Doğru Sayısı | %%SCORE%% |
Yanlış Sayısı | %%WRONG_ANSWERS%% |
Soru 1 |
Divan şiirini eleştirmesine karşın Nedim’i Türk dilinin en büyük şairi sayan Tanzimat Dönemi şairi aşağıdakilerden hangisidir?
Namık Kemal | |
Münif Paşa | |
Akif Paşa | |
Ziya Paşa | |
Şemseddin Sami |
Soru 2 |
Ma'lûmdur benim sühanım mahlas istemez
Fark eyler onu şehrimizin nükte-dânları
Yukarıdaki beyti ile üslup sahibi bir şair olduğunu ifade eden XVIII. yüzyıl divan şairi aşağıdakilerden hangisidir?
Sünbülzade Vehbî | |
Şeyh Galip | |
Nedim | |
Nahifi | |
Enderunlu Fazıl |
Soru 3 |
Divan edebiyatında anlamın ön plana çıktığı, girift ve yeni mazmunlarla yüklü muğlak, tasannulu söyleyişe dayanan bediî üslup aşağıdakilerden hangisidir?
Klasik üslup | |
Mahallî/folklorik üslup | |
Hikemi üslup | |
Üslub-ı Bâzgeşt | |
Sebk-i Hindî üslubu |
Soru 4 |
XVIII. yüzyılda resmî fermanla “reis-i şairan” ilan edilen şair aşağıdakilerden hangisidir?
Sünbülzade Vehbî | |
Haşmet | |
Nedim | |
Selim | |
Osmanzade Taib |
Soru 5 |
Sıkılma bezme gel bigâne yok da'vetlimiz ancak
Nedîmâ bendeniz var bir dahi sultânımız vardır
Yukarıdaki beyitte “bende” ile “sultan” sözcükleri arasında bulunan söz sanatı aşağıdakilerden hangisidir?
Leff ü neşr | |
Tezat | |
Teşhis | |
istiare | |
iktibas |
Soru 6 |
Sebk-i Hindî’nin Türk şiirindeki son büyük temsilcisi olan ve bu üslubu şiirlerinde en ivi ve en fazla yansıtan şair aşağıdakilerden hangisidir?
Şeyh Galip | |
Halepli Edip | |
Arpaeminizade Samî | |
Giritli Aziz Efendi | |
Hafız Hüseyin Ayvansarayî |
Soru 7 |
Gâlib-i dîvâneyim Ferhâd u Mecnûna sala Yüz çevirmem olsa dünyâ bir yana ben bir yana Şem'ine pervâneyim pervâ ne lâzımdır bana Anlasın bîgâne bilsin âşinâ sevdim seni Şeyh Galip’in yukarıda beşinci bendi alıntılanan şiirinin nazım şekli aşağıdakilerden hangisidir?
Rubai | |
Kıta | |
Terbi | |
Murabba | |
Taştir |
Soru 8 |
Şeyh Galip’in yukarıdaki beytinin çevriyazısı aşağıdakilerden hangisidir?
Mürekkebdir vücûdu tâ ezel yek-pâre sûzişden/ Anâsırdan olmuşdur dev-çâr âteş meğer uşşâka | |
Mürekkebdir vücûdu tâ ezel yek-pâre sûzişden/ Anâsırdan olmuşdur dûçâr âteş mekr-i uşşâka | |
Mürekkebdir vücûdu tâ ezel yek-pâre söz şuden/ Anâsırdan meğer uşşâka olmuşdur dûçâr âteş | |
Mürekkebdir vücûdu tâ ezel yek-pâre sûzişden/ Anâsırdan olmuşdur dûçâr âteş meğer uşşâka | |
Merkebdir vücûdu tâ ezel yek-pâre sûzişden/ Anâsırdan meğer uşşâka olmuşdur dûçâr âteş |
Soru 9 |
Şeyhî Mehmet Efendi tarafından kaleme alınan ve şakayık zeyillerinden edebiyat araştırmaları için en önemlisi olan eser aşağıdakilerden hangisidir?
Vakayi’u’l-Fuzala | |
Devhatü’l-Meşayih | |
Hadikatü’l-Vüzera | |
Tuhfe-i Hattatin | |
Hadikatü’l-Cevami |
Soru 10 |
Ahmet Resmî’nin otuz yedi darüssaade ağasının biyografisini anlattığı eseri aşağıdakilerden hangisidir?
Hadikatü’l-Vüzera | |
Hamiletü’l-Kübera | |
Hadikatü’l-Cevami | |
Tuhfe-i Hattatin | |
Mecmua-i Tevarih |
Soru 11 |
Şairliğinden ziyade birçok önemli şahsiyetin yetişmesine katkıda bulunması ve yazdığı mahlasnameleri ile büyük bir şöhrete kavuşan devrin renkli şahsiyetlerinden biridir. Şair, hayatını Mesnevi okutmaya ve gençlere Farsça öğretmeye adamıştır.
Yukarıda söz edilen 18. yüzyıl şairi aşağıdakilerden hangisidir?
Beliğ | |
Esrar Dede | |
Kâmî | |
Hoca Neşet | |
Feyzi |
Soru 12 |
“Şecâ’at arz ederken merd-i kipti sirkatin söyler” mısra-ı bercestesi aşağıdaki şairlerden hangisine aittir?
Kâmî | |
Galib | |
Fıtnat Hanım | |
Nabî | |
Koca Ragıp Paşa |
Soru 13 |
Hekimoğlu Ali Paşa ile ilgili mensur gazavatname yazan kişi aşağıdakilerden hangisidir?
Sümbülzade Vehbi | |
Haşmet | |
Abdurrezzak Nevres | |
Osmanzade Ahmet Taip | |
Cemali |
Soru 14 |
İlhamî mahlasıyla şiirler söyleyen; şimşirlik kasrındaki kafes hayatını ve saltanat yıllarında yaşadığı ıstırapları içtenlikle dile getirdiği hasbihâl türü şiirleriyle dikkati çeken Osmanlı padişahı aşağıdakilerden hangisidir?
Fatih Sultan Mehmet | |
III. Selim | |
III. Ahmet | |
I. Mahmut | |
Kanuni Sultan Süleyman |
Soru 15 |
Enderunlu Fazıl’ın murabba nazım şekliyle yazdığı eseri aşağıdakilerden hangisidir?
Çenginame | |
Hubanname | |
Zenanname | |
Şevkengiz | |
Defter-i Aşk |
Soru 16 |
Şeyh Galip’i, şiirini derinden etkileyen Şevket-i Buhari’yi okumaya yönlendiren şair aşağıdakilerden hangisidir?
Esrar Dede | |
Pertev | |
Hoca Neşet | |
Mehmet Emin Çelebi | |
Mustafa Reşit Efendi |
Soru 17 |
Terci-bentlerde her bendin sonunda aynen tekrarlanan beyte ne ad verilir?
Matla beyti | |
Şah-beyit | |
Makta beyti | |
Bercesteli beyit | |
Vasıta beyti |
Soru 18 |
Gül-zemîn-i çemeni ebr-i bahara suladup
Cûları mevce-i reşk ile bulandurdı sabâ
Yukarıdaki beyitte şair kıskançlığı aşağıdakilerden hangisine benzetmiştir?
Gül bahçesine | |
Yağmura | |
Rüzgâra | |
Irmağa | |
Dalgaya |
Soru 19 |
Gelibolulu Ali’nin Künhü’l-Ahbar adlı eserinde olduğu gibi her padişah döneminin sonunda müstakil bir bölüm halinde klasik tezkire geleneğine uygun olarak şair biyografilerine yer veren eser aşağıdakilerden hangisidir?
Vakayi’u’l-Fuzala | |
Hadikatü’l-Vüzera | |
Zübdetü’l-Eşar | |
Meşahir-i Rical | |
Tabsıratu’n-Nuzama |
Liste |