Doğru Sayısı | %%SCORE%% |
Yanlış Sayısı | %%WRONG_ANSWERS%% |
Soru 1 |
Farabi’ye göre gramerin dil ile olan ilişkisi mantığın aşağıdakilerden hangisiyle olan ilişkisine benzer?
Argüman | |
Akıl | |
Çıkarım | |
Nesne | |
Kavram |
Soru 2 |
Daha sonradan “tasavvuf” olarak adlandırılacak olan hareketin başlangıçtaki adı aşağıdakilerden hangisidir?
Zühd | |
Beka | |
Tevhid | |
Hicret | |
Vahdet |
Soru 3 |
Kindî İslam terminolojisinde kullanılan hakikat ve hüviyeti bir arada ifade edecek şekilde aşağıdaki terimlerden hangisini kullanır?
Ey yu | |
inniyyet | |
Lime | |
Fasıl | |
idea |
Soru 4 |
Razi’ye göre aşağıdakilerden hangisi ne aktif ne de pasiftir?
Nefis | |
Külli Nefis | |
Heyula | |
Yaratıcı | |
Dehr |
Soru 5 |
İbn Sina’ya göre aşağıdakilerden hangisi bir iç duyu değildir?
Tefekkür | |
Hatırlama | |
Vehim | |
Tasavvur | |
Hayal |
Soru 6 |
Gazzali'ye göre filozofların dini ilkelerle çeliştikleri ve hataya düştükleri alan aşağıdakilerden hangisidir?
Ahlak | |
Siyaset | |
Mantık | |
Metafizik | |
Matematik |
Soru 7 |
Gazzâlî’nin, Kur’an’da geçen bir ifadeyi kullanarak el-kıstâsü’l müstakim (-doğru ölçü) adını verdiği disiplin aşağıdakilerden hangisidir?
Kelam | |
Matematik | |
Mantık | |
Felsefe | |
ilahiyat |
Soru 8 |
Gazzali, “garîze” kavramını hangi anlamda kullanmaktadır?
insanın doğuştan getirdiği teorik bilgi edinme yetisi | |
Bilgi edinme yetisinin duygulardan bağımsız olarak yargıda bulunabilir düzeye ulaşma durumu | |
Aklın otoritesini kabul ederek bu otoriteye göre yaşama | |
Bilgi edinme yetisinin olgu ve olaylar arası bağlantıları kestirme durumu | |
Yaşam boyu tecrübe ve deneyimlerle elde edilen bilgi |
Soru 9 |
İbn Rüşd’e göre, farklı duyu güçleri tarafından algılanan nitelikleri bir araya getirerek, zihinde dış dünyadaki nesnelerin suretlerini oluşturan yeti aşağıdakilerden hangisidir?
Düşünme | |
Muhayyile | |
Bellek | |
Ortak duyu | |
Beş duyu |
Soru 10 |
İbn Sina'nın insanın bilme süreci ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
Ona göre bilme zihnin soyutlama yapmasıyla başlar ve bunu idrak terimiyle ifade eder. | |
insan her çeşit bilgiye ulaşabilecek donanım ve yeterliliğe sahiptir. | |
insanın en temel özelliği bilmek, istemek ve yapmaktır. | |
Dış ve iç duyuların sağladığı verilen üzerinde düşünmek gerçek anlamda bilmek değil, bilgiyi istemektir. | |
Fârâbî gibi bilginin kazanılması için birer bilgi vasıtası olarak yalnız duyguların yeterli olduğunu savunur. |
Soru 11 |
İbn Sina’ya göre insanın düşünce ilkelerine dayanarak gözlem ve deneyle nesnel dünyanın bilgisini kazanması aşağıdakilerden hangisiyle mümkün olmaktadır?
Fiil halinde akıl | |
Kazanılmış akıl | |
Meleke halinde akıl | |
Kuvve halinde akıl | |
Sezgisel akıl |
Soru 12 |
İbn Rüşd’e göre hayal gücümüzde saklanan imajların iradeli biçimde yeniden algılanması, aşağıdaki terimlerden hangisiyle ifade edilir?
Saklama | |
Hatırlama | |
Düşünme | |
Düşleme | |
Hayal etme |
Soru 13 |
İbn Rüşd bilinen heyûlânî akıldan ayırmak üzere ilk heyûlânî akıl dediği istîdâdın dayanağı olarak aşağıdakilerden hangisini gösterir?
Hüviyet | |
imgeler | |
Zaman | |
Madde | |
Tasavvur |
Soru 14 |
İbn Rüşd’ün varlık (vücûd) terimi yerine kullanmayı tercih ettiği terim aşağıdakilerden hangisidir?
Mâhiyet | |
Bilfiil | |
Mevcûd | |
Tasavvur | |
Vecd |
Soru 15 |
İbn Sina’ya göre aşağıdakilerden hangisi iç idrak güçlerinden biri değildir?
Tefekkür | |
Vehim | |
Hayal | |
Hatırlama | |
Görme |
Soru 16 |
Sebep ile sonuç arasındaki ilişkinin zorunlu bir ilişki olmadığını savunarak sebeplilik ilkesinin determinist yorumuna en ciddi eleştiriyi getiren İslam düşünürü aşağıdakilerden hangisidir?
Fârâbi | |
ibn Rüşd | |
Kindi | |
Gazzâlî | |
ibn Sina |
Soru 17 |
Ebheri’nin öğrencisi tarafından kaleme alınan felsefenin, kelâm ve tasavvufla fazlasıyla iç içe geçtiği bir dönemde, felsefenin ayrı bir disiplin olduğunu ısrarla vurgulayan Hikmetü'l-ayn adlı eser hangi düşünüre aittir?
Taşköprülü-zâde | |
ibn Kemâl | |
Davud-i Kayserî | |
ibnü'l Efkânî | |
Necmeddin Kâtibî |
Soru 18 |
Taşköprülü-zade’nin ilimler tasnifini konu alan eseri aşağıdakilerden hangisidir?
Miftahu’s-sa’ade | |
Hidayetü’l-hikme | |
Maksıdü’l-felasife | |
Tehafütü’l-felasife | |
Mizanü’l-ilm |
Soru 19 |
Fahreddin Râz'i'nin önde gelen öğrencilerinden olup, birçok alanda eser veren, Hidâyetü'l-hikme'nin yazarı aşağıdakilerden hangisidir?
Seyyid Şerif Cürcânî | |
Celaleddin Devvânî | |
Esîrüddin Ebheri | |
Adudüddin ici | |
Sadeddin Taftazânî |
Soru 20 |
Aşağıdakilerden hangisi İbnü'l Arabi'nin kurduğu varlık felsefesinin özünü ifade eder?
Yoktan Yaratma | |
Varlığın Birliği | |
Ezelde Yaratma | |
Tanrı'dan Sudür Etme | |
Sürekli Yaratma |
Liste |