Doğru Sayısı | %%SCORE%% |
Yanlış Sayısı | %%WRONG_ANSWERS%% |
Soru 1 |
III. Selim’in kardeşi Hatice Sultan’ın hizmetine girerek Neşatabad Sarayındaki klasik tezyinatı kazıyıp yerine barok ve rokoko süslemeler yapan, köşkün bahçesini de labirent şeklinde yeniden düzenleyen ressam ve mimar aşağıdakilerden hangisidir?
Mike Dash | |
Salvatore Valeri | |
Giovanni Jean Brindesi | |
La Baronne de Tott | |
Antoine Ignace Melling |
Soru 2 |
Narhı altmışlığa erdi hele târîhlerin
Pek ucuzlandı bu bâzârda kâlâ-yı sühan
Yukarıdaki beyitte Sünbülzade Vehbi’nin eleştirdiği durum aşağıdakilerden hangisidir?
Caize peşinde koşan şairler yüzünden tarih manzumelerinin sayısı artmıştır. | |
Altmış yaşından önce şairlerin kendilerini kanıtlama şansı kalmamıştır. | |
iyiyi kötüden ayırmanın imkanı kalmamış, pazarda değerli değersiz karışmıştır. | |
Tarih kitapları itibarını kaybetmiş, değersiz kumaşlar gibi pazara düşmüştür. | |
Maddi sıkıntılar kültür ve sanat hayatını da olumsuz etkilemiştir. |
Soru 3 |
Bisât-ı işret ü âlât-ı tersâyî müheyyadır
Fakat yanında noksanı çelîpâ ile bir meçdir
Osmanlı’ya sığınan İsveç kralına kaside yazdığı için Osmanzade Taib’in yukarıdaki beyti ile hicvettiği şair aşağıdakilerden hangisidir?
Arpaeminizade Samî | |
Sünbülzade Vehbi | |
Kâtibzade Sakıp | |
Enderunlu Akif | |
Beylikçi izzet |
Soru 4 |
Fransa elçisi Marqius de Villeuve’nin İstanbul’da bulunduğu sırada Reisülküttap Mustafa Efendi’den rica etmesi üzerine Osmanlıda uygulanan ilim ve öğretim usulü hakkında bilgi vermek amacıyla yazılan eser aşağıdakilerden hangisidir?
Has-bağçe | |
Hülasatü’l-itibar | |
Usulü’l-Hikem | |
Meclis-i Şükûfe | |
Kevakib-i Seb'a |
Soru 5 |
III. Ahmet’in saray törenlerini, İstanbul’un çeşitli semtlerini ve günlük hayattan kesitleri resmeden yabancı ressam aşağıdakilerden hangisidir?
Antoine Ignace Melling | |
Mike Dash | |
Salvatore Valeri | |
Jean B. Vanmour | |
Giovanni Jean Brindesi |
Soru 6 |
Gazellerinin yanı sıra musammatlarının çokluğuyla tanınan ve özellikle “Nev-ayin” başlıklı muaşşerinde orjinal bir anlatım tarzı sergileyen şair aşağıdakilerden hangisidir?
Halepli Edip | |
Enderunlu Fazıl | |
Neylî | |
Pertev | |
Nahifi |
Soru 7 |
XVIII. yüzyıl çeşme mimarisinde Barok üslubun kendini en etkili şekilde gösterdiği yapı aşağıdakilerden hangisidir?
Mihrimah Sultan Çeşmesi | |
II. Osman Çeşmesi | |
Karacaahmet Sadettin Efendi Çeşmesi | |
Sultan Ahmet Çeşmesi | |
Kabataş Mehmet Emin Ağa Çeşmesi |
Soru 8 |
Patrona Halil İsyanı’nın gerçekleştiği tarihte Nedim'in bulunduğu görev aşağıdakilerden hangisidir?
Mahmut Paşa Mahkemesinde kadı idi. | |
Sekban Ali Paşa Medresesinde müderris idi. | |
Molla Kirimi Medresesinde müderris idi. | |
Damat İbrahim Paşa’nın hafız-ı kütübüydü. | |
Mahmut Paşa Mahkemesinde naib idi. |
Soru 9 |
Nedim’in anne tarafından soyunun dayandığı aile, aşağıdakilerden hangisidir?
Kınalızadeler | |
Karaçelebizadeler | |
Köprülüzadeler | |
Müeyyedzadeler | |
Mülakkabzadeler |
Soru 10 |
Müdâm ey lâle-i hâtır-güşâ dür olma gülşenden
Seninle neş'e tahsîl eylerim câm-ı şarâbımsın
Yukarıdaki beyitte Nedim, birbiriyle ilişkili kelimeleri her iki mısrada kullanarak leff ü neşr sanatı yapmıştır. İkinci mısradaki “câm” ile birinci mısradaki “lâle” arasında biçim bakımından ilişki vardır. İkinci mısradaki “şarâb”, ilk mısradaki hangi kelime ile ilişkilidir?
Müdâm | |
Lâle | |
Hâtır-güşâ | |
Dür | |
Gülşenden |
Soru 11 |
Gülüm şöyle gülüm böyle demekdiryâra mu'tâdım
Seni ey gül sever canım ki cânâna hitâbımsın
Yukarıdaki beytin aruz kalıbı aşağıdakilerden hangisidir?
Mefâ'ilün fe'ilâtün mefâ'ilün fe'ilâtün | |
Fe'ilâtün fe'ilâtün fe'ilâtün fe'ilün | |
Fâ'ilâtün fâ'ilâtün fâ'ilâtün fâ'ilün | |
Mefâ'îlün mefâ'îlün mefâ'îlün mefâ'îlün | |
Mefâ'îlün fe'ûlün mefâ'îlün fe'ûlün |
Soru 12 |
Edüp her bendesin memnûn el-hak zerreye der kim
Seni yanımda tutmam mazhar-ı tard u itâbımsın
Yukarıdaki beyitte “zerre” kelimesiyle yapılan sanat aşağıdakilerden hangisidir?
Telmih | |
Kinaye | |
Teşbih | |
Tevriye | |
istiare |
Soru 13 |
Îran-zemîne tuhfemiz olsun bu nev gazel
irgürsün İsfahan’a Sitanbul diyârını
Düşmen ne denlü saht ise şâd ol ki ey
Nedîm Seng üzre gösterir zer-i kâmil ayarını
Yukarıdaki beyitlerde Nedim’in vurgulamak istediği temel düşünce aşağıdakilerden hangisidir?
Isfahan ile İstanbul arasındaki iyi ilişkiler sürdürülmelidir. | |
Ülkeler ve şehirler arasındaki rekabet, şairlerin hediyeleşmelerine engel olmamalıdır. | |
İran’ın Isfahan gibi bir şehri varsa OsmanlIların da İstanbul’u vardır. | |
Mihenk taşı ne kadar sert olursa altının ayarı o kadar doğru tespit edilir. | |
Nedim, Fars şairlerinden üstün olduğunu iddia etmektedir. |
Soru 14 |
Elin koy sîne-i billûra rahm et âşıka zîrâ
Beyaz üzre bizim de pençe bir fermanımız vardır
Yukarıdaki beyitte “Elin koy sîne-i billûra” ifadesiyle yapılan sanat aşağıdakilerden hangisidir?
iham-ı tenasüb | |
Mecaz-ı mürsel | |
Kinaye | |
Teşhis | |
Telmih |
Soru 15 |
Esdikçe bâd-ı subh perîşânsın ey gönül
Benzer esîr-i turra-i canansın ey gönül
Yukarıdaki beytin aruz kalıbı aşağıdakilerden hangisidir?
Mefâ'îlün fe'ûlün mefâ'îlün fe'ûlün | |
Fâ'ilâtün fâ'ilâtün fâ'ilâtün fâ'ilün | |
Mef'ûlü fâ'ilâtü mefâ'îlü fâ'ilün | |
Mef'ûlü mefâ'îlü mefâ'îlü fe'ûlün | |
Mef'ûlü fâ'ilâtün mef'ûlü fâ'ilâtün |
Soru 16 |
Bûydan hoş rengden pâkîzedir nâzük tenin
Beslemiş koynunda gûyâ kim gül-i ra'nâ seni
Yukarıdaki beyitte “gül-i ra‘nâ”nın istiare yoluyla yerine kullanıldığı varlık aşağıdakilerden hangisidir?
Anne | |
Uçarı kadın | |
Bebek | |
Sevgili | |
Hz. Peygamber |
Soru 17 |
Sihr ü efsûn ile dolmuşdur derûnun ey kalem
Zülfi Hârûtun demek mümkin ki nâl olmuş sana
Yukarıdaki beyte göre Harut’a şöhretini sağlayan mesleği aşağıdakilerden hangisidir?
Büyücülük | |
Berberlik | |
Mürekkepçilik | |
Hattatlık | |
Divitçilik |
Soru 18 |
Enderunlu Fazıl’ın Rodos’ta sürgün hayatı yaşarken tanıştığı ve idam edilmesinden gözlerini kaybedecek kadar üzüntü duyduğu bürokrat ve yazar aşağıdakilerden hangisidir?
Koca Ragıp Paşa | |
Yirmisekiz Mehmet Çelebi | |
Nişli Mehmet Ağa | |
Penah Efendi | |
Ebubekir Ratip Efendi |
Soru 19 |
Muradın anlarız ol gamzenin iz'ânımız vardır
Belî söz bilmezüz amma biraz irfanımız vardır
Yukarıdaki beyitte Nedim, “Belî söz bilmezüz” ibaresini hangi amaçla kullanmıştır?
Medreseli ağzını alaya almak için | |
Söze gerek duymadan da anlaşılabileceğini vurgulamak için | |
Muhatabına karşı bilgisiz görünmek için | |
Tumturaklı söz söylemeye tenezzül etmediğini göstermek için | |
irfan meclislerindeki konuşma tarzını hatırlatmak için |
Soru 20 |
Bûy-ı gül taktîr olunmuş nâzın işlenmiş ucu
Biri olmuş hoy birisi dest-mâl olmuş sana
Yukarıdaki beyitte Nedim, birbiriyle ilişkili kelimeleri her iki mısrada kullanarak leff ü neşr sanatı yapmıştır. İkinci mısradaki “hoy” ile birinci mısradaki “bûy” arasında ilişki vardır. İkinci mısradaki “dest-mâl” kelimesi aşağıdakilerden hangisiyle ilişkilidir?
Gül | |
Taktir | |
işlenmiş | |
Bûy | |
Hoy |
Liste |