Doğru Sayısı | %%SCORE%% |
Yanlış Sayısı | %%WRONG_ANSWERS%% |
Soru 1 |
Aşağıdakilerden hangisi İstanbul ÜnI versitesi Felsefe Bölümü’nün reform öncesi hocaları arasında yer alır?
Ziya Gökalp | |
Macit Gökberk | |
Takiyettin Mengüşoğlu | |
Bedia Akarsu | |
Nermi Uygur |
Soru 2 |
Ahmet Mithat’ın felsefeyle hikmeti ilişkilendirişi göz önüne alındığında, aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?
Ahlak ve din temelli bir yaşama felsefesine taraftar olmuştur. | |
Felsefe ve bilimin sentezine hikmet aracılığıyla varmıştır. | |
Bilimlerin dinden ve felsefeden üstün olduğunu savunmuştur. | |
Bilimleri hikmetle temellendirme çabası içinde olmuştur. | |
Felsefeyi her türlü ilerleme için bir araç olarak görmüştür. |
Soru 3 |
Aşağıdakilerden hangisi modern felsefenin Türkiye’ye girişi sırasında verilen özgün felsefe ürünleri arasında sayılamaz?
Cevdet Paşa’nın mantıkla ilgili kitapları | |
Münif Paşa’nın özgürlük ve eşitlik yazıları | |
Ziya Paşa’nın Terkib-i Bendi | |
Filibeli Ahmet Hilmi’nin felsefe yazıları | |
Ahmet Mithat Efendi’nin felsefe yazıları |
Soru 4 |
Aşağıdakilerden hangisi, Atatürk Üniversitesi Felsefe Bölümü’nün kuruluşundan itibaren bölüme destek olan öğretim üyelerinden değildir?
Kenan Gürsoy | |
Hüseyin Akyüz | |
Muhittin Aşkın | |
Hanifi Macit | |
Eyüp Kemerlioğlu |
Soru 5 |
'Hangi Felsefi Ekolü Kabul Etmeliyiz?' adlı yapıtında, düşünce akımlarından önce yöntemin önemine işaret eden düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
Ziya Gökalp | |
Filibeli Ahmet Hilmi | |
Baha Tevfik | |
Beşir Fuad | |
Ahmet Mithat Efendi |
Soru 6 |
I. insanı somut/konkret bir bütün olarak görür.
II. insanı ruh ve bedene ayırır.
III. insan fenomenlerini insanın bütünlüğü ekseninde inceler.
IV. ilimlerin sonuçlarını dikkate almaz.
V. insan fenomenlerinde açığa çıkandan fazlasını ileri sürer.
Takiyettin Mengüşoğlu’nun görüşleri temel alındığında, felsefi antropoloji ile ilgili yukarıdakilerden hangileri yanlıştır?
II ve III | |
II ve IV | |
I, II ve IV | |
I, III ve IV | |
II, IV ve V |
Soru 7 |
Aydın Sayılı’nın astronomi ve astrolojinin ne türden anlamlarda kullanıldığı sorusu üzerinde durduğu yapıtı aşağıdakilerden hangisidir?
Hayatta En Hakiki Mürşit ilimdir | |
İslam Dünyasında Bilim Kurumlan | |
Bilim ve Öğretim Dili Olarak Türkçe | |
İslam’da Rasathane ve Genel Rasathane Tarihindeki Yeri | |
Türkler ve İslam Uygarlığı |
Soru 8 |
“Bazı felsefe meselelerinde görülen zorlukların nereden kaynaklandığı metinlere dayanılarak ele alınmakta ve zorlukları kolaylaştırmak için neler yapmak gerektiği üzerinde durulmaktadır” ifadesi, Nihat Keklik’in aşağıdaki yapıtlarından hangisini tanıtmaya yöneliktir?
Felsefenin ilkeleri | |
Mukayeseli Temel Bilgiler ve Kaynaklar | |
Felsefenin Tekniği | |
Felsefeye Giriş | |
Felsefede Metafor |
Soru 9 |
Cemal Yıldırım’ın: “Çağın aydını, bilimin anlamı ve bilimsel düşünmenin niteliği üzerinde sağlam bir anlayış kazanmış kişidir. Kitabın amacı, bu anlayışın başlıca özelliklerini ortaya koymaktır” sözleriyle tanıttığı yapıtı aşağıdakilerden hangisidir?
Science: Its Meaning and Method | |
Bilim Tarihi | |
Bilimsel Düşünme Yöntemi | |
The Pattern of Reasoning in Scientific Discovery | |
Bilim Felsefesi |
Soru 10 |
Aydın Sayılı’nın bilimi ve bilimsel zihniyeti kamulaştırmanın bir gereklilik olduğunu savunduğu yapıtı aşağıdakilerden hangisidir?
Bilim ve Öğretim Dili Olarak Türkçe | |
İslam Dünyasında Bilim Kurumlan | |
Hayatta En Hakiki Mürşit ilimdir | |
Bilimin Bazı Özellikleri | |
Türklerve İslam Uygarlığı |
Soru 11 |
Teo Grünberg’e göre analitik felsefenin temel özelliği aşağıdakilerden hangisidir?
Sistem kurmak | |
Anlam analizi yapmak | |
Teori yapmak | |
Bilimsel araştırma yapmak | |
Gözlem yapmak |
Soru 12 |
Nihat Keklik’in felsefe ve hikmet arasında yaptığı ayrımı aşağıdakilerden hangisi doğru olarak ifade eder?
Filozof nazariyeleri nakleder, hakim bu nazariyeleri tatbik eder. | |
Felsefe bir uygulama, hikmetse bunların temelindeki nazariyelerdir. | |
İslam dininin öğretisine felsefe dolaylı olarak, hikmetse doğrudan hizmet eder. | |
Felsefe filozofların nazariyeleri, hikmet bunların değerlendirmesidir. | |
Felsefe nazariyeler toplamı, hikmet bu nazariyelerin tatbikidir. |
Soru 13 |
Aşağıdakilerden hangisi Fuad Köprülü’nün eserlerinden biri değildir?
OsmanlI’nın Etnik Kökeni | |
Osmanlı Devleti’nin Kuruluşu | |
Irk ve Irkçılık Düşüncesi | |
Türk Edebiyatında ilk Mutasavvıflar | |
Türk Edebiyatı Tarihi |
Soru 14 |
Adnan Adıvar’a göre romantik kuram aşağıdakilerden hangisini yapar?
Dinin niteliğini duygu temelinde inceler. | |
Din metinlerini edebiyat metinleri gibi yorumlar. | |
Dinin niteliğini ussal temelde çözümler. | |
Dinleri ussal temelde inceler. | |
Din olgusunu psikoloji temelinde inceler. |
Soru 15 |
Alaeddin Şenel’in model teşkil edecek bir dünya tarihi olması bakımından entellektüel kültüre bir katkı olarak değerlendirilmeye uygun olan yapıtı, aşağıdakilerden hangisidir?
Irk ve Irkçılık Düşüncesi | |
Kemirgenlerden Sömürgenlere insanlık Tarihi | |
Eski Yunanda Eşitlik ve Eşitsizlik Üzerine | |
ilkel Topluluktan Uygar Topluma | |
Siyasal Düşünceler Tarihi |
Soru 16 |
Adnan Adıvar’a göre, dini irade üzerinden açıklayanların dayanağı aşağıdakilerden hangisidir?
Tarih | |
Siyaset | |
Hukuk | |
Ahlak | |
Tanrı |
Soru 17 |
Aşağıdakilerden hangisi OsmanlI’da materyalizmi benimsemiş düşünürlerden biri değildir?
Ahmet Hilmi | |
Baha Tevfik | |
Beşir Fuat | |
Ahmet Şuayb | |
Hüseyinzade Ali |
Soru 18 |
Türkiye’de devlet, insan ve tarih düşüncelerinin Tanzimat sonrasındaki gelişimi için çerçeveyi çizen temel yaklaşım aşağıdakilerden hangisidir?
Sosyal Darwinizm | |
Aydınlanmacılık | |
Rasyonalizm | |
Materyalizm | |
Pozitivizm |
Soru 19 |
Felsefenin amacını bilgi üretmekten çok, önermelerin anlamını aydınlatmaktan ibaret gören düşünce akımı aşağıdakilerden hangisidir?
Aydınlanmacılık | |
Fenomenoloji | |
Pozitivizm | |
Materyalizm | |
Analitik Felsefe |
Soru 20 |
Osmanlı aydınının, Tanzimat sonrasında Alman İdealizmi’ne karşı Fransız Pozitivizmi'ni benimsemesinin nedeni aşağıdakilerden hangisidir?
Alman idealizmi, çağının gerisinde kalmış ve unutulmaya yüz tutmuş bir akımdır. | |
Alman idealizmi’nin doğa felsefesi anlayışını kavrayacak bilgi birikimi oluşmamıştır. | |
Fransız Pozitivizmi’nin, OsmanlI’nın birikmiş sorunlarına çözümleri daha güvenilirdir. | |
Alman idealizmi’nin kavramsal ve soyut yapısını anlamak zor gelmiştir. | |
Fransız Pozitivizmi bilimi adeta putlaştırarak tüm sorunların çözümünde kullanmıştır. |
Liste |