Doğru Sayısı | %%SCORE%% |
Yanlış Sayısı | %%WRONG_ANSWERS%% |
Soru 1 |
Degüldüm men sana mâ’il
sen itdün aklumı zâ’il
Mana ta'n eyleyen gafil
seni görgeç utanmaz mı
Yukarıdaki beyitle ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
Beytin dil içi çevirisi “Benim sana ilgim yoktu, aklımı başımdan sen aldın; beni kınayan gafil kişi, senin bu güzelliğini görünce beni kınadığı için utanmaz mı?” şeklindedir. | |
Beyit Fuzûlî’ye aittir. | |
Beyit, bir gazelden alınmıştır. | |
Beyit Nedîm’e aittir. | |
Beyitte iç kafiye vardır. |
Soru 2 |
Çeşitli eserlerde farklı amaçlarla kullanılmış tek mısralara ne ad verilir?
mısrâ’-i âzâde | |
ferd | |
mısrâ’-ı berceste | |
musarra | |
mukaffa |
Soru 3 |
İkinci grup musammatlar en az kaç bendden meydana gelir?
2 | |
3 | |
4 | |
6 | |
10 |
Soru 4 |
Kâtiplerin ve terzilerin piri olarak adlandırılması münasebetiyle şiirde yer alan peygamber aşağıdakilerden hangisidir?
Hz. Salih | |
Hz. idrîs | |
Hz. Şît | |
Hz. Yûsuf | |
Hz. ibrâhîm |
Soru 5 |
Aşağıdakilerden hangisi I. Klâsik Dönem temsilcilerinden biridir?
Şeyhî | |
Gülşehrî | |
Ahmedî | |
Âşık Paşa | |
Nev'î |
Soru 6 |
“aaxaxaxaxaxaxa...aa; bb xb xb xb xb xb xb... aa,... kafiye düzeniyle yazılmış bir şiirin nazım biçimi ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
Mersiye, övgü, yergi ve sosyal eleştiri gibi pek çok farklı konu bu nazım biçimiyle de kaleme alınmıştır. | |
Türk edebiyatında çok kullanılmış bir nazım biçimidir. | |
Mersiye türünün en güzel örnekleri bu nazım biçimiyle yazılmıştır. | |
Birinci grup musammatlardandır. | |
Terkîb-i benddir. |
Soru 7 |
Ziyade mısraı uzun mısraların başında tekrarlanan müstezâdlara ne ad verilir?
Mütekerrir müstezâd | |
Nazım | |
Satranç | |
Serbest müstezâd | |
Müdevver müstezâd |
Soru 8 |
Esdi nesîm-i nevbahâr
açıldı güller subh-dem
Açsun bizüm de gönlümüz
sâkî meded sun câm-ı Cem
Yukarıdaki beyit ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
Beyitte baharın gelişi kutlanır. | |
IV. Murad'ı övmek için söylenmiştir. | |
Beyit bir kasideden alınmıştır. | |
Beyit Nev'î’ye aittir. | |
Beyitte iç kafiye yoktur. |
Soru 9 |
Kasidede şairin mahlasını söylediği beyte ne ad verilir?
hüsn-i matla | |
tâc beyt | |
beytü’l-kaside | |
redd-i matla | |
hüsn-i makta |
Soru 10 |
Kafiye düzeni “aaaa (aa), bbbb (ba), cccc (ca),...” şeklinde devam eden nazım biçimi aşağıdakilerden hangisidir?
şarkı | |
mütekerrir murabba | |
rübâ’î | |
tesdîs | |
tesbî' |
Soru 11 |
Çalgıcı ve rakkâse olarak hayal edilen gezegen aşağıdakilerden hangisidir?
Müşterî | |
Zuhal | |
Kamer | |
Şems | |
Zühre |
Soru 12 |
Mesnevilerde ara söz olarak kullanılmış manzumelere ne ad verilir?
tardiyye | |
tercî-i bend | |
şarkı | |
müseddes | |
mu’aşşer |
Soru 13 |
Kafiye düzeni “aaaaaaA, bbbbbbA, ccccccA,...” şeklinde devam eden nazım biçimi aşağıdakilerden hangisidir?
Mütekerrir müseddes | |
Müzdevic muhammes | |
Mütekerrir müsebba’ | |
Müzdevic mu’aşşer | |
Terkîb-bend |
Soru 14 |
Eski Türk Edebiyatı için Fâik Reşâd gibi modern anlamda ilk yerli edebiyat tarihçileri tarafından kullanılan adlandırma aşağıdakilerden hangisidir?
Saray edebiyatı | |
İslâmî Türk edebiyatı | |
Edebiyyât-ı Osmâniyye | |
Klâsik Türk edebiyatı | |
Enderun edebiyatı |
Soru 15 |
Aşağıdakilerden hangisi kasidenin bölümlerinden biri değildir?
Medhiyye | |
Fahriyye | |
Girizgâh | |
Nesib | |
Cülûsiyye |
Soru 16 |
Aşağıdakilerden hangisi bendlerden oluşan nazım biçimlerinden biri değildir?
müselles | |
zamîme | |
mütessa' | |
mu'aşşer | |
müsebba’ |
Soru 17 |
Osmanlı Devleti'nde bir eğitim kurumuna adı verilen eser aşağıdakilerden hangisidir?
Menâkıbü’l-Ârifîn | |
Mevzû'âtü’l-Ulûm | |
Miftâhü’l-Ulûm | |
Mecmû'atü’n-Nezâ’ir | |
Mebâni’l-inşâ |
Soru 18 |
Umduğum oldur ki rûz-ı haşr mahrum olmayam
Çeşme-i vaslun vire men teşne-i dîdâre su
Fuzûlî’nin yukarıdaki beyti hangi peygamber için yazılmıştır?
Hz. Muhammed | |
Hz. Eyyûb | |
Hz. îsâ | |
Hz. Nûh | |
Hz. Yakûb |
Soru 19 |
Kafiye düzeni “aaaa, bbba, ccca,...” şeklinde devam eden nazım biçimi aşağıdakilerden hangisidir?
müzdevic müselles | |
mütekerrir murabba | |
müzdevic murabba | |
mütekerrir müseddes | |
terbî |
Soru 20 |
Bulamaz ilm bilâ-sa'y vücûd
Biri gitse biri olur nâbûd
Yukarıdaki beytin dil içi çevirisi aşağıdakilerden hangisidir?
Çalışma yoksa ilim de ortaya çıkmaz; biri olmazsa diğeri de olmaz. | |
ilim, kıyısı olmayan bir denizdir; onsa âlim geçinen diyen câhildir. | |
Utanma, bilenlerden oku; bir şeyi bilmek bilmemekten güzeldir. | |
Tanrı cehalete ölüm, ilme de hayat dedi; öyleyse ölüler güruhuyla birlikte olma. | |
ilim kadar yüce bir iş yoktur; ilimden hiç kimse zarar görmedi. |
Liste |