Doğru Sayısı | %%SCORE%% |
Yanlış Sayısı | %%WRONG_ANSWERS%% |
Soru 1 |
Dede Korkud Hikâyeleri’ni ilk kez eski harfleriyle yayımlayan araştırmacı aşağıdakilerden hangisidir?
Kilisli Rifat Bilge | |
Muharrem Ergin | |
Orhan Şaik Gökyay | |
Nihat Sami Banarlı | |
Kemal Yavuz |
Soru 2 |
Nesîmî’nin HurûfTlik ile ilgili kaleme aldığı eseri aşağıdakilerden hangisidir?
Marzuban-nâme | |
Ârâyisü’l-Mecâlis | |
Cevâhirü’l-Esdâf | |
Şifâü’l-Eskâm | |
Mukaddimetü’l-Hakâyık |
Soru 3 |
İran şiirine ait mazmunları geniş ölçüde Türk şiirine getirmiş, sık sık cinas ve tevriye sanatları yaparak Türkçenin dil ve ifade imkânlarından yararlanmıştır. Kelime hâzinesi çok geniş olan ve dili ustaca kullanan şair, şiirlerinde taklîdî seslerden ve tekrarlardan yararlanarak vermek istediği mesajı daha kuvvetli hissettirmeye çalışmıştır. Özgün benzetmeler yapmış, kendine özgü buluş ve söyleyişleri yanında devrin diğer şairlerinde görüldüğü gibi “kargı” ve “ney”i “boy” anlamında kullanmıştır.
Yukarıda sözü edilen Azerî sahası şairi aşağıdakilerden hangisidir?
Ahmedî | |
Kadı Burhaneddin | |
Nesîmî | |
Hasanoğlu | |
Ahmed bin Veys |
Soru 4 |
Şiiri ve sanatı ile övünen ve kendini beğenen bir şairdir. Şiirlerini ancak Lebîd, Kemâl-i Hucendî ve Gülşehrî'nin değerlendirilebileceğini belirtir. Kendisini devrinin Hassân'ı olarak görür. Selmân ve Sa'dî'den üstün olduğunu söyleyerek Elvan Çelebi, Şeyhoğlu Mustafa ve Kemaloğlu gibi kendinden önceki ve devrinin bazı şairlerini daha çok kişiliklerinden dolayı eleştirir. Çok sayıda gazelinde, özellikle ki'li cümleleri kullanması yüzünden lirizmde geri kaldığı ve ifadesinde tutukluk olduğu görülür.
Yukarıda sözü edilen şair aşağıdakilerden hangisidir?
Ahmedî | |
Harezmî | |
Kul Mesud | |
Şeyhoğlu Mustafa | |
Elvan Çelebi |
Soru 5 |
'Risâletü’n-Nushiyye' adlı eserin başında bulunan ve on üç beyitten meydana gelen manzumenin vezni aşağıdakilerden hangisidir?
mefâ’ilün mefâ’ilün fe’ûlün | |
fe’ilâtün fe’ilâtün fe’ilâtün fe’ilün | |
fâ’ilâtün fâ’ilâtün fâ’ilün | |
fâ’ilâtün fâ’ilâtün fâ’ilâtün fâ’ilün | |
fe’ilâtün fe’ilâtün fe’ilün |
Soru 6 |
Oğuz Türkçesinin grameri hakkında yazılmış en eski kaynaklardan biri olan 'ed-Dürretü’l-Mudiyye fi’l-Lugati’t-Türkiyye' hangi beylik döneminde yazılmıştır?
inançoğulları | |
Aydınoğulları | |
Menteşeoğulları | |
Saruhanoğulları | |
Germiyanoğulları |
Soru 7 |
Hoca Mesud’un 'Kenzü’l-Bedâyi' adını da verdiği eseri aşağıdakilerden hangisidir?
Süheyl ü Nevbahâr | |
Ferheng-nâme-i Sa’dî | |
Hikâyet-i Kız ve Cühûd | |
Hüsrev ü Şîrîn | |
Felek-nâme |
Soru 8 |
'Yûsuf u Zelîhâ', 'Sîretü’n-Nebî' ve 'Yüz Hadis Tercümesi' gibi eserlerini Arap edebiyatı kaynaklarından yararlanarak kaleme alan sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
Ahmedî | |
Gülşehrî | |
Âşık Paşa | |
Erzurumlu Mustafa Darîr | |
Ahmed-i Dâî |
Soru 9 |
Şeyhoğlu Mustafa’nın Farsçadan Türkçeye çevirdiği, öğretici yönü ile 'Kelile ve Dimne'ye benzeyen eseri aşağıdakilerden hangisidir?
Mehekküî-Ulemâ | |
Kabus-nâme | |
Marzuban-nâme | |
Hurşîd-nâme | |
Kenzüî-Küberâ |
Soru 10 |
Elvan Çelebi'nin yazdığı tek eseri aşağıdakilerden hangisidir?
Çeng-nâme | |
Kenzüî-Kübera | |
Hızır-nâme | |
Tevârih-i Âl-i Osman | |
Menâkıbüî-Kudsiyye fî-Menâsibiî-Ünsiyye |
Soru 11 |
Süleyman Çelebi'nin yazdığı tek eseri aşağıdakilerden hangisidir?
Vesîletü'n-Necât | |
Garib-nâme | |
Çeng-nâme | |
Halîl-nâme | |
Har-nâme |
Soru 12 |
Ahmed-i Dâî'nin II. Murad'ın şehzadeliği sırasında yazdığı Farsça manzum sözlük aşağıdakilerden hangisidir?
Sîretü'n-Nebî | |
Camasb-nâme | |
Çeng-nâme | |
Hurşid-nâme | |
Ukûdüî-Cevâhir |
Soru 13 |
Fuzûlî’nin Leylâ vü Mecnûn’da mesnevi yazarı olarak bahsettiği ve bir tevhidini tanzir ettiği şair aşağıdakilerden hangisidir?
Celîlî | |
Kutb | |
Şeyhî | |
Hayâtî | |
Harîmî |
Soru 14 |
Ahmed-i Dâî’nin 'Çeng-nâme'nin konusunu aldığı ve etkilendiği şair aşağıdakilerden hangisidir?
Câmî | |
Hâfız | |
Firdevsî | |
Sa’dî | |
Nizâmî |
Soru 15 |
Hüseyin Baykara’nın Amasya Beyazıt Kütüphanesi'nde bulunan otobiyografi tarzındaki küçük risalesini 1945’te faksimile olarak yayımlayan araştırmacı aşağıdakilerden hangisidir?
İsmail Ünver | |
Zeynep Korkmaz | |
Muharrem Ergin | |
Talat Tekin | |
İsmail Hikmet Ertaylan |
Soru 16 |
Seyyid Ahmed’in 1436’da yazıp Şahruh Mirza’ya sunduğu mesnevi, Hocendî’nin 'Letâfet-nâme'si tarzında yazılmıştır. Sebeb-i telif bölümünden sonra on aşk mektubunun yer aldığı eserde, her mektubun sonunda bir gazel ve “sözün hulâsası” başlıklı bölüm yer alır. Sözü edilen bu eser aşağıdakilerden hangisidir?
Gencine-i Râz | |
Ta’aşşuk-nâme | |
Mahzenü’l-Esrâr | |
Letâfet-nâme | |
Deh-nâme |
Soru 17 |
Ali Şir Nevâî'nin eserlerinde 'Bu kavmin üstadı ve söz melikidir.' ifadesiyle övülen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
Haydar Tilbe | |
Mevlânâ Lütfî | |
Alî Yezdî | |
Yûsuf Emirî | |
Sekkâkî |
Soru 18 |
Cihânşah b. Karayusuf’un Türkçe ve Farsça şiirlerinde kullandığı mahlası aşağıdakilerden hangisidir?
Hamîdî | |
Pûr Haşan | |
Hüseynî | |
Hakîkî | |
Habîbî |
Soru 19 |
Yesevî dervişlerinden İsmail Ata'nın torunlarından olan ve divanının bugüne kadar bilinen tek nüshası St. Petesburg Şarkiyat Enstitüsü'nde kayıtlı olan sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
Lütfî | |
Ya kînî | |
Yûsuf Emirî | |
Atâî | |
Alî Yezdî |
Soru 20 |
Türk edebiyatında afyon ve şarabı başlı başına bir konu olarak ilk kez edebî bir eserde işleyen şair aşağıdakilerden hangisidir?
Fuzûlî | |
Atâî | |
Yûsuf Emîrî | |
Gedâî | |
Haydar Tilbe |
Liste |