Doğru Sayısı | %%SCORE%% |
Yanlış Sayısı | %%WRONG_ANSWERS%% |
Soru 1 |
Klasik şiirde yenilenmenin ilk olarak başladığı alan aşağıdakilerden hangisidir?
İmge | |
Muhteva | |
Form | |
Üslûp | |
Kelime kadrosu |
Soru 2 |
Aşağıdakilerden hangisi Enderun Mektebi'ndeki eğitim kademelerinden biri değildir?
Hırka-i Saadet Odası | |
Seferli Koğuşu | |
Büyük ve Küçük Odalar | |
Hazine Odası | |
Has Oda |
Soru 3 |
Namık Kemal’in yenilik tecrübesi sayılabilecek şiirlerinin ortaya çıkışında Encümen-i Şuara’nın hangi yöndeki çabaları etkili olmuştur?
Sosyalleşme tecrübeleri | |
Muhteva arayışları | |
Biçim arayışları | |
Sebk-i Hindi’ye ilgileri | |
Orijinal hayalleri |
Soru 4 |
XIX. yüzyılda toplum tarafından eleştirilmesi muhtemel şiirler söyleyerek meslektaşlarına öncülük eden kadın şair aşağıdakilerden hangisidir?
Şeref Hanım | |
Leyla Hanım | |
Âdile Sultan | |
Kösem Sultan | |
Sırrî Hanım |
Soru 5 |
Dâğ-ı hicrânın eri erbâb-ı aşka tâcdır Hasta-i uşşâka kat’-i iltifât-ı yârı güç
Yukarıdaki beytin aruz vezni aşağıdakilerden hangisidir?
Fe‘ilâtün mefâ‘ilün fe‘ilâtün mefâ‘ilün | |
Mef ûlü fâ‘ilâtü mefâ‘îlü fâ'ilürı | |
Fâ'ilâtün fâ'ilâtün fâ'ilâtün fâ'ilün | |
Mef'ûlü mefâ'îlü mefâ'îlü fe'ûlün | |
Fe‘ilâtün fe‘ilâtün fe‘ilâtün fe‘ilün |
Soru 6 |
Osmanlı hanedanına mensup olan kadın şair aşağıdakilerden hangisidir?
Fıtnat Flanım | |
Leylâ Hanım | |
Nakiye Hanım | |
Adile Sultan | |
Şeref Hanım |
Soru 7 |
Osmanlı kadın şairleri ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
Toplumun üst düzey ailelerine mensup kişilerdir. | |
Osmanlı eğitim sisteminin gereği olarak medresede okumuşlardır. | |
Yüksek makamlarda görev yapan, eğitimli ve zengin babaların kızlarıdır. | |
Bazı kadın şairler şiir ve edebiyat için uygun ortam oluşturan tarikatlara mensuptur. | |
Genellikle büyük kültür merkezlerinde yetişmişlerdir. |
Soru 8 |
XIX. yüzyıl mesnevi şairlerinden İrşadî Baba ve Selamî’nin işledikleri konunun Türk edebiyatında klasikleşen örneğini veren şair aşağıdakilerden hangisidir?
Fuzulî | |
Şeyh Galip | |
Süleyman Çelebi | |
Şeyhî | |
Akşemseddinzade Hamdî |
Soru 9 |
Kısas-ı Enbiya adlı eseri ile XIX. yüzyıl nesir dilinin en güzel örneğini veren bürokrat ve yazar aşağıdakilerden hangisidir?
Ahmet Cevdet Paşa | |
Tayyarzade Ata | |
Mehmet Namık Paşa | |
Ahmet Vefik Paşa | |
Süleyman Paşa |
Soru 10 |
Divan-ı Bahar-ı Efkâr adlı bir divanı ve Divan-ı Hazan-ı Âsar adlı bir divançesi vardır. Divanlara özel adlar vermenin yaygınlaştığı dönemde iki divan tertip ederek genel eğilime uygun davranmıştır. Şairin Bahar-ı Efkâr ve Hazan-ı Âsar’ına bakıldığında; geniş hayalli, ince fikirli, kökleri gelenekte olan bir birikimin şiir potasında eritilmiş belirtileri hemen sezilir.
Yukarıda söz edilen şair aşağıdakilerden hangisidir?
Keçecizade İzzet Molla | |
Yenişehirli Avnî | |
Mehmet İzzet Paşa | |
İrşadî Baba | |
Bayburtlu Zihnî |
Soru 11 |
Hammer’in “Osmanlı Şiir Sanatı Tarihi” adlı Almanca eserinin bir kısmını “Mecma’-i Şuara ve Tezkire-i Üdeba” adıyla Türkçeye çeviren yazar aşağıdakilerden hangisidir?
Arif Hikmet | |
Şemsettin Sami | |
Ebuzziya Tevfik | |
Mehmet Siracettin | |
Mehmet Tevfik |
Soru 12 |
XIX. yüzyılda nesir dilindeki sadeleşme eğilimini en fazla etkileyen faaliyet aşağıdakilerden hangisidir?
Gazetelerin yayımlanması | |
Matbaanın yaygınlaşması | |
Tercüme faaliyetlerin artması | |
Diplomatik yazışmalar | |
Şiirin eski saygınlığını kaybetmesi |
Soru 13 |
Hüsn ü Aşk etkisinin belirgin bir şekilde görüldüğü 19. yüzyıl alegorik mesnevileri aşağıdakilerden hangisinde birlikte ve doğru olarak verilmiştir?
Yusuf u Züleyha ve Naz u Niyaz | |
Gülşen-i Aşk ve Mihnetkeşan | |
Mihnetkeşan ve Sakiname | |
Gülşen-i Aşk ve Ateşgede | |
Naz u Niyaz ve Sakiname |
Soru 14 |
XIX. yüzyılda mesnevi sayısındaki düşüşün ve konulardaki sınırlılığın nedeni aşağıdakilerden hangisidir?
Aşk ve kahramanlık hikâyelerine toplumun ilgi duymaması | |
Sosyal konuların işlenişinde rubai şeklinin tercih edilmesi | |
Anlatma esasına bağlı türlerin yerini giderek romana bırakması | |
Mesnevi konularının kaside nazım şekliyle işlenmesi | |
Mesnevi yazımını teşvik edecek himaye sisteminin bozulması |
Soru 15 |
Osmanlı Devleti sınırları içinde yaşayan seyyid ve şeriflerin (Hz. Muhammed soyundan gelen kimseler) devletle olan ilişkilerini düzenlemekle görevli bürokratların biyografileri için başvurulması gereken eser aşağıdakilerden hangisidir?
Hadikatü’l-vüzera | |
Tuhfe-i Seyyidin | |
Devhatü’l-meşayih | |
Ayine-i Zurefa | |
Devhatü’n-nukaba |
Soru 16 |
Ammâ çi sûd ol kantare-i bâlânın ve ol ma‘bere-i müstesnânın bir kemeri münhedim ve bir gavrı mün'adim olmuş olmağın bir ehl-i hayr ol kemeri ta‘mîr ve ebnâ’-i sebîli selâmet ile o ma'bereden ta’sîr eylese nice ecr-i azîme nâ’il ve indallah mertebe-i bâlâya vâsıl olacağından şübhe olmadığından başka ol cisr-i metîn Sırât olup ol ehl-i hayrın mahall-i hevl-nâk-i dûzahdan güzer ve behişt-i berîn içre cemâl-i bâ-kemâl-i Hudâ’ya nazar edeceğinde dahi şekk yokdur. Lâkin şübhe-i acîbe ve reybe-i garîbe bundandır ki şeyhü’l-islâm-ı veliyyü’n-ni‘me ve’l-in‘âm olanlar Bâyezîd-i Velî evkâfından fazla nâmıyla senede nice yüz kîse akçe eki ederler ammâ hayrât ve evkâfın ta‘mîr ve tecdidi nezâretinde bilmem ne şekl ederler.
Yukarıdaki paragrafın konusu nedir?
Eski bir çeşmenin harap hali tasvir edilmektedir. | |
II. Bayezid’in vakfettiği bir işhanı anlatılmaktadır. | |
Yıkık bir köprüden bahsedilmektedir. | |
Sırat köprüsü tasvir edilmektedir. | |
Cennet ve cehennemden söz edilmektedir. |
Soru 17 |
XIX. yüzyılda önceki yüzyıllara göre gazavatname sayısındaki azalmanın nedeni aşağıdakilerden hangisidir?
Padişahın bu dönemde şair ve yazarlara destek olmaması | |
Gazavatname yazımı işini vakanüvislerin üstlenmesi | |
Bu türe halkın eskisi kadar rağbet etmemesi | |
Gazavatname yazılabilecek gaza, fetih ve zaferlerin yok denecek kadar az olması | |
Bu yüzyılda yazar ve şairlerin sefere katılmamaları |
Liste |