Doğru Sayısı | %%SCORE%% |
Yanlış Sayısı | %%WRONG_ANSWERS%% |
Soru 1 |
Kant'ın “kavramında içerilen duyu verileri birleştirilmiş olan” şeklinde tanımladığı şey aşağıdakilerden hangisidir?
Ayrıştırma | |
Uslamlama | |
Bilgi nesnesi | |
Değilleme | |
Olumlama |
Soru 2 |
Kant’a göre aşağıdakilerden hangisi salt aklın temel idelerinden biridir?
Yargı | |
Analiz | |
Organizma | |
idealizm | |
Evren |
Soru 3 |
Kant’a göre bir eylemin etik değeri belirlenirken aşağıdakilerden hangisine bakılmalıdır?
Eylemin toplumun geleneksel normlarına uygunluğuna | |
Eylemin yapılmasına karar verdiren çevresel faktörlere | |
Eylemin Tanrı rızasına uygunluğuna | |
Eylemin doğuracağı bireysel ve toplumsal yararlara | |
Eylemin yapılmasına karar vermeye yol açan güdüye |
Soru 4 |
Beğeni bir nesneyi hiçbir çıkar olmaksızın bir hoşlanma ya da hoşlanmama yoluyla yargılama yetisidir; böyle bir hoşlanmanın nesnesine güzel denir. Kant’ın güzel kavramına yönelik verdiği yukarıdaki tanım, aşağıdaki kategorilerden hangisine uygun olarak oluşturulmuştur?
Nitelik kategorisi | |
Nicelik kategorisi | |
Beğeni kategorisi | |
Tarz kategorisi | |
Kiplik kategorisi |
Soru 5 |
Kant’a göre “en yüksek ahlak ilkesi” ve “tüm ahlaksal yasaların ve karşılık düşen ödevlerin biricik ilkesi” aşağıdakilerden hangisidir?
Yargı yetisinin yüceliği | |
Eylem maksimleri | |
Ödeve uygun eyleme | |
istencin özerkliği | |
Koşulsuz buyruk |
Soru 6 |
Fichte'nin öznel idealizminin tutarlı bir temsilcisi olarak kabul edilmesinin başlıca sebebi aşağıdakilerden hangisidir?
Dış dünyayı ve tüm içeriklerini bilincin içkin edimlerine indirgemesi | |
Bilginin nesnellik üzerine kurulduğunu, öznelliğin salt bir ideal olduğunu savunması | |
Maddeyi ve onun bileşenlerini özne için bir bilgi ideali olarak belirlemesi | |
Maddenin her türlü bilgi için başlıca dayanak noktası olduğunu savunması | |
Mutlak ya da salt ben kavramlarını reddederek bilgiyiözneye indirgemesi |
Soru 7 |
Fichte’nin “salt ben” kavramı hakkında aşağıda verilen bilgilerden hangisi doğru değildir?
Tüm nesneleştirmenin ön koşuludur. | |
insan bireyi salt benin zihinsel bir sezgisini taşır. | |
Felsefenin ilk ilkesidir. | |
Deneyimin sınırları dahilinde beliren bir ilkedir. | |
Her türlü nesneleşmeyi aşan aşkınsal bir yapıdır. |
Soru 8 |
Schleiermacher’e göre özne için, düşünsel ben bilincinin temelinde bulunan kendiliğinden öz-bilinç aşağıdakilerden hangisiyle eşdeğerdedir?
Tin | |
Duygu | |
Algı | |
Doğa | |
Bilgi |
Soru 9 |
Hegel’e göre dinsel bilincin geçtiği üç ana moment ya da evreden İkincisi aşağıdakilerden hangisidir?
Olgusallık | |
Objektiflik | |
Tikellik | |
Öznellik | |
Seçkicilik |
Soru 10 |
Hegel’e göre ortaya çıkan iç özdür ve tam belirişine ulaşmış güçtür ifadesiyle kastettiği şey aşağıdakilerden hangisidir?
Edimsel | |
Varlık | |
Tin | |
Kavram | |
Nesnellik |
Soru 11 |
Hegel’e göre bilincin ilk temel görünümü aşağıdakilerden hangisidir?
Anlama yetisi | |
Akıl | |
Duyu algısı | |
Öz-bilinç | |
Arzu |
Soru 12 |
Hegel’e göre aşağıdakilerden hangisi varlık mantığının antitezi olan öz mantığı oluşturan diyalektik üçlüdür?
Bitki-hayvan-insan | |
Beden-ruh-insan | |
Varlık-yokluk-oluş | |
Öz-kuvvet-edimsellik | |
Varlık-öz-töz |
Soru 13 |
Demokrasiyi ve sosyalizmi Hıristiyan ahlak sistemini laik düzlemde devam ettirmekle suçlayan Nietzsche, mutlak değerlere dayalı nesnel ve evrensel ahlak yasası düşüncesinin daha üst bir aşama olarak aşağıdaki hangi aşama uğruna terkedileceğini öngörmektedir?
Nihilizm | |
Fenomenoloji | |
Refleksiyon | |
Mutlak tin | |
Pratik akıl |
Soru 14 |
Schopenhauer’in kötümserlik üzerine görüşleri hakkında aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
Kötümserliği daha iyi bir kişilik yapısından çıkan asil bir hoşnutsuzluk duygusu olarak nitelemiştir. | |
Kendi kişisel kötümserliği ile kötü kişilerin kötü niyetini anlatan kötümserlik arasında bir ayrım yapmamıştır. | |
Kötümserliği, büyük ölçüde, bir kişilik sorunundan yola çıkarak oluşturmuştur. | |
Kendi kişiliğinden gelen delilik düşüncesinin nesnel bir bilgisi üzerine yapılaştırılmış, kişisel yargıya dayalı bir kötümserlik ortaya koymuştur. | |
Her bir bireyin kötümserliğe salt bir örnek olabileceğini düşünmüştür. |
Soru 15 |
Aşağıdakilerden hangisi Schopenhauer’in Yeterli Neden İlkesi'nin temel formlarından biri değildir?
Soyut kavramlar | |
Matematiksel objeler | |
Fiziksel nesneler | |
Ben bilgisi | |
Ruh ilkesi |
Soru 16 |
Schopenhauer’e göre ahlakı başarmanın şartı aşağıdakilerden hangisidir?
Ahlakın bütünüyle yadsınması | |
Ahlaksal buyruğa boyun eğilmesi | |
Ödev uğruna davranılması | |
Öteki insanların tümüyle reddedilmesi | |
istencin yadsınması |
Soru 17 |
“Karakter Belirlenimciliği Kuramı”nı benimseyen düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
Marx | |
Mili | |
Nietzsche | |
Schopenhauer | |
Bentham |
Soru 18 |
Bentham’a göre aşağıdakilerden hangisi eylemlerimizi yönlendiren temel güdülerden biridir?
Ahlaksal iyilik düşüncesi | |
Tanrı rızası | |
Acı çekme korkusu | |
Siyasal erk arzusu | |
Güç istemi |
Soru 19 |
Mutlak tin, özüne yabancılaşmış bir biçimde de olsa kendisini doğa olarak yansıtan, sonra yine kendine tin olarak dönen ve bu şekilde kendi özünü edimselleştiren biricik tözdür. Mutlak tin ile ilgili yukarıdaki görüşü savunan düşünür kimdir?
Schopenhauer | |
Hegel | |
Kaufmann | |
Cooper | |
Stumpf |
Soru 20 |
Bentham’a göre çıkar özdeşliği aşağıdaki rejimlerden hangisinde en ideal şekilde sağlanabilir?
Otokrasi | |
Oligarşi | |
Monarşi | |
Demokrasi | |
Aristokrasi |
Liste |