Doğru Sayısı | %%SCORE%% |
Yanlış Sayısı | %%WRONG_ANSWERS%% |
Soru 1 |
Meşşâî filozoflara göre insanda tümel bilginin oluşması ve aklın gelişmesi evrelerinden biri olan; insanın soyutlamaya, kavram ve tümel yargılar oluşturmaya başladığı akıl haline verdikleri ad aşağıdakilerden hangisidir?
Fiil hale geçmiş akıl | |
Kuvve halindeki akıl | |
Meleke halindeki akıl | |
Müstefadakıl | |
Potansiyel akıl |
Soru 2 |
Batının müslümanlara karşı ön yargısına şahit olarak müslüman olmuş ünlü Fransız düşünür Roger Garaudy'nin dinler ve milletlerarasındaki bu ön yargı ile mücadele etmek için UNESCO'ya bağlı olarak kurduğu enstitü aşağıdakilerden hangisidir?
Dinlerarası Barış Enstitüsü | |
Açık Toplum Enstitüsü | |
Siyasal iletişim Enstitüsü | |
Davranış Bilimleri Enstitüsü | |
Medeniyetlerin Diyalogu için Milletlerarası Enstitü |
Soru 3 |
Aşağıdakilerden hangisi Meşşâiyye akımının savunduğu dört nedenden biri değildir?
Mâhiyet | |
Fail | |
Şeklî | |
Maddî | |
Gaye |
Soru 4 |
İbn Bâcce'ye göre ma'kûlleri doğrudan idrak edebilen eşyanın mahiyetini ayniyle kavrayan son grup filozoflara ne ad verir?
Su'edâ | |
Nuzzâr | |
Cumhûr | |
Nazari | |
Müstefad |
Soru 5 |
Derin, tutarlı ve kuşatıcı düşünce olmadan var olmanın mümkün olmadığını savunan Muhammed Abduh ile birlikte Müslümanları Batı’nın sömürgeciliğine karşı harekete geçirmek için El-Urvet el-Vuskâ adlı haftalık gazeteyi çıkaran İslâm düşünürü kimdir?
Babanzâde Ahmet Naim | |
Mehmet Âkif Ersoy | |
Elmalılı Hamdi Yazır | |
İsmail Hakkı İzmirli | |
Cemâleddîn Afgânî |
Soru 6 |
Asıl adı Hüseyin olan, Ebû Ali künyesi ile anıldığı gibi, tıp ve felsefe alanında en büyük otorite demek olan “eş-Şeyhü’r-Reis” unvanıyla tanınan Batı’da ise “Avicenna” olarak bilenen filozof kimdir?
ibn Sina | |
Farabi | |
Gazzali | |
ibn Rüşd | |
El-Kindî |
Soru 7 |
Babanzâde Ahmet Naim, aşağıdaki eserlerinden hangisinde ırkçılığı tenkit ederek Türkçülüğün Esasları adlı esere tenkitler getirmiştir?
Metali ve Mezâhib | |
Kültür ve Medeniyet | |
Tulû-ı İslâm | |
İslâm'da Daava-yı Kavmiyye | |
İslâm'da Dini Düşüncenin Yeniden Teşekkülü |
Soru 8 |
Dini konuları akıl ve mantık verileri doğrultusunda açıklamaya özen gösteren, gerektiğinde aklı nakle üstün tutan, İslam Ansiklopedisine birçok madde yazmış, “Meram” adlı dergide birçok makalesi yayınlanmış, 1869-1946 tarihleri arasında yaşamış ünlü çağdaş İslâm düşünürü kimdir?
Mehmet Akif Ersoy | |
İsmail Hakkı İzmirli | |
Elmalılı Hamdi Yazır | |
Babanzâde Ahmet Naim | |
Hilmi Ziya Ülken |
Soru 9 |
“Risale fi Tahkiki Vücudi’l-Vacib” adlı eserinde İbn Sina’nın görüşlerini özetleyen ve bu bağlamda eski ve yeni kelamcıların filozofları yanlış anladığını ileri süren ve dolaylı da olsa Tehafüt geleneğine katkı sağlamış olan düşünür kimdir?
Bedreddin Simavi | |
Hocazade | |
Molla Lütfi | |
Ali Tusi | |
Kayserili Davud |
Soru 10 |
Gazâlî, filozofları eleştirme işine felsefeyi öğrenmekle başladı. İki yıl süren bir okuma ve bir yıl süren mütalaa sonunda ilk önce aşağıdaki eserlerden hangisini yazmıştır?
el-itikât fi'l-iktisât | |
İlcâmu'l-Avam an İlmi'l-Kelâm | |
Mekâsıdü'l-Felâsife | |
ihyâu Ulumi'd-Dîn | |
el-Munkızu mine'd-Dalâl |
Soru 11 |
Davud el-Kayseri (Kayserili Davud)'un benimsediği felsefi-tasavvuf i akım aşağıdakilerden hangisidir?
Gnostisizm | |
işrakilik | |
Selefilik | |
Vahdet-i Vücud | |
Meşşailik |
Soru 12 |
Tehâfüt geleneğinin ortaya çıkışının temel nedeni aşağıdakilerden hangisidir?
Felsefî eserlerin doğru tercüme edilmesini sağlamak | |
Felsefi düşünceyi eleştirerek Eş'ariliği güçlendirmek | |
İslam inancını zararlı akımların etkilerinden korumak | |
Yunan felsefesinin İslam âleminde yayılmasını kolaylaştırmak | |
Felsefe-din ilişkisini açıklamaya çalışmak |
Soru 13 |
Osmanlı yükseliş ve duraklama dönemlerinde verilen eserlerin genel karakteristiği aşağıdakilerden hangisidir?
Sorgulamaya dayanması | |
Taklit etmesi | |
Analize dayanması | |
Eleştiriye dayanması | |
Soyutlamaya dayanması (düşünülür olma) |
Soru 14 |
Aşağıdakilerden hangisi Gazali’nin felsefi ilimleri değerlendirdiği başlıklardan biri değildir?
Tehâfüt | |
Riyaziyât | |
Mantık | |
ilahiyât | |
Tabiîyât |
Soru 15 |
Aşağıdaki düşünürlerden hangisi İslam dünyasında Aristoteles'in pek çok eserini şerh etmiş ve Aristoteles'i en îy[ anlamış kişi olarak ün yapmıştır?
Kindî | |
Gazzâlî | |
ibn Sînâ | |
ibn Rüşd | |
Fârâbî |
Soru 16 |
Biruni'ye göre Hint medeniyetinin düşüşe geçmesinin nedeni nedir?
Tek Tanrı inancından çok Tanrı inancına geçmeleri | |
Coğrafi olarak dünyanın gelişim merkezinden uzak kalmaları | |
Teknoloji kullanımını yaygınlaştıramamaları | |
Hintli bilginlerin taklitçi ve içine kapalı yaklaşımları | |
Tarih ilmini ihmal etmeleri |
Soru 17 |
Dominicus Gundisalinus De Divisione Philosophiae adlı eseri Fârâbî'nin aşağıdaki eserlerinin hangisinin adeta bir kopyası niteliğindedir?
el-Medinetü'l-Fazıla | |
Mebâdiu'l-Mevcûdât | |
İhsâu'l-Ulûm | |
Kitâbu'ş-Şifa | |
Kitâbu'l-Mizac |
Soru 18 |
İbn Miskeveyh'in tarih anlayışı ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
Tarihte tesadüfe yer yoktur. | |
Tarih, yalnız geçmişle ilgilenir. | |
Tarih, dinamik bir süreçtir. | |
Tarih, yalnız rivayetleri nakletmek değildir. | |
Tarih, toplumların ideallerinin de yansıdığı, yaşayan ve gelişen bir süreçtir. |
Soru 19 |
Allah'ın varlığı ve varlığının ispatı konularında Fârâbî'den çok etkilenen skolastik dönem düşünürü aşağıdakilerden hangisidir?
Bacon | |
Descartes | |
Hegel | |
St. Thomas | |
Scot |
Soru 20 |
İbn Haldun'a göre, toplumları bir arada tutan ve tarihteki toplumların yükselişini açıklayan şey aşağıdakilerden hangisidir?
Sosyal gelişmişlik | |
Asabiyye | |
Dindaşlık | |
Zenginlik | |
Tarihdaşlık |
Liste |