Doğru Sayısı | %%SCORE%% |
Yanlış Sayısı | %%WRONG_ANSWERS%% |
Soru 1 |
O gül-endâm bir al şala bürünsün yürüsün Ucu gönlüm gibi ardınca sürünsün yürüsün Alıp âgûşa bu çağında miyân-ı nâzı Saran ol serv-kadı Vâsıf öğünsün yürüsün
Yukarıdaki dizelerinden hareketle Enderunlu Vasıf’ın şairlik kabiliyetiyle ilgili yapılabilecek en doğru değerlendirme aşağıdakilerden hangisidir?
Alışılmamış teşbihler yapmıştır. | |
Rubai söylemekte usta bir şairdir. | |
Kısa şiirler yazmakta daha mahirdir. | |
Hece ölçüsünü başarıyla kullanmıştır. | |
imale ve ulamalara başvurmamıştır. |
Soru 2 |
Vâsıf bezimde böyle gazel dest-i yârdan
Nûş itmedikçe bir iki câm söylenilmiyor
Yukarıdaki beyit ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
Bezm kelimesi vezin icabı bezim diye okunmuştur. | |
Beytin ikinci dizesinde bir buçuk (medli) hece vardır. | |
Aruzun mef'ûlü / fâ'ilâtü / mefâ'îlü / fâ'ilün kalıbıyla yazılmıştır. | |
Beytin ilk dizesinde bir buçuk (medli) hece vardır. | |
Bu beyit gazelin makta beytidir. |
Soru 3 |
IV. Murat zamanında kurulan; hükümdarın çamaşırlarının yıkanması ve katlanması görevini yapan daha sonra sanat faaliyetlerine başlayan Enderun koğuşu aşağıdakilerden hangisidir?
Seferi i | |
Doğancı | |
Kiler | |
Büyük Oda | |
Küçük Oda |
Soru 4 |
Enderunlu Vasıf ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
Hayatının en rahat dönemini II. Mahmut zamanında yaşamıştır. | |
Sarayda peşkir ağası, anahtar ağası, kiler kethüdası olmuştur. | |
Sultan III. Selim’e yedi kaside sunmuştur. | |
Hayatı boyunca sarayda görev yapmıştır. | |
İstanbul’da doğmuş ve ölmüştür. |
Soru 5 |
Enderun mektebi ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
Enderunun ilk kademesi olan Büyük ve Küçük Odalar, Topkapı Sarayı'nın girişinde yer alırdı. | |
Eğitimleri Büyük ve Küçük Odalar, Doğancı Koğuşu, Seferli Koğuşu, Kiler Odası, Hazine Odası ve Has Oda olmak üzere altı kademeden oluşurdu. | |
Büyük ve Küçük Odadakiler sadece okur-yazardı. | |
Devşirme çocukları alınmıştır. | |
Sultan II. Murat zamanında kurumsallaşmıştır. |
Soru 6 |
Muallim Naci’nin “medar-ı iftihar-ı millet” olarak gördüğü şair aşağıdakilerden hangisidir?
Ârif Hikmet | |
İbrahim Necmi | |
Kâzım Paşa | |
Ziya Paşa | |
Namık Kemal |
Soru 7 |
Namık Kemal’in yenilik tecrübesi sayılabilecek şiirlerinin ortaya çıkışında Encümen-i Şuara’nın hangi yöndeki çabaları etkili olmuştur?
Sosyalleşme tecrübeleri | |
Orijinal hayalleri | |
Muhteva arayışları | |
Biçim arayışları | |
Sebk-i Hindi’ye ilgileri |
Soru 8 |
Aşağıdakilerden hangisi divan tertibinin bozulduğunu gösterir?
Yeni şiir formlarının kullanılması | |
Gazellerin formları yerine temalarına göre tasnif edilmesi | |
Divanların matbaada bastırılması | |
Gazellerin artması | |
Kıt’aların azalması |
Soru 9 |
Tanzimat Edebiyatı ifadesini ilk kez kullanan edebiyat tarihçisi aşağıdakilerden hangisidir?
Abdülhalim Memduh | |
Ebuzziya Tevfik | |
Mehmed Fuad Köprülü | |
Şehabettin Süleyman | |
İsmail Habip Sevük |
Soru 10 |
Aşağıdakilerden hangisi Encümen-i Şuara müdavimlerinin ortak özelliklerinden biri değildir?
Aynı kahvehane ve meyhanelerin müdavimi olmaları | |
Saray ve çevresiyle çok yakın ilişki içinde olmaları | |
Aynı konakların müdavimi olmaları | |
Aynı meslek veya aynı bürolarda çalışmaları | |
itikatları ve tasavvufî yönelimlerinin ortak olması |
Soru 11 |
Aşağıdakilerden hangisi Mısır’da Mehmet Ali Paşa’nın konağında şekillenen edebi ve kültürel geleneği, İstanbul’daki malikânelerinde sürdürmeye çalışan bürokratlardan biri değildir?
Abdurrahman Sami Paşa | |
Mustafa Eşref Paşa | |
Suphi Paşa | |
Yusuf Kâmil Paşa | |
Münif Paşa |
Soru 12 |
Tenhâda bulsam ol perî-zâdı telâşdan Lüknet gelip zebana kelâm söylenilmiyor
Yukarıdaki beyitte “perî” kelimesi kullanılarak yapılan edebî sanat aşağıdakilerden hangisidir?
açık istiâre | |
kapalı istiâre | |
telmih | |
tevriye | |
teşbih-i beliğ |
Soru 13 |
Aşağıdakilerden hangisi 19 yüzyıl şiirinin kafiye ve redifteki yeniliklerinden biri değildir?
Kafiye olarak Türkçe asıllı kelimeleri ısrarla kullanmak | |
Arapça, Farsça asıllı kelimeleri Türkçe asıllı kelimelerle kafiyelendirmek | |
Kafiye yerine de redifi kullanmak | |
Kafiye ve redifi şiirin konu bütünlüğünü sağlamak için kullanmak | |
Şiirin vezinsiz, kafiyesiz de olabileceğini söylemek |
Soru 14 |
XIX. yüzyılda değişimin ve yenileşmenin gerçekleşmesinde edebiyatın önemli rol oynamasının nedeni aşağıdakilerden hangisidir?
Sultanların ve yönetici zümrenin aynı zamanda şair olması | |
Şiir sanatındaki değişimin daha çabuk gerçekleşmesi | |
Batılılaşmanın toplumsal zemininin güçlü olması | |
Yönetici elit zümrenin tercüme faaliyetlerine bizzat katılması | |
Değişim ihtiyacının ilk olarak edebiyat alanında hissedilmesi |
Soru 15 |
“Hangi derdim söyleyim dağlarca derdim var benim” dizesi Enderunlu Vasıf’ın şiirlerinin hangi özelliğini gösterir?
Ağır bir dil kullandığını | |
Başarılı gazellerinin olduğunu | |
Enderun’da yetişmiş olduğunu | |
Nedim’den etkilendiğini | |
Halk şiirine yaklaştığını |
Soru 16 |
Aşağıdakilerden hangisi nazım şekillerindeki gevşemeye örnek olamaz?
Gazel ve kasidenin konusunu değiştirmek | |
Kaside ve gazellere başlık bulmak | |
Kasidenin bölümlerini değiştirmek | |
Gazelde ve kasidede tarih düşürmek | |
Kasidenin bir form mu yoksa tema mı olduğunu tartışmak |
Soru 17 |
Ahmet Hamdi Tanpınar, Encümen-i Şuara’yı aşağıdakilerden hangisinin son örneği olarak nitelendirmiştir?
Darü’l-hikmet | |
Herat mektebi | |
Sûk-ı Ukaz | |
Mukteda-yı İrfan | |
Le Pleiade |
Soru 18 |
XIX. yüzyıl şiirinin muhteva değişikliği ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
Aşk giderek beşerî ve gerçekçi bir hâl alır. | |
Yeni kavramlar ve nesneler şiirde yer almaya başlar. | |
Erkek şairler, sevilen kadının ağzından gazeller yazmaya başlar. | |
Sosyal ve siyasi kavramlar şiirden uzak tutulur. | |
Eski mazmunların bir kısmı şiir lügatinden çıkarılır; çağa uygun mazmunlar icat edilir. |
Soru 19 |
Şeyh Galip’den bahsederken “Onun şiirinde eskilerin zevk düşkünlüklerine pek az rastlanır.” diyerek “ciğer-kebab” imgesini örnek gösteren sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
Ahmet Caferoğlu | |
Mehmet Kaplan | |
Yahya Kemal Beyatlı | |
Ahmet Hamdi Tanpınar | |
Mehmet Fuat Köprülü |
Soru 20 |
Bu beytin Latin harfli doğru okunuşu aşağıdakilerden hangisidir?
Ol gelen nâr firâkıyla donandım şöyle kim/Vakt-ı gülde gülistânı görmeyen görsün beni | |
Evvel gülün nâr-ı firâkıyla donatdım şöyle kim/Vakt-i gülde gülsitânı görmeyen görsün beni | |
Ol kilk-i nâr firâkıyla donandım şöyle kim/Vakti güldi gülsitânı görmeyen görsün beni | |
Ol gülün nâr-ı firâkıyla donandım şöyle kim/Vakt-i gülde gülsitânı görmeyen görsün beni | |
Evvel gülün nâr-ı firâkıyla donatdım şöyle kim/Vakt-i külde gülsitânı görmeyen görsün beni |
Liste |