Doğru Sayısı | %%SCORE%% |
Yanlış Sayısı | %%WRONG_ANSWERS%% |
Soru 1 |
Tarihin insan topluluklarının ve onların kurumlarının tarihi olduğunu savunan düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
Herder | |
Voltaire | |
Vico | |
Rousseau | |
Hume |
Soru 2 |
Savaşların ekonomik nedenler üzerinden çözümlendiği ilk tarih yapıtı ve yazarı aşağıdakilerden hangisinde bir arada verilmiştir?
Historias Apodeiksis; Herodotos | |
Theogonia; Hesiodos | |
Peloponnesos Savaşı; Thukydides | |
işler ve Günler; Hesiodos | |
Odysseia; Homeros |
Soru 3 |
Yunan tarihçiliğinin, Thukydides ile birlikte hemen hemen tüm özelliklerini kazandığını savunan düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
Cole | |
Collingwood | |
Lacoste | |
Jaeger | |
Toulmin |
Soru 4 |
Tarihi düşünce ve kuramların genişliğiyle sınırlayarak çerçevesini çizmeye çalışan düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
Fernand Braudel | |
Leon Pompa | |
Raymond Aron | |
Kari Popper | |
Kari Jaspers |
Soru 5 |
Herodotos ve Thukydides'in historein kelimesi ile kastettiklerini historiografya olarak adlandıran ve Historiografya'yı ise bir edebiyat türü olarak şiirin altında sınıflandıran düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
Sokrates | |
Homeros | |
Herakleios | |
Platon | |
Aristoteles |
Soru 6 |
Tüm varlığın oluşumundaki “ana madde’’-“ilk madde” anlamında kullanılan Eski Yunanca terim aşağıdakilerden hangisidir?
Historein | |
Psyhe | |
Arkhe | |
Pathos | |
Polemos |
Soru 7 |
İşleri güçleri saldırmak ve öldürmek olan, korkunç, kuvvetli, sonunda birbirini yok etmiş olan insanlar, Hesiodos’a göre, aşağıdaki çağlardan hangisinde yaşamıştır?
Tunç soylular çağında | |
Beşinci soyun çağında | |
Gümüş soylular çağında | |
Dördüncü soyun çağında | |
Altın soylular çağında |
Soru 8 |
Augustinus’un geliştirdiği tarih düşüncesi ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur?
Hıristiyan inanç esaslarının, bu tarih görüşünün oluşumunda katkısı yoktur. | |
Platon ve Aristoteles’in tarih metafiziklerinin bir sentezidir. | |
Tarihteki olaylarda erekliliğin olmadığı düşüncesini yerleştirmiştir. | |
Tarihin başlangıcı ve sonunun belirsiz olduğunu savunmuştur. | |
Tüm Ortaçağ boyunca Kilise’nin resmî tarih görüşü olmuştur. |
Soru 9 |
Augustinus’a göre güdülerinin ve gururunun peşinden giden insanların üyesi oldukları devlet aşağıdakilerden hangisidir?
Civitas Urbis | |
Civitas lustitiae | |
Civitas Regis | |
Civitas Diaboli | |
Civitas Dei |
Soru 10 |
İbn Haldûn’un bedevî-hadarî ümran ayrımı aşağıdaki ayrımlardan hangisine diğerlerine göre daha yakındır?
Kırsal / kentsel toplum | |
ilkel / gelişmiş medeniyet | |
Şehirli / köylü toplum | |
Ahlâkî / yozlaşmış kültür | |
Basit / karmaşık yaşam tarzı |
Soru 11 |
Plotinos’un varolanlar arasında öngördüğü hiyerarşide öncelik-sonralık sıralaması, aşağıdakilerden hangisinde doğru olarak verilmiştir?
Bir-ilk Akıl-Evren Ruhu-Tek tek (bireysel) ruhlar-Madde | |
Bir-Evren Ruhu-ilk Akıl- Tek tek (bireysel) ruhlar-Madde | |
Bir-Evren Ruhu- Tek tek (bireysel) ruhlar- ilk Akıl-Madde | |
Bir-ilk Akıl-Madde- Tek tek (bireysel) ruhlar-Evren Ruhu-Madde | |
Bir-Madde-Tek tek (bireysel) ruhlar-Evren Ruhu- ilk Akıl |
Soru 12 |
İslâm’da her türlü tarih yazıcılığının çıkış noktasını oluşturan kaynak, Horovitz’e göre aşağıdakilerden hangisidir?
Tabâkât Kitapları | |
Siyer-Meğâzî literatürü | |
Yalnızca hadis rivayetleri | |
Kur’ân tefsirleri ve hadis rivayetleri | |
Yalnızca Kur’ân tefsirleri |
Soru 13 |
İlimleri sınıflarken fiziği “aşağı”, matematiği “orta” ve metafiziği “yüce” olarak niteleyip İbn Sînâ’yı etkileyen düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
Kindî | |
Âmirî | |
Fârâbî | |
Hârezmî | |
Râzî |
Soru 14 |
Vico’nun insanlık adına ilerlemelere, gelişmelere işaret etmek için kullandığı kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Convertundur | |
Corso | |
Gratia | |
Ricorso | |
Factum |
Soru 15 |
Fizik biliminin kabul ettiği ilkeler çerçevesinde yeni bir anlayış olarak benimsenen ve yerleşen bakış açısı aşağıdakilerden hangisidir?
Pratik | |
Kinetik | |
Statik | |
Dinamik | |
Mekanik |
Soru 16 |
Vico’ya göre doğa hakkındaki bilgi düzeyimiz ve sınırımız ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur?
Doğa ile us arasında birebir uygunluk vardır. | |
Doğa ancak us yoluyla kavranabilir. | |
Doğa matematik dilinde yazılmış bir kitaptır. | |
Doğa insan yapımı olmadığı için, insan doğayı asla tam olarak bilemez. | |
Doğa hakkındaki eksiksiz bilgiyi Tanrı insan zihnine yerleştirmiştir. |
Soru 17 |
Aydınlanma’nın öne çıkardığı en önemli değer olan usun da sınırları olan bir yeti olduğunu göstererek felsefe tarihinde yeni bir çığır açan düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
George Berkeley | |
Jean-Jacques Rousseau | |
Immanuel Kant | |
David Hume | |
Giambattista Vico |
Soru 18 |
Eski Yunanca’da “sağlam temelli, hakiki bilgi” anlamına gelen sözcük aşağıdakilerden hangisidir?
Energeia | |
Doxa | |
Entelekheia | |
Eudaimonia | |
Episteme |
Soru 19 |
Rönesans’ta insan için “aranması ve bulunması için uğruna mücadele verilmesi gereken, sonsuz bir görev” olarak görülmeye başlanan doğrulukların Ortaçağ’daki konumunu aşağıdakilerden hangisi ile ifade edilir?
Aklın rehberliğinde erişilebilen yaşam öğretileri | |
Bulunmuş, hazır bilgi paketi | |
Araştırma sonucu elde edilen kesin bilgi | |
Temellendirilmiş deney ve gözlemler topluluğu | |
Deney ve gözlemle bulunabilecek Tanrı hakikatleri |
Soru 20 |
(I) Francis Bacon “insan tini”nin algılanan olgularla ilişki sırasında genelde pasif durumda olan üç temel yetiden söz eder. (II) Bu temel yetiler Us, imgelem ve Anımsamadır. (III) insanın felsefe ile ilgili etkinliklerini Us ile eşleştirir. (IV) Şiir ile ilgili etkinliklerini imgelem ile eşleştirir. (V) Tarih ile ilgili etkinliklerini de Anımsama ile eşleştirir.
Yukarıdaki paragrafta Francis Bacon’un savunduğu görüşler ile ilgili numaralandırılmış ifadelerden hangisi yanlıştır?
I | |
II | |
III | |
IV | |
V |
Liste |