Doğru Sayısı | %%SCORE%% |
Yanlış Sayısı | %%WRONG_ANSWERS%% |
Soru 1 |
Aşağıdakilerden hangisi düşünme eyleminin temel özelliklerinden biri değildir?
Yorum | |
Mutlak neden | |
Soru sorma | |
Yatay algı | |
Sosyal algı |
Soru 2 |
Meşşai filozoflara göre, tümel kavramlar oluşturma, yargıda bulunma ve düşünme potansiyeline sahip olsa da daha aktif hale geçmemiş, insanın küçüklük döneminde içinde bulunduğu akıl haline ne ad verilir?
Kuvve halindeki akıl | |
Fiil halindeki akıl | |
Melek halindeki akıl | |
Füstefad halindeki akıl | |
Beyani akıl |
Soru 3 |
Hikmetü’l-işrâk adlı eserinde rasyonel bilgi kanalıyla gerçeğe ulaşmanın imkansız olduğunu savunan, insanın ancak derunî tecrübe ve nükâşefe yoluyla iç aydınlığa ve işrâka erebileceğine ve kesin hakikate İlâhî feyiz ve ilham ile ulaşılabileceğine inanan düşünür kimdir?
Hocazâde | |
Yanyalı Esad Efendi | |
Ali et-Tûsî | |
ibn Rüşd | |
Sühreverdi |
Soru 4 |
Meşşai filozofların felsefe tasnifi ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
Fizik ameli ilimlerin bir koludur. | |
Metafizik nazari ilimlerin bir koludur. | |
Matematik nazari ilimlerin bir koludur. | |
Ev idaresi ameli ilimlerin bir koludur. | |
Siyaset ameli ilimlerin bir koludur. |
Soru 5 |
İbn Rüşd’ün, İslâm’ın asli inanç ilkelerine aykırı olmadıkça yabancı kültürlerden felsefi ve ilmi hakikatleri almanın meşru olduğunu savunduğu eseri aşağıdakilerden hangisidir?
Haşiyeler | |
İzâhu’l-Hikem | |
Ahlâk-ı Alâî | |
Eş-Şeceretü’l-ilâhiyye | |
Faslu’l-makâl |
Soru 6 |
Sühreverdi’nin filozofları tasnifine göre sadece rasyonel düşünceye önem veren filozoflara ne ad verilir?
Hakîm-i Müteellih | |
Hakîm | |
Vehim | |
Müfekkire | |
Müteellih |
Soru 7 |
Suhreverdi’nin Aristo’nun kategori anlayışını eleştirdiği eserinin adı nedir?
Tehafüt el-Felasife | |
Nur Heykelleri | |
Pertevname | |
Makasidu’l-Felasife | |
El-Mukaddime |
Soru 8 |
1332-1406 yılları arasında yaşayan Endülüs asıllı ve “el-Mukaddime” adlı eseri ile tanınan filozof aşağıdakilerden hangisidir?
Gazzali | |
ibn Haldun | |
ibn Rüşd | |
Ebu’l-Berekat el-Bağdadi | |
ibn Bacce |
Soru 9 |
Aristo’nun aktif akıl dediği bu akıl, Kindî’ye göre insana dışardan etki eden bir güç olmayıp, nefsin fonksiyonu olan tümel kavramlardan ibarettir.
Yukarıdaki paragrafta aşağıdaki akıl türlerinin hangisi ile ilgili bilgi verilmiştir?
Güç Halindeki Akıl | |
Sürekli Fiil Halindeki Akıl | |
Fiil Alanına Çıkan Müstefâd Akıl | |
Beyanî Akıl | |
Zahir Akıl |
Soru 10 |
Fârâbî’nin bilgi teorisi ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
Duyularla gelen bilgilerin nefis aracılığı ile mükemmelleşmesini sağlayan akla “nazari” akıl adını verir. | |
Aristo’nun “faal” akıl kavramını reddeder. | |
Platon’un “doğuştan bilgi” teorisini reddeder. | |
insan davranışlarını belirleyen akla “ameli” akıl adını verir. | |
Bilginin kaynağının duyular olduğunu savunur. |
Soru 11 |
Kindî’nin bilgi teorisi ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
Duyu algıları bize tikel nesneler ile ilgili bilgiler verir. | |
insanda doğuştan var olan akla “güç halindeki akıl” adını verir. | |
Duyu algıları bize varlığın mahiyeti ve hakikati hakkında tam bilgi verirler. | |
Akıl insanları tümel kavramlara ulaştırır. | |
Akli bilgi duyu bilgisi gibi sübjektif değildir. |
Soru 12 |
İnsanın çeşitli sanat ve mesleklere karşı eğilimlerini geliştirerek o alanda iyi yetişmesi Fârâbî’nin aşağıdaki fazilet kategorilerinden hangisi içinde değerlendirilir?
Nazari faziletler | |
Fiili faziletler | |
Ameli faziletler | |
Ahlaki faziletler | |
Fikrî faziletler |
Soru 13 |
İbn Bâcce'nin insan anlayışında ortaya koyduğu boyutlar aşağıdakilerin hangisinde birlikte ve doğru olarak verilmiştir?
Maddi boyut, manevi boyut | |
Ulvi boyut, vasati boyut, süfli boyut | |
Kalbi boyut, akli boyut, bedeni boyut | |
Tabiî boyut, duyusal boyut, aklî boyut | |
Epistemik boyut, ontik boyut, etik boyut |
Soru 14 |
Latin dünyasında “commentator” unvanı ile tanınan Endülüslü filozof kimdir?
ibn Sina | |
ibn Rüşd | |
ibnTufeyl | |
ibn Bâcce | |
ibn Haldun |
Soru 15 |
Aşağıdaki eserlerden hangisi İsmail Hakkı İzmirli'ye ait değildir?
Yeni ilm-i Kelam | |
Muhassaluî-Kelamveî-Hikme | |
Urvetuî-Vuska | |
Metâlib ve Mezâhib | |
Muhtasar Felsefe-i Ula |
Soru 16 |
Türkiye'de sağlam bir felsefe geleneğinin oluşmasında önemli katkıları olan ve İçtimai Doktrinler Tarihi, Sosyolojiye Giriş, Aşk Ahlakı adlı eserleri yazan düşünür kimdir?
Şahbenderzâde Filibeli Ahmet Hilmi | |
Mehmet Akif Ersoy | |
Ahmet Cevdet Paşa | |
Hilmi Ziya Ülken | |
Nurettin Topçu |
Soru 17 |
İrşâdü'l-Ahlâf fi Ahkâmi'l-Evkaf adlı eserin yazarı kimdir?
İsmail Hakkı | |
Ömer Nasuhi Bilmen | |
El mal ıl ı Muhammed Hamdi | |
Süleyman Ateş | |
Ömer Rıza Doğrul |
Soru 18 |
(I) Ahlak alanındaki görüşleri Aristo ile Eflatun'un görüşlerinin sağladığı arkaplanla kendisinin özgün katkılarından oluşur. (II) Ona göre ahlak ilminin iki kısmı bulunur. (III) ilk kısım iradi fiil ve alışkanlıklarla ilgilidir. (IV) ikinci kısım fizik, matematik, mantık ve siyaset eğitimi ile ilgilidir. (V) Ona göre ahlak siyasetten ayrılmaz, siyasetin bir girişidir ve mantıken siyasetten önce gelir.
Yukarıdaki paragrafta İbn Rüşd'ün ahlak görüşü ile ilgili numaralandırılmış ifadelerden hangisi yanlıştır?
I | |
II | |
III | |
IV | |
V |
Soru 19 |
İbn Bâcce’ye göre aşağıdaki akıl yetkinliğindeki insanlardan hangileri aklın konusu olan şeyleri ancak “maddi suretler aracılığıyla idrak edebilirler” ve yetkin bir soyutlama yapamadıkları için eşyanın zihinlerindeki karşılıklarını tam oluşturamazlar?
Cumhur mertebesi | |
Nuzzar mertebesi | |
Su’edâ mertebesi | |
Bilkuvve mertebesi | |
Müstefad mertebesi |
Liste |