Doğru Sayısı | %%SCORE%% |
Yanlış Sayısı | %%WRONG_ANSWERS%% |
Soru 1 |
Meşşai Okul geleneğine karşı çıkan ve İşraki Okul’un kurucusu olan filozof kimdir?
Ebû Bekr Zekeriye er-Râzi | |
ibn Haldun | |
Davûd el-Kayserî | |
Şehâbeddin es-Sühreverdî | |
Beşşar ibn Burd |
Soru 2 |
İnsanlık tarihinin bilinen en eski düşünce geleneği olan, Mezopotamya ve Akdeniz havzası medeniyetlerinin temelini oluşturan, özellikle Astronomi, Matematik, Simya, Astroloji ve Sihrî (okült) düşünceler bakımından zengin ve ileri seviyedeki geleneğe ne ad verilir?
Yunan-Hellenistik Düşünce Geleneği | |
Sasânî Geleneği | |
Hermes Geleneği | |
İskenderiye Geleneği | |
Harran Geleneği |
Soru 3 |
Aşağıdakilerden hangisi Meşşai filozofların insan aklının yetkinleşmesindeki ve bilgi edinmesindeki son aşamasına verdikleri adlardan biri değildir?
Müstefadakıl | |
Mükteseb akıl | |
Zahir akıl | |
Beyani akıl | |
Bilkuvveakıl |
Soru 4 |
Suhreverdi’nin Aristo’nun kategori anlayışını eleştirdiği eserinin adı nedir?
El-Mukaddime | |
Nur Heykelleri | |
Tehafüt el-Felasife | |
Makasidu’l-Felasife | |
Pertevname |
Soru 5 |
Aşağıdakilerden hangisi Meşşâî filozofların Tanrı hakkında kullandıkları sıfatlardan biri değildir?
Makul | |
işiten | |
ilk Muharrik | |
Zorunlu Varlık | |
ilk Varlık |
Soru 6 |
İşraki okul ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
Varlığın ortaya çıkışını Ebû Bekr er-Razi’nin tabiatçı anlayışından esinlenerek oluşturmuşlardır. | |
Kendisinde nurun bulunmadığı hiçbir varlık ve nesne yoktur. | |
Varlık kavramı yerine nur yani ışık kavramını kullanmışlardır. | |
Nur, özünde apaçık olup başka varlıkları açığa çıkarandır. | |
Nur kavramı gayet açık seçik ve tüm varlıklarda olduğu için tanımlanmaya ihtiyacı yoktur. |
Soru 7 |
Aşağıdaki eserlerden hangisi Eflâtunculuğa meyletmiş olan Muslihiddîn b. Sinâ’ya aittir?
Et-Ta’lîmü’s-Sâlis | |
Risale fi’I-Musûli’l-Eflâtûniyye | |
Eş-Şeceretü’l-ilâhiyye | |
Risâle-i Eflâtûniyye | |
Semeret’üş-Şecere |
Soru 8 |
Aslen Yahudi, orta veya ileri yaşında Müslüman olan, en önemli felsefe eseri Mu’teber fi’l-Hikme olan felsefeci kimdir?
ibn Haldûn | |
Babanzâde Ahmet Naim | |
Gazzâli | |
Suhreverdî | |
Ebu’l-Berekât el Bağdadî |
Soru 9 |
Evrenin yaratılmadığını, başı ve sonu olmadığını iddia eden felsefi düşünceye ne ad verilir?
işrakiyye | |
Meşşaiyye | |
Dehriyye | |
Reybiyye | |
Sufiyye |
Soru 10 |
İbn Sina’nın bilgi teorisi ve mantık konusundaki düşünceleri ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
Akıllar konusunda ibn Sina, Kındî ve Fârâbî ile aynı teoriyi kabul eder. | |
Bilgi problemini mantık ve psikoloji (nefis) konularıyla birlikte ele alır. | |
Nefisle ilgili yazılarında genellikle bilme sürecini inceler. | |
Mantık ile ilgili yazılarında genellikle bilgiyi biçim (suret) ve içerik (madde) bakımından inceler. | |
insanın her çeşit bilgiye ulaşabileceğini savunur. |
Soru 11 |
Aşağıdakilerden hangisi inanma eyleminin özelliklerinden biri değildir?
Yatay algı | |
Olması gereken | |
Anlama | |
itaat | |
Sosyal algı |
Soru 12 |
İnsanın iradeli davranışlarında her türlü aşırılıktan uzak olarak iyiyi, doğruyu ve güzeli amaç edinmesi Fârâbî’nin aşağıdaki fazilet kategorilerinden hangisi içinde değerlendirilir?
Fikrî faziletler | |
Ahlaki faziletler | |
Nazari faziletler | |
Ameli faziletler | |
Fiili faziletler |
Soru 13 |
İbn Sina’ya göre her insanın “ben” sözüyle kast ettiği şey aşağıdakilerden hangisidir?
Kalp | |
Nefs | |
Duyular | |
Beden | |
Akıl |
Soru 14 |
Kındî’ye göre müstefâd aklın aktif duyumuna yani bilgi ile özdeşleşen aklın, sahip olduğu bu bilgileri ortaya koyması durumundaki akla ne ad verilir?
Meleke halindeki akıl | |
Beyânî (Zahir Akıl) | |
Sürekli fiil halindeki akıl | |
Potansiyel akıl | |
Güç halindeki akıl |
Soru 15 |
“Bir şeyi bizim görüş alanımız içerisine doğrudan getiren” husus genelde hangi kavramla dile getirilir?
Ön-yargı (varsayım) | |
Entelektüel araştırmalar | |
Otorite insanlar | |
Peygamberler | |
Kutsal metinler |
Soru 16 |
El-Kındî ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
Vahiy güvenilir bir bilgi kaynağıdır. | |
Duyular ve akla ek olarak diğer bir bilgi kaynağı da sezgidir. | |
ilimleri dini, insani ve ameli olmak üzere üç kısma ayırır. | |
Akıl tümel kavramları oluşturmamızı sağlar. | |
Felsefenin mertebe bakımından en değerli disiplini metafiziktir. |
Soru 17 |
Aşağıdakilerden hangisi İbn Rüşd'e göre, insanları felsefi çalışmalarda hataya düşüren sebeplerden biri değildir?
Felsefe öğretim ve eğitimi için gerekli ahlaki olgunluğa sahip olmamaları | |
Yaratılış itibariyle felsefe için gerekli olan zekâ düzeyine sahip olmamaları | |
Dini otoriteleri felsefi çalışmalarda göz ardı etmeleri | |
Felsefe öğretim ve eğitimi için yeterli imkânlara sahip olmamaları | |
Düşünce alışkanlıklarına ve metodolojisine sahip olmamaları |
Soru 18 |
İbn Bâcce’ye göre hangi akıl yetkinliğindeki insanlar tabiat bilimleri ve matematiksel bilimlerle uğraşan kimselerdir?
Müstefâd | |
Su’eda | |
Cumhur | |
Nuzzâr | |
Kutsî |
Soru 19 |
Aşağıdakilerden hangisi İbn Rüşd'ün eserlerinden biridir?
Kitabu'l-ifta ve'l-Kaza | |
Mizanu'l-itidal | |
Muhassalu'l-Kelam ve'l-Hikme | |
el-Keşf an menâhici'l-edille | |
Miyaru'l-Ulum |
Soru 20 |
İbn Bâcce'nin insan anlayışında ortaya koyduğu boyutlar aşağıdakilerin hangisinde birlikte ve doğru olarak verilmiştir?
Epistemik boyut, ontik boyut, etik boyut | |
Ulvi boyut, vasati boyut, süfli boyut | |
Kalbi boyut, akli boyut, bedeni boyut | |
Maddi boyut, manevi boyut | |
Tabiî boyut, duyusal boyut, aklî boyut |
Liste |