Doğru Sayısı | %%SCORE%% |
Yanlış Sayısı | %%WRONG_ANSWERS%% |
Soru 1 |
Aşağıdaki ifadelerden hangisi Plotinos’un, Enneades adlı eserinde öne sürdüğü tezlerden biri değildir?
Gerçekliğin maddi olan bir en yüksek formu vardır. | |
Görülebilir veya duyulanabilir olan şeylerden daha yüksek bir gerçeklik seviyesi bulunmaktadır. | |
Bilmenin tecrübi formlarından çok zihinsel görüyü tercih etmek gerekir. | |
Bazı formlar ölümsüz karakterdedir. | |
Evren, özü gereği iyidir. |
Soru 2 |
Aşağıdakilerden hangisi Anselmus’un Ontolojik Tanrı Kanıtlamasını reddeden düşünürlerden biridir?
Rene Descartes | |
Bonaventura | |
Immanuel Kant | |
Wİlhelm Leibniz | |
Fredrich Hegel |
Soru 3 |
Boethius’un Aristoteles’in birincil ousia kavramına karşılık gelecek şekilde kullandığı kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Substantia | |
Essentia | |
Logos | |
Füsis | |
Natura |
Soru 4 |
Periphyseon adlı yapıtında insanı “Tanrı’nın zihninde ezeli ebedi bir şekilde biçimlenmiş belli bir zihinsel kavram” olarak tanımlayan filozof aşağıdakilerden hangisidir?
Francisco Suarez | |
Eriugena | |
Nicolaus Cusanus | |
Bonaventura | |
ibn Rüşd |
Soru 5 |
Thomas Aquinas’ın “imgelem” anlayışı ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
imgelem, insanın, işaret ettiği nesnelere ilişkin tavrını belirlemesine yardım eder. | |
imgelem bazen adeta bir akıl gibi iş görür. | |
imgelem doğrudan hareket ettirici değil, hareket alıcı bir yapıdadır. | |
imgelem insanın bireysel varoluşlara ilişkin ön-bilgisini ortaya çıkarır. | |
imgelem aktüel durumdaki duyulardan türeyen bir tür harekettir. |
Soru 6 |
Felsefe ve ilahiyat arasında ilk kez belirgin bir ayrım yapan, bu ayrımı daha önce dile getiren filozofların aksine bunu düşünce eylemine de taşıyan ve böylece felsefenin ilahiyatın hizmetçisi olduğu yönündeki altı yüz yıllık anlayışı düzelten Ortaçağ filozofu aşağıdakilerden hangisidir?
Nicolaus Cusanus | |
Bonaventura | |
Aleksandr Haliensis | |
Rogerus Baco | |
Albertus Magnus |
Soru 7 |
Albertus Magnus’a göre ilahiyat kökenini nereden alır?
Vahiy | |
Evren | |
Kilise | |
ilahi ilkeler | |
Akıl |
Soru 8 |
Bonaventura’ya göre, evrendeki her bir yaratılmış ile Yaratan arasındaki benzerliği anlamak için kullanılan kaynak aşağıdakilerden hangisidir?
ilahi söz | |
Akıl | |
Duyular | |
Madde | |
Işık |
Soru 9 |
Duns Scotus, duyulama, imgeleme, anlama gibi eylemler vasıtasıyla elde ettiğimiz bilgiye ne ad verir?
Kesin olmayan | |
Dolaylı | |
Kesin | |
Doğrudan | |
insani |
Soru 10 |
Duns Scotus’a göre, doğal yasanın bilişsel ve ontolojik sınırlılıklarının üstesinden gelmek için Tanrı tarafından dikte edilen yasa aşağıdakilerden hangisidir?
Negatif yasa | |
Akı İsal yasa | |
Pozitif yasa | |
Uzlaşımsal yasa | |
Doğal yasa |
Soru 11 |
Duns Scotus bilgi anlayışında genel olarak hangi filozofun görüşlerini benimser?
Platon | |
Aristoteles | |
Augustinus | |
Anselmus | |
Thomas Aquinas |
Soru 12 |
Branbant’ın, felsefenin konusu olarak belirlediği yapı aşağıdakilerden hangisidir?
Varlık olarak varlık | |
Tikeller | |
Düşünülür olanlar | |
Varolanlar | |
Görülür olanlar |
Soru 13 |
Ockham’a göre bileşik olmayan bilgi kendi içinde ikiye ayrılır. Aşağıdakilerden hangisinde bu bilgiler bir arada verilmiştir?
Tike/Tümel | |
Sezgisel / Soyutlayıcı | |
Soyutlayıcı / Somutlayıcı | |
Nitel / Nicel | |
Özsel / Yapısal |
Soru 14 |
Nicolaus Cusanus’un felsefesinde aşağıdaki kavramlardan hangisi Tanrı’ya karşılık gelecek şekilde kullanılmıştır?
Esse | |
Maksimus | |
Potentia ad Esse | |
imago Dei | |
Suppositio |
Soru 15 |
De Docta Ignorantia (Öğrenilmiş Cehalet) adlı eser aşağıdaki Ortaçağ düşünürlerinin hangisine aittir?
Sigerus De Brabant | |
Francisco Suarez | |
Guillelmus De Ockham | |
Nicolaus Cusanus | |
Boethius Dacus |
Soru 16 |
“Her kuğu beyazdır” önermesindeki “ kuğu” ve “beyaz” kelimeleri, doğal veya uzlaşımsal bir şekilde belli bir nesneyi işaret ettikleri için Ockham’ın bu tür kelimelere verdiği ad aşağıdakilerden hangisidir?
Suppositio materialis | |
Suppositio terim | |
Niteliksel terim | |
Sünkategorematik terim | |
Kategorematik terim nasıl bir |
Soru 17 |
Francisco Suarez’e göre Tanrı varlıktır?
Zorunsuz | |
Olumsal | |
Uzlaşımsal | |
Zorunlu | |
Gerçek |
Soru 18 |
Francisco Suarez’in Tanrı kanıtlamasındaki en belirleyici kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Amaçsallık | |
Nedensellik | |
ilkesellik | |
Etkisellik | |
Üretilmişlik |
Soru 19 |
Thomas Aquinas’a göre insanın eylemlerinin ölçüsü ve kuralı olan kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Zorunluluk | |
Amaç | |
Neden | |
Yasa | |
ilke |
Soru 20 |
Thomas Aquinas’ın Tanrı kanıtlama süreci aşağıdakilerden hangisidir?
ilkeden nedene ilerleyen | |
Amaçtan ilkeye ilerleyen | |
Nedenden sonuca ilerleyen | |
Etkiden nedene ilerleyen | |
Nedenden etkiye ilerleyen |
Liste |