Doğru Sayısı | %%SCORE%% |
Yanlış Sayısı | %%WRONG_ANSWERS%% |
Soru 1 |
Aşağıdakilerden hangisi Enderun Mektebi'ndeki eğitim kademelerinden biri değildir?
Hırka-i Saadet Odası | |
Büyük ve Küçük Odalar | |
Seferli Koğuşu | |
Has Oda | |
Hazine Odası |
Soru 2 |
“Feleğin mihneti dünyadan usandırdı beni” dizesi Enderunlu Vasıf’ın şiirlerinin hangi özelliğini gösterir?
Vasıf ın ağır ağdalı bir söyleyişinin olduğunu | |
Enderun’da yetişmiş olmasının izlerini | |
Başarılı bir gazel şairi olduğunu | |
Nedim’den etkilendiğini | |
Vasıfın halk şiirine yaklaştığını |
Soru 3 |
Tanzimat edebiyatı adlandırmasını “Türk Teceddüd Edebiyatı Tarihi” adlı eserinde ilk kez kullanan yazar aşağıdakilerden hangisidir?
Ebuzziya Tevfik | |
Şehabettin Süleyman | |
Münif Paşa | |
Abdulhalim Memduh | |
İsmail Habip Sevük |
Soru 4 |
Encümen-i Şuara müdavimi olduğu hâlde birkaç küçük tecrübesi hariç, klasik çizgiden pek ayrılmamış; eskinin savunucusu olarak tanınmış şair aşağıdakilerden hangisidir?
Arif Hikmet | |
Kâzım Paşa | |
Namık Kemal | |
Muallim Naci | |
Ziya Paşa |
Soru 5 |
Osmanlı hanedanına mensup olan kadın şair aşağıdakilerden hangisidir?
Adile Sultan | |
Fıtnat Hanım | |
Leylâ Hanım | |
Şeref Hanım | |
Nakiye Hanım |
Soru 6 |
Adile Sultan’ın mütekerir müseddesinden alıntılanan aşağıdaki beyte göre şiirin türü aşağıdakilerden hangisidir?
Ninni | |
Medhiye | |
Hiciv | |
Mersiye | |
Lugaz |
Soru 7 |
XIX. yüzyılda yazılmış mesnevilerin başlıca iki teması aşağıdakilerin hangisinde birlikte ve doğru olarak verilmiştir?
Kahramanlık-aşk | |
Alegori-kahramanlık | |
Din-alegori | |
Alegori-aşk | |
Din-kahramanlık |
Soru 8 |
Şemsettin Sami tarafından bir coğrafya ansiklopedisi olarak hazırlanmakla birlikte hem Türk hem dünya tarih ve edebiyatından önemli kişilerin biyografilerine de yer veren eser aşağıdakilerden hangisidir?
Tarih-i Âlem | |
Sicill-i Osmanî | |
Kamus-ı Türkî | |
Kamusu’l-Alâm | |
Tarih ve Coğrafya Lügati |
Soru 9 |
Tayyarzade Atâ’nın “Tarih-i Atâ” adlı eserinin edebiyat tarihi açısından önemi aşağıdakilerden hangisidir?
Enderun’da yetişen şairleri bir şuara tezkiresi şeklinde tanıtması | |
Mensur bölümlerin içinde yer yer manzum parçalara yer verilmesi | |
Eserde edebî bir dil ve üslûp kullanılması | |
Enderun’da yetişen sanatçı ve devlet adamlarının biyografilerine yer vermesi | |
Hem tarihçiler hem edebiyatçılar için değerli ve önemli bir eser olması |
Soru 10 |
Sanma Şîrîn ile berâberdür Yârim ondan cefâda berterdür
Yukarıdaki beytin diliçi çevirisi aşağıdakilerden hangisidir?
Şirin ile birlikte sanma, sevdiğim ondan bin kat daha üstündür. | |
Sevdiğim çok cefacıdır. Şirin’le beraber sanmayasın. | |
Sevdiğimi Şirin’e denk sanma, cefada ondan daha aşağıdadır. | |
Şirin ile beraber sanmayınız. Sevdiğim cefada ondan aşağı kalmaz. | |
Şirin ile aynıdır sanma, sevdiğim eziyette ondan daha üstündür. |
Soru 11 |
XIX. yüzyılın en önemli şairler tezkiresi aşağıdakilerden hangisidir?
Hatimetü’l-Eşar | |
Kafile-i Şuara | |
OsmanlI Şairleri | |
Kemalü’ş-Şuara | |
Tezkire-i Üdeba |
Soru 12 |
Leyla Hanım'ın bir şiirinden alıntılanan aşağıdaki bent ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur?
Bu şiirinde şair hece veznini başarıyla kullanmıştır. | |
Kafiye kullanımında şair son derece başarılıdır. | |
Şair geleneğe uyarak sevgiliye erkek ağzıyla hitap etmiştir. | |
Tasavvufun sembol ve mecazlarıyla örülü bir şiirdir. | |
Şair, sevilen kadının ağzından şiir söylemeyi denemiştir. |
Soru 13 |
Bilgi ve yetenekleri sayesinde sarayla ilişki kurabilen Kanunî dönemi kadın divan şairi aşağıdakilerden hangisidir?
Zeynep Hatun | |
Mihri Hatun | |
Hubbî Hatun | |
Fıtnat Hanım | |
Ani Fatma Hatun |
Soru 14 |
XIX. yüzyılda modern anlamda kaleme alınan ilk edebiyat tarihinin yazarı aşağıdakilerden hangisidir?
Ebuzziya Tevfik | |
Mehmet Celal | |
Recaizade Mahmut Ekrem | |
Esat Efendi | |
Abdulhalim Memduh |
Soru 15 |
Nühüfte ‘âlem-i ‘aşkın nice hâlâtı var amma Değil ağyara yâre keşf-i esrar eylemek olmaz
Yukarıdaki beytin diliçi çevirisi aşağıdakilerden hangisidir?
Aşk âleminin nice gizli yanları var ama bu sırları sevgiliye bile bildirmek uygun düşmez. | |
Aşk âleminin nice gizli yanları var ama bu sırları değil yabancıya, sevgiliye bile bildirmek uygun düşmez. | |
Sırlar âleminin nice gizli yanları var ama bu sırları değil yabancıya, sevgiliye bile bildirmek uygun düşmez. | |
Aşk âleminin nice gizli yanları var ama bu sırları değil sevgiliye, yabancıya bile bildirmek uygun düşmez. | |
Aşk âleminin nice gizli yanları var ama bu sırları yabancıya bildirmek uygun düşmez. |
Soru 16 |
XIX. yüzyılda eski nesir tarzının devam ettiği alan aşağıdakilerden hangisidir?
Halk hikâyeleri | |
Tarih kitapları | |
Resmî yazışmalar | |
Gazete çevresindeki edebî türler | |
Anlatıya dayalı türler |
Soru 17 |
XIX. yüzyılda yazılmış ve yarım kalmış mesnevi aşağıdakilerden hangisidir?
Mevlid | |
Ateşgede | |
Sergüzeştname | |
Mihnetkeşan | |
Gülşen-i Aşk |
Soru 18 |
Mustafa Nuri Paşa’nın Osmanlı Devleti’nin kuruluşundan 1841 yılına kadar yer alan bütün kurumlarının tarihini ihtiva eden eseri aşağıdakilerden hangisidir?
Telhis-i Tarih-i Osmanî | |
Mükemmel Osmanlı Tarihi | |
Tarih-i Nurî | |
Netayicü’l-Vukuat | |
Tarih-i Askerî-i Osmanî |
Soru 19 |
Hikâyenin kahramanları arasında Ferhat, Mecnun gibi eski zaman âşıklarının yanı sıra Mevlana’nın da yer aldığı mesnevi aşağıdakilerden hangisidir?
Naz u Niyaz | |
Gülşen-i Aşk | |
Bahar-ı Efkâr | |
Ateşgede | |
Mihnetkeşan |
Soru 20 |
XIX. yüzyılda mesnevi sayısının diğer yüzyıllara göre az olmasının temel nedeni aşağıdakilerden hangisidir?
Gazetenin toplum hayatına girmesi | |
Mesnevi nazım şekliyle eser vermenin zor olması | |
Osmanlı modernleşmesinin kültür ve sanat hayatını değiştirmesi | |
Mesnevi yazacak şair sayısının az olması | |
Şairlerin mesnevi dışındaki nazım şekillerini tercih etmesi |
Liste |