalışan, geleneksel bir edebiyat anlayışına bağlı olarak zaman zaman eleştiriler de yazmış olan yazarlar arasında yer almaz?
Orhan Şaik Gökyay | |
Gültekin Samanoğlu | |
Ahmet Kabaklı | |
Nihat Sami Banarlı | |
Muzaffer Erdost |
Liste |