Doğru Sayısı | %%SCORE%% |
Yanlış Sayısı | %%WRONG_ANSWERS%% |
Soru 1 |
Hammer’in “Osmanlı Şiir Sanatı Tarihi” adlı Almanca eserinin bir kısmını “Mecma’-i Şuara ve Tezkire-i Üdeba” adıyla Türkçeye çeviren yazar aşağıdakilerden hangisidir?
Ebuzziya Tevfik | |
Şemsettin Sami | |
Mehmet Siracettin | |
Arif Hikmet | |
Mehmet Tevfik |
Soru 2 |
Hüsn ü Aşk etkisinin belirgin bir şekilde görüldüğü 19. yüzyıl alegorik mesnevileri aşağıdakilerden hangisinde birlikte ve doğru olarak verilmiştir?
Mihnetkeşan ve Sakiname | |
Gülşen-i Aşk ve Ateşgede | |
Naz u Niyaz ve Sakiname | |
Gülşen-i Aşk ve Mihnetkeşan | |
Yusuf u Züleyha ve Naz u Niyaz |
Soru 3 |
Osmanlı kadın şairleri ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
Genellikle büyük kültür merkezlerinde yetişmişlerdir. | |
Osmanlı eğitim sisteminin gereği olarak medresede okumuşlardır. | |
Toplumun üst düzey ailelerine mensup kişilerdir. | |
Bazı kadın şairler şiir ve edebiyat için uygun ortam oluşturan tarikatlara mensuptur. | |
Yüksek makamlarda görev yapan, eğitimli ve zengin babaların kızlarıdır. |
Soru 4 |
Sükût eyledim kahrı var dediler
Biraz söyledim zahrı var dediler
Yukarıdaki beytin diliçi çevirisi aşağıdakilerden hangisidir?
Sustum kahırlanıyor dediler/bir şeyler söyledim arkası var dediler. | |
Susma kahırlanma dediler/bir şeyler söylemedim. | |
Biraz daha söyledim/susma arkası var dediler. | |
Biraz söyle susma dedi kimi/kahrımı görmediler. | |
Sustum derdin ne dediler/kahırlanma söyle dediler. |
Soru 5 |
Yenişehirli Avnî'nin eserine Ateşgede ismini verdiği eserin hangi beytinden anlaşılır?
Sermâyesi nûr u nârdur hebÂteşgededür dedimse enseb | |
Âteş bana mâye-i bekâdurBillâh gıdâ-yı cân-fezâdır | |
Âteş görsem kebâb olurdumHasret-keş-i iltihâb olurdum | |
Âteş dişeler yanar erirdimNîrân-ı belâya cân virirdim | |
Ben haste-i âteş-mizâcımKim sûziş-i sînedür ilâcım |
Soru 6 |
XIX. yüzyılda kaleme alınan ilk edebiyat tarihi kime aittir?
Abdülhalim Memduh | |
Esat Efendi | |
Mehmet Celal | |
Recaizade Mahmut Ekrem | |
Ebuzziya Tevfik |
Soru 7 |
Aşağıdakilerden hangisi Süleyman Paşa’nın “Mebani’l-İnşa” adlı eserinin en önemli özelliğidir?
Fransız retoriğini de ele alan ilk Türkçe kitap olması | |
XIX. yüzyılda yazılan ve telif (tercüme olmayan) ilk belâgat kitabı olması | |
Türk edebiyatının ilk münşeat kitabı olması | |
Batı retoriğini eleştiren ilk belâgat kitabı olması | |
Gramer, belâgat ve münşeat konularının aynı eserde işlenmesi |
Soru 8 |
Babası da şair olan ve şiirlerinde Peygamber soyundan geldiğini dile getirerek övünen XIX. yüzyıl kadın divan şairi aşağıdakilerden hangisidir?
Adile Sultan | |
Leylâ Hanım | |
Şeref Hanım | |
Nesibâ | |
Nakiye Hanım |
Soru 9 |
Mustafa Nuri Paşa’nın Osmanlı Devleti’nin kuruluşundan 1841 yılına kadar yer alan bütün kurumlarının tarihini ihtiva eden eseri aşağıdakilerden hangisidir?
Tarih-i Nurî | |
Tarih-i Askerî-i Osman! | |
Telhis-i Tarih-i Osman! | |
Netayicü’l-Vukuat | |
Mükemmel OsmanlI Tarihi |
Soru 10 |
İç bâdeyi gülşende ne derlerse desinler Âlemde sen eğlen de ne derlerse desinler
Yukarıdaki mısralarda o dönem kadınları için kabul edilemez gibi görünen serbest tavırlarından dolayı eleştirilen kadın şair aşağıdakilerden hangisidir?
Adile Hanım | |
Hubbî Hatun | |
Leyla Hanım | |
Zeynep Hatun | |
Fıtnat Hanım |
Soru 11 |
Anadolu Türk ediplerinin bir süre sonra tanışacağı Batı kaynaklı anlatı türlerine ilk ciddi hazırlık olarak kabul edilen eser aşağıdakilerden hangisidir?
Naz u Niyaz | |
Mihnetkeşan | |
Sakiname | |
Ateşgede | |
Gülşen-i Aşk |
Soru 12 |
Klasik şiirde yenilenmenin ilk olarak başladığı alan aşağıdakilerden hangisidir?
Kelime kadrosu | |
Üslûp | |
Muhteva | |
İmge | |
Form |
Soru 13 |
Divan-ı Bahar-ı Efkâr adlı bir divanı ve Divan-ı Hazan-ı Âsar adlı bir divançesi vardır. Divanlara özel adlar vermenin yaygınlaştığı dönemde iki divan tertip ederek genel eğilime uygun davranmıştır. Şairin Bahar-ı Efkâr ve Hazan-ı Âsar’ına bakıldığında; geniş hayalli, ince fikirli, kökleri gelenekte olan bir birikimin şiir potasında eritilmiş belirtileri hemen sezilir.
Yukarıda söz edilen şair aşağıdakilerden hangisidir?
Bayburtlu Zihnî | |
Mehmet izzet Paşa | |
Yenişehirli Avnî | |
Keçecizade izzet Molla | |
irşadîBaba |
Soru 14 |
II. Mahmut’un kızı olarak İstanbul’da doğan ve Osmanlı hanedanında divan sahibi olan tek kadın şair aşağıdakilerden hangisidir?
Fıtnat Hanım | |
Nakiye Hanım | |
Hubbî Hatun | |
Adile Hanım | |
Zeynep Hatun |
Soru 15 |
XIX. yüzyılda mesnevi sayısının diğer yüzyıllara göre az olmasının temel nedeni aşağıdakilerden hangisidir?
Mesnevi yazacak şair sayısının az olması | |
Şairlerin mesnevi dışındaki nazım şekillerini tercih etmesi | |
Mesnevi nazım şekliyle eser vermenin zor olması | |
Gazetenin toplum hayatına girmesi | |
Osmanlı modernleşmesinin kültür ve sanat hayatını değiştirmesi |
Soru 16 |
Bu tavr-ı bendi
Dün gördü kendi
Vâsıf beğendi
Sen pek güzelsin
Vasıf’ın bir musammatından alınan yukarıdaki bendin vezni aşağıdakilerden hangisidir?
Mef 'ûlü fe’lün | |
Müfâ'âletün | |
2+3=5’li hece ölçüsü | |
Müstef'ilâtün | |
Fe'ûlün fe'ûl |
Soru 17 |
Dâğ-ı hicranın eri erbâb-ı aşka tâcdır
Hasta-i uşşâka kat’-i iltifât-ı yârı güç
Yukarıdaki beytin aruz kalıbı aşağıdakilerden hangisidir?
Mef'ûlü mefâ'îlü mefâ'îlü fe'ûlün | |
Fe'ilâtün fe'ilâtün fe'ilâtün fe'ilün | |
Mef'ûlü fâ'ilâtü mefâ'îlü fâ'ilün | |
Fe'ilâtün mefâ'ilün fe'ilâtün mefâ'ilün | |
Fâ'ilâtün fâ'ilâtün fâ'ilâtün fâ'ilün |
Soru 18 |
Kısas-ı Enbiya adlı eseri ile XIX. yüzyıl nesir dilinin en güzel örneğini veren bürokrat ve yazar aşağıdakilerden hangisidir?
Mehmet Namık Paşa | |
Tayyarzade Ata | |
Ahmet Vefik Paşa | |
Süleyman Paşa | |
Ahmet Cevdet Paşa |
Soru 19 |
“Encümen-i Şuara”ya ev sahipliği yapan şair aşağıdakilerden hangisidir?
Memduh Faik | |
Hersekli Arif Hikmet | |
Leskofçalı Galip | |
İbrahim Halet | |
Manastırlı Nailî |
Liste |