Doğru Sayısı | %%SCORE%% |
Yanlış Sayısı | %%WRONG_ANSWERS%% |
Soru 1 |
Ahdî tarafından yazılan “Gülşen-i Şuara” adlı tezkirenin edebiyat tarihi açısından asıl önemi aşağıdakilerden hangisidir?
Önceki tezkirecilerin vermediği şairleri ele alması | |
Padişahları ve yüksek zümreden kişileri anlatırken dilinin sade olması | |
Bağdat ve çevresinde yaşayan şairleri anlatan tek kaynak durumunda olması | |
Mukaddime ve ravza adı verilen bölümlere ayrılması | |
Bazı şairler hakkındaki bilgilerin diğer tezkirelerden alınması |
Soru 2 |
Aşağıdakilerden hangisi tezkire kelimesinin sözlük anlamlarından biri değildir?
Harita | |
Küçük mektup | |
Şairleri anlatan kitap | |
Resmi izin belgesi | |
Pusula |
Soru 3 |
Aşık Çelebi'nin tezkiresinden sonra yazılmıştır. Yazarı çoğunlukla ilmiye sınıfındaki şairleri eserine almıştır. Tanıdığı ve meşhur olan şairlerin biyografilerini uzun tutmuş, yeni yetişen şairlerin biyografilerini ise kısaca anlatmıştır. Tezkire ağır ve sanatlı bir üslupla kaleme alınmıştır.
Yukarıda sözü edilen tezkire ve yazarı aşağıdakilerden hangisidir?
Teşrifatü'ş-şuara - Güftî | |
Gülşen-i Şuara - Ahdî | |
Tezkiretü'ş-şuara - Haşan Çelebi | |
Mecalisü'n-nefais - Ali Şîr Nevaî | |
Künhü'l-ahbar - Gelibolulu Ali |
Soru 4 |
II. Osman’ın trajik ölümüne tanıklık eden ve bu olaydan duyduğu üzüntüden ötürü hastalanarak öldüğü rivayet edilen tezkire yazarı aşağıdakilerden hangisidir?
Rıza | |
Asım | |
Güftî | |
Faizî | |
Yümnî |
Soru 5 |
Lale Devri’nde Aynî Tarihini Türkçeye çevirmek üzere oluşturulan komisyonda görev alan tezkire yazarı aşağıdakilerden hangisidir?
Safvet | |
Safayi | |
Ramiz | |
Salim | |
Silahdarzade |
Soru 6 |
Doğu Türkçesi ile yazılan ikinci tezkire aşağıdakilerden hangisidir?
Teşrifatü'ş-şuara | |
Mecmau'l-havas | |
Zübdetü'l-eşar | |
Tezkiretü'ş-şuara | |
Riyazü'ş-şuara |
Soru 7 |
Safayî'nin Nuhbetü’l-asar min fevaidi’l-eşar adlı tezkiresini sunduğu devlet adamı aşağıdakilerden hangisidir?
III. Mustafa | |
Şehit Ali Paşa | |
III. Ahmet | |
Elmas Mehmet Paşa | |
Damat İbrahim Paşa |
Soru 8 |
Osmanlı nesir dilinin tarihsel gelişimi konusunda inceleme yapmak isteyen bir araştırmacı aşağıdaki tezkirelerin hangisinden yararlanamaz?
Gülşen-i şuara | |
Teşrifatü’ş-şuara | |
Nuhbetü’l-asar | |
Meşairü’ş-şuara | |
Riyazü’ş-şuara |
Soru 9 |
Güfti’nin Teşrifatü’ş-şuara adlı tezkiresini yayımlayan araştırmacı aşağıdakilerden hangisidir?
Filiz Kılıç | |
Namık Açıkgöz | |
Sadık Erdem | |
ilhan Genç | |
Kâşif Yılmaz |
Soru 10 |
Akif’in Mir’at-ı Şi‘r adlı eseri ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
Bir önsöz, dört bölüm ve bir hatimeden oluşur. | |
Şairler objektif ölçütlere uygun değerlendirilmiştir. | |
Dönemin padişahı Sultan Selim’e sunulmuştur. | |
Enderun’da yetişen şairler hakkında bilgi vardır. | |
Akif’le birlikte 24 şairin biyografisini ihtiva eder. |
Soru 11 |
Esrar Dede, “Tezkire-i Şuara-yı Mevleviyye” isimli eserini aşağıdaki şairlerden hangisinin isteği üzerine yazmıştır?
Enis Dede | |
Nahifî | |
Şeyh Galip | |
Hoca Neşet | |
Sakıb Dede |
Soru 12 |
Salim Tezkiresi’nden alıntılanan “Bu güftâr ol kebk-i bâg-ı eş’ârın âsâr-ı negamât-ı tab‘-ı sihr-âsârlarındandır.” cümlesinde Sıdkî Hatun’un sözleri hangi kuşun nağmelerine benzetilmiştir?
Keklik | |
Bülbül | |
Simurg | |
Kanarya | |
Kartal |
Soru 13 |
20. yüzyılda tezkire geleneğini en iyi temsil eden eser aşağıdakilerden hangisidir?
Eslâf | |
Mecma-ı Şuara ve Tezkire-i Üdebâ | |
Kafile-i Şuarâ | |
Mecmûatü’t-terâcim | |
Esami-i Şuara-yı Amid |
Soru 14 |
Aşağıdakilerden hangisi 19. yüzyıl tezkirelerinden biri değildir?
Tuhfe-i Nailî | |
Bağçe-i Safa-enduz | |
Kâfile-i Şuara | |
Hâtimetüî-Eş’ar | |
Mecmua-i Terâcim |
Soru 15 |
Enderunlu İbrahim Naşit’in Müntehabât-ı Eşar adlı şiir mecmuasını antoloji tipi tezkire haline getiren yazar aşağıdakilerden hangisidir?
Bursalı Beliğ | |
Enderunlu Akif | |
Esat Efendi | |
Şefkat-i Bağdadî | |
Kafzade Faizî |
Soru 16 |
Osmanlı döneminde Diyarbakır’da yetişen herhangi bir şairin biyorafisi üzerine çalışma yapan bir araştırmacı öncelikle aşağıdaki yazarlardan hangisinin eserlerine başvurmalıdır?
Mehmet Tevfik | |
Ali Emiri | |
ibnülemin Mahmut Kemal | |
Nail Tuman | |
Mehmet Siracettin |
Soru 17 |
Yenileşme dönemi maarif tarihiyle ilgili kayıtlara yer vermesiyle de önem kazanan tezkire aşağıdakilerden hangisidir?
Kafile-i Şuara | |
Bağçe-i Safa-enduz | |
Arif Hikmet Tezkiresi | |
Teşrifatü’ş-Şuara | |
Hâtimetü’l-Eşar |
Soru 18 |
Yazarının eksik bıraktığı kısımları Ali Emiri’nin “tezyil” notuyla ilaveler yaparak tamamladığı Tezkiretü’ş-şuaranın müellifi aşağıdakilerden hangisidir?
Faik Reşat | |
Şefkat | |
Arif Hikmet | |
Mehmet Tevfik | |
Fatin Davut |
Soru 19 |
Aşağıdakilerden hangisi İbnülemin Mahmud Kemal İnal’ın eserlerinden biri değildir?
Vefeyât-ı Rical | |
Son Asır Türk Şairleri | |
Osmanlı Devrinde Son Sadrazamlar | |
Türk Meşhurları | |
Mevzun Sözler |
Soru 20 |
Tezkirelerin yanı sıra diğer biyografi kitaplarını ve İstanbul kütüphanelerindeki yazma divan ve mesnevileri de değerlendirmek suretiyle “divan şairlerinin muhtasar biyografileri”ni hazırlayan yazar aşağıdakilerden hangisidir?
Nail Tuman | |
Mehmet Tevfik | |
ibnülemin Mahmut Kemal | |
Mehmet Siracettin | |
Ali Emiri |
Liste |