Doğru Sayısı | %%SCORE%% |
Yanlış Sayısı | %%WRONG_ANSWERS%% |
Soru 1 |
“aa xa xa xa xa... yy; bb xb xb xb xb... zz, ...” kafiye düzeniyle yazılmış bir şiirin nazım biçimi ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
Tercî-i benddir. | |
Terkîb-i benddir. | |
Mersiye türünün en güzel örnekleri bu nazım biçimiyle yazılmıştır. | |
Türk edebiyatında çok kullanılmış bir nazım biçimidir. | |
Sakinâmeler gibi bazı edebî türlerde de kullanıldığı görülür. |
Soru 2 |
Kaside ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
Tam bir kaside sekiz bölümden oluşur. | |
Övgü şiirleridir. | |
Asıl anlamlarından biri “doğru yolda olmak”tır. | |
En az on beş beyit uzunluğundaki nazım biçiminin adıdır. | |
Arap Edebiyatında doğmuştur. |
Soru 3 |
Kafiye düzeni “aaaass, bbbbşş, cccctt, ...” şeklinde devam eden nazım biçimi aşağıdakilerden hangisidir?
müzdevic müselles | |
müzdevic muhammes | |
mütekerrir müsebba’ | |
mütekerrir müsemmen | |
müzdevic müseddes |
Soru 4 |
Işkun odına gönül pervanedür Tâkâtüm yoh bilmezem perva nedür Fursat olınca gönül sen yanadur Âşıkun âyîni budurya nedür
Yukarıdaki şiirin nazım biçimi aşağıdakilerden hangisidir?
Tuyuğ | |
Kıt’a | |
Rübai | |
Kaside | |
Nazım |
Soru 5 |
Aşağıdakilerden hangisi Batı Türkçesi’nin ilk dönemine verilen adlardan biridir?
Osmanlı Türkçesi | |
Çağatay | |
Harezm-Altınorda | |
Oğuzca | |
Eski Türkiye Türkçesi |
Soru 6 |
Aşağıdakilerden hangisi Divan şiirinde bendlerden oluşan nazım biçimlerinden biri değildir?
müseddes | |
müsemmen | |
müsebba’ | |
muhammes | |
müzdevic |
Soru 7 |
Aşağıdakilerden hangisi ahrem grubundaki vezinlerden biridir?
mefûlü/mefâ’îlün/mefûlü/mefâ’îlün | |
mefâ ’îl ü n/mefâ ’ÎI ü n/mefâ ’ÎI ü n/mefâ ’ÎI ü n | |
mefûlü/mefâ’îlü/mefâ’îlü/fe’ûl | |
mefûlü/mefâ’îlü/mefâ’îlün/fa’ | |
mefûlün/fâ’îlün/mefâ’îlün/fâ’ |
Soru 8 |
Halk edebiyatında müfte’ilün/ müfte’ilün/müfte’ilün/müfte’ilün vezniyle yazılan gazel biçimindeki şiirlere ne ad verilir?
Kalenderi | |
Satranç | |
Semâ’î | |
Selîs | |
Divân |
Soru 9 |
“aa xa xa xa xa... aa; bb xb xb xb xb... aa,...” kafiye düzeniyle yazılmış bir şiirin nazım biçimi aşağıdakilerden hangisidir?
terkîb-i bend | |
tercî-i bend | |
tard u rekb | |
müseddes | |
mu’aşşer |
Soru 10 |
Aşağıdakilerden hangisi Divan şiirindeki ahenk öğelerinden biri değildir?
Vezin | |
Muhteva | |
Söz diziminin fasih kelimelerden oluşması | |
Söz sanatları | |
Kafiye |
Soru 11 |
TasaWuf ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
Temelde Kur’ân ve sünnet adı verilen iki kaynağa dayanır. | |
TasaWufa göre bütün varlıklar üzerinde hakim olan bir mutlak güzellik vardır. | |
Divan şiiri dilinin oluşmasında tasaWufun önemli bir rolü vardır. | |
Mecazî aşkın önemi yoktur. | |
Yaratıcı'ya olan sevgi esas alınır. |
Soru 12 |
Sen kim gelesin meclise bir yer mi bulunmaz Baş üzre yerin var Gül goncesisin gûşe-i destâr şenindir Gel ey gül-i ra’nâ
Yukarıdaki şiirin nazım biçimi aşağıdakilerden hangisidir?
Nazım | |
Tuyuğ | |
Müstezad | |
Kıt’a | |
Ziyâde |
Soru 13 |
Aynı vezinde ve her beyti diğer beyitlerden bağımsız olarak kendi arasında kafiyeli olan nazım biçiminin adı aşağıdakilerden hangisidir?
Nazım | |
Mesnevi | |
Metali’ | |
Kıt’a | |
Tuyuğ |
Soru 14 |
Halk edebiyatında fâ’îlâtün/ fâ’îlâtün/fâ’îlâtün/fâ’îlün vezniyle yazılan gazel biçimindeki şiirlere ne ad verilir?
Semâ’î | |
Satranç | |
Dîvân | |
Kalenderi | |
Selîs |
Soru 15 |
Terci’-i bend, Türk edebiyatında kaçıncı yüzyıldan itibaren görülen bir nazım biçimidir?
X. | |
XIII. | |
XIV. | |
XV. | |
XVI. |
Soru 16 |
Kafiye düzeni “(a)aaa(a), (b)bbb(a), (c)ccc(a), ...” şeklinde devam eden nazım biçimi aşağıdakilerden hangisidir?
Şarkı | |
Rübâ’î | |
Koşma | |
Tahmîs-i mutarraf | |
Mütekerrir murabba |
Soru 17 |
Kafiye düzeni “aaaA, bbbA, cccA, ...” şeklinde devam eden nazım biçimi aşağıdakilerden hangisidir?
Müzdevic müselles | |
Terbî | |
Mütekerrir müseddes | |
Mütekerrir murabba | |
Müzdevic murabba |
Soru 18 |
Ol şeh-i hûbân ki iklim-i dilün sultânıdur Her ne dir cân üstine ferman anun fermânıdur Ahmed Paşa’nın yukarıdaki beyti ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
Sevgili, gönül ülkesinin sultanıdır. | |
Bütün güç, sevgilinin elindedir. | |
Sevgili, ulaşılamaz bir konumdadır. | |
Âşık, sevgilinin istiğnasından rahatsızdır. | |
Sevgiliden hesap sorulamaz. |
Soru 19 |
Şîrler pençe-i kahrumda olurken lerzân Beni bir gözleri âhûya zebûn etdi felek Sultan Selim’in yukarıdaki beytinde sevgilinin güzelliği için hangi tabiat unsurundan yararlanılmıştır?
nahl | |
âhû | |
peleng | |
şîr | |
felek |
Soru 20 |
İslami Dönem Batı Türk Edebiyatı için “Klasik Edebiyat” ve “Klasik Türk Edebiyatı” adlandırmalarını kullanan isim aşağıdakilerden hangisidir?
Ömer Seyfettin | |
Ali Canip | |
Faik Reşad | |
Fuat Köprülü | |
E. J. W. Gibb |
Liste |