Doğru Sayısı | %%SCORE%% |
Yanlış Sayısı | %%WRONG_ANSWERS%% |
Soru 1 |
Aşağıdaki hangisi (hangileri) Aristoteles ve düşünceleri ile ilgili doğru bilgidir?
I. Aristoteles Platon’un öğrencisidir.
II. Aristoteles, insana has özellikleri, diğer canlı türlerinden ayırt edebilmek için, son derece kapsamlı bir teori geliştirmiştir.
III. Aristoteles’e göre ruh ve bedenin bir bileşkesi olan insan, aynen diğer bireysel tözler gibi var olan birincil tözdür.
IV. Aristoteles’e göre ruh ve beden aynı olmalarına rağmen bireyin ayrılabilir parçasıdırlar.
Yalnız I ve III | |
Yalnız II ve IV | |
I, II, III | |
I, II, IV | |
II, III, IV |
Soru 2 |
Aşağıdakilerden hangisi ‘’Kendime Düşünceler’’ isimli eserinde, kendi kendisini sorguya çekerek, vicdan muhasebesi yapan, ve ruhunun yetkinliğe ulaşmak için gösterdiği çabayı anlatan düşünürdür?
Elealı Zenon | |
Marcus Aurelius | |
Augustinus | |
Aristoteles | |
Thomas Aquinas |
Soru 3 |
Aşağıdakilerden hangisi Aristoteles'e göre Anima'nın sahip olduğu niteliklerden biridir?
Anima bedenden ayrılamaz; salt bedenin içinde bulunan bir şey değildir. | |
Durağan bir şey değildir; biçimlendirici bir güce sahiptir. | |
Yaşamsal işlevlerin tümünü içerir. | |
Bedene canlılık veren ilkedir. | |
Bedendeki organların işlevlerini yerine getirmesini sağlar. |
Soru 4 |
Ruhun ve bedenin esas olarak birbirinden farklı olduğunu, insanın aslında ölümlü bir bedende geçici bir süre için hapsolmuş, ölümsüz bir ruhla özdeş olduğunu öne süren felsefeci kimdir?
Aurelius | |
Platon | |
Sokrates | |
Eflatun | |
Aristo |
Soru 5 |
Aşağıdakilerden hangisi Aristoteles’e göre ruhun gizil güç halinde varlığı, kendini gerçekleştirmek üzere düzene sokması ve yönlendirmesi anlamına gelir?
Entelekheia | |
Nous | |
Anima | |
Logos | |
Spiritus |
Soru 6 |
Aşağıdakilerden hangisi stoacı bir filozoftur?
Aristoteles | |
Aziz Augustinus | |
Marcus Aurelius | |
Platon | |
Thomas Aquinas |
Soru 7 |
Aristoteles'e göre nous'un insan ruhuna sağladığı farklılık aşağıdakilerden hangisidir?
Düşünme ve yargıda bulunma | |
Çeşitli bilinç hallerini gerçekleştirme | |
Çevrenin algılama yetisine sahip olma | |
Duyu organları yoluyla aldığı uyarılara tepki verebilme | |
İsteme yetisine sahip olma |
Soru 8 |
Aşağıdakilerden hangisi kilise babalarının felsefesi olarak nitelendirilmektedir?
Stoacılık | |
Manicilik | |
Entelekheistik | |
Skolastik | |
Patristik |
Soru 9 |
Aristoteles’e göre duyum adı verilen bilgi edinme yetisinin iki aşaması sırasıyla nelerdir?
Öznel-Nesnel | |
Nesnel-öznel | |
Edilgin-Etkin | |
Etkin-Edilgin | |
Niceliksel-Niteliksel |
Soru 10 |
Stoacılar felsefeyi hangi üç yönelime ayırırlar?
Mantık-doğa bilimleri-etik | |
Mantık-matematik-etik | |
Sosyal bilimler-doğa bilimleri-etik | |
Fizik-biyoloji-mantık | |
Fizik-matematik-etik |
Soru 11 |
Descartes’e göre, ikincil nitelikler nesneye ilişkin duyumlardan kaynaklanırken birincil nitelikler, nesneye özgü matematiksel niteliklerdir. Bu açıklamaya göre aşağıdaki ifadelerden hangileri ikincil niteliktir?
I. Portakalın rengi.
II. Portakalın kokusu
III. Portakalın tadı.
IV. portakalın yuvarlaklığı.
V. Portakalın tekliği.
I, II, III | |
II, III, IV | |
III, IV, V | |
I, III, V | |
I, IV, V |
Soru 12 |
Aşağıda verilen I. Meditasyon ile ilgili ifadelerden hangisi doğrudur?
Sistematik şüphe yöntemi bizi, her türlü peşin hükümden kurtarmaya, şeyler hakkında açık seçik bilgiye ulaşmamıza yarar. | |
İnsan zihninin özünü anlamaya ve zihni tanımanın bedeni tanımaktan daha kolay olduğuna ilişkindir. | |
Şüphesinin sınırlarını sorgulanmasıyla başlar. | |
Descartes Yöntem Üzerine Konuşma’da bu akıl yürütme zincirini meşhur “düşünüyorum, o halde varım” (cogito ergo sum) ifadesiyle özetlemiştir. | |
Descartes bir kere var olduğundan kesin olarak emin olduktan sonra ne tür bir varlık olduğunu sorgular. Descartes, kendi özünü anlamaya ilişkin sorgulamasını “var olduğumdan kesinlikle emin olan ben, ne olduğumu yeter açıklıkla bilmiyorum” ifadesiyle başlatır. |
Soru 13 |
Aşağıdaki ifadelerden hangisi Descartes'in açık seçik ideler kavramlarıyla ilgili doğru bir ifadedir?
Bir karenin ne olduğunu anlamak için, bir kare gördüğümüzde onun kare olduğunu bilebilmemiz, kareler hakkında fikir yürütebilmek için de zihnimizde bir kare idesine sahip olmamıza gerek yoktur. | |
Descartes akılcı bir düşünür olarak ideyi kavram anlamında kullanır ve zihnimizde meydana geliş nedenlerine bağlı olarak üç türlü ide bulunduğunu söyler. | |
“Bu idelerden bazıları benimle doğmuş, diğer bazıları yabancı olup dışarıdan gelmiş, bazıları da bizzat benim tarafımdan yaratılıp uydurulmuş gibi görünüyor.” diyerek kendisine dışardan, duyular aracılığıyla gelen ideler hakkında asla yanılmayacağını iddia etmektedir. | |
Descartes’a göre açıklık ve seçiklik, zihnin kavrayışında en yüksek nokta ve bir şeyin doğruluğunun yanılabileceğinin bir kanıtıdır. | |
Descartes, açık seçik ayrımını iyi ya da kötü yargılarda bulunmamanın yollarını araştırmak amacıyla yapmaktadır. |
Soru 14 |
Aşağıdakilerden hangisi Spinoza'nın zihin anlayışı ile ilgili doğru bir ifadedir?
Spinoza’nın görüşüne göre, zihin ve beden bir çok tözün karışımının görünüşüdür. | |
Özü varlığı kuşatan, başka deyişle tabiatı ancak varolarak tasarlanabilecek olan şeye, doğal nedenler diyorum. ifadesi Spinoza'ya aiittir. | |
Spinoza’nın felsefesi Tanrı ile evreni bir, aynı ve özdeş gören panteist bir felsefedir. | |
Spinoza, Skolastik felsefenin Aristoteles felsefesini Hristiyanlıkla birleştirme geleneğine ters düşmektedir. | |
Spinoza Descartes’ın düşünen ve uzamlı töz olmak üzere dünyayı iki tür tözden ibaret olarak görmesine ve daha sonra düşünen tözü de sonsuz düşünen töz (Tanrı) ve sonlu düşünen töz (her bir tikel zihin veya ruh) olarak ayırmasına tamamen katılmaktadır. |
Soru 15 |
Descartes’in şüphe yöntemini kullanarak, kendi varlığını, yani “ben varım” inancının doğru olduğunu kanıtladıktan sonra “ben neyim?” sorusunu sorarak varlığa ilişkin sorudan, öze ilişkin soruya geçiş yaptığı eseri aşağıdakilerden hangisidir?
Yöntem Üzerine Konuşma | |
Felsefenin İlkeleri | |
Meditasyonlar | |
Ruhun İhtirasları | |
Aklın Yönetimi için Kurallar |
Soru 16 |
Tanrının evrenden bağımsız ve ayrı bir varlığının olmadığını, Tanrının her şeyde, doğada, nesnelerde, insan dünyasında olduğunu savunan ve tüm tanrıcılık anlamına gelen felsefi görüş aşağıdakilerden hangisidir?
Panpsişizm | |
Düalizm | |
Plüralizm | |
Monoizm | |
Panteizm |
Soru 17 |
Antik Çağda doğa filozoflarının tekçi evren anlayışlarından sonra modern çağda monist bir felsefe sistemini ilk defa ortaya koyan düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
Descartes | |
Aristoteles | |
Spinoza | |
Platon | |
Sokrates |
Soru 18 |
Spinozanın zihin anlayışı ile ilgili aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
Panteist bir felsefeye sahiptir. | |
Dünyanın iki tür tözden ibaret olduğunu savunmuştur. | |
Monist bir zihin anlayışına sahiptir. | |
Zihini bedenin bir idesi olarak ele almıştır. | |
Zihni ve bedeni, sonsuz töz olan Tanrı’nın birer sıfatı olarak ele almıştır. |
Soru 19 |
Orta Çağlardaki Aristotelesçi ve Tanrı merkezci dünya görüşünün 17. yüzyılda ortaya çıkan bilimsel ve akılcı görüşlere yerini bırakmasında hangi filozof etkili olmuştur?
Spinoza | |
Aziz Agustinus | |
Descartes | |
Platon | |
Derrida |
Soru 20 |
Spinoza'nın evren kuramını hangi filozof şekillendirmiştir?
Aristo | |
Platon | |
Descartes | |
Augustinus | |
Hegel |
Soru 21 |
Aşağıdaki zihin felsefesi hakkında görüşleri verilen düşünür hangisidir?
- Sadece duyumlar aracılığıyla edindiğimiz deneyimlerimizi, bilebileceğimizi öne sürmüştür.
- Onun idealizmi, madde tanımazcılık (immaterialism) olarak bilinir.
- Fiziksel dünyanın zihnin dışında bir gerçekliği olmadığını, maddesel gerçekliğin zihne bağlı olduğunu ileri sürmüştür.
John Locke | |
Kant | |
Descartes | |
David Hume | |
George Berkeley |
Soru 22 |
Kant'ın metafiziğin bir bilim olarak olanaklı olup olmadığını araştırdığı kitabı hangisidir?
Saf Aklın Eleştirisi | |
İnsan Anlığı Üzerine Bir Soruşturma | |
Deneme | |
Hylas ve Philonous Arasında Üç Konuşma | |
Cogito |
Soru 23 |
Kant felsefesinde nesneler bize verildiği sürece nesnenin varlığına sanki doğrudan doğruya bağlı, onlarla dolaysız bir ilişki içinde olan tasarım olarak ifade edilen kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Görü | |
Bilinç | |
Algı | |
İde | |
İzlenim |
Soru 24 |
İnsan Anlığı Üzerine Bir Deneme adlı eseri yazan filozof kimdir?
Locke | |
Kant | |
Hume | |
Berkeley | |
Descartes |
Soru 25 |
Kant’ın metafiziğin bir bilim olarak olanaklı olup olmadığını araştırdığı kitabı aşağıdakilerden hangisidir?
Saf Aklın Eleştirisi | |
Deneme | |
Meditasyonlar | |
Hylas ve Philonous Arasında Üç Konuşma | |
Prolegomena |
Soru 26 |
Aşağıdakilerden hangisi Locke’un iç duyum adını verdiği çeşitli zihinsel edimlerden biri değildir?
Düşünme | |
İnanma | |
Uslamlama | |
Bilme | |
Görme |
Soru 27 |
Aşağıdakilerden hangisi Locke’un felsefesinin merkezi kavramıdır?
İde | |
Deneyim | |
Duyum | |
Nesne | |
Zihin |
Soru 28 |
Locke'a göre tözün hangi iki türü vardır?
Maddesel ve Tinsel | |
Bireysel ve Toplumsal | |
öznel ve Nesnel | |
Fiziksel ve Ruhsal | |
İçsel ve Dışsal |
Soru 29 |
Hume'a göre, güçlülük ya da canlılıklarına bağlı olarak zihin algıları hangi iki sınıfa ayrılabilir?
Görüşler ve İzlenimler | |
Düşünceler ve İzlenimler | |
Hisler ve Duygular | |
Duyumlar ve Düşünceler | |
Duyular ve Algılar |
Soru 30 |
Hume’un bilginin bütün içeriğini ya da bütün anlamlı önermeleri ya ide ilişkileriyle ya da olgu ilişkileriyle ilgili iki sınıftan birine girecek şekilde ayırmasına ne denir?
Hume İlkesi | |
Hume Paradoksu | |
Hume Sınıflandırması | |
Hume Ayrımı | |
Hume çatalı |
Liste |